De ontluchtingen en ventilatieopeningen zitten bij een schip achter de opbouw etc. en het schip ligt met het achterschip in de richting van de aanrollende golven,een schip is voornamelijk ontworpen om in de zee op te stomen, dus brandkleppen etc. goed dicht knevelen. Daarnaast alle tankontluchtingen aan dek goed dicht maken. Uitlaatjes, kachelpijpen,schoorsteen etc.
En dat gaat nu eenmaal makkelijker bij laag water als de golven niet over het schip slaan.
Zolang een dergelijk zwaar gebouwd schip niet op de stenen zit slaat het echt niet zo snel lek.
Ik moet je helaas weer ongelijk geven. Een visserman als deze zal vaak met lage vaart zijn baantjes trekken en daar gaan waar de vis zit. Er staan dan luiken en deuren open en golfslag/wind/neerslag is wel een van de laatste zaken waar men zich mee bezig houd. Er komt zat water over dek tijdens regulier gebruik. De lokatie van ontluchtingen, luiken etcetera wordt bepaald door praktische overwegingen (lees: recht omhoog door het dek heen, uitlaatgassen hoog zodat het dek werkbaar blijft).
Als een schip op zee is, staan de brandkleppen gewoon open. Deze (en alle overige kleppen) zijn zo geconstrueerd dat de kans op inkomend water door golven en dergelijke klein is, en als het gebeurd maakt het weinig uit voor het schip. Het lijkt misschien niet zo, maar de golven die dit schip (als te zien op de filmpjes) doormaakt zijn marginaal vergeleken bij wat een gemiddelde zeegang op de Noordzee is. De machinekamer is een brandcompartiment normaal, en dus t.o.v. de rest van het schip ook waterdicht. Als er water in de machinekamer komt moet dit dus of 1) door een van de uitlaten/inlaten komen, 2) door de schroefasdoorvoer 3) door een scheur in de romp. Ik heb net uitgelegd dat de omstandigheden waarin het schip zich nu bevind geen redenen laten zien voor problemen door 1) en 2) die het verlaten van het schip noodzakelijk maken. Blijft 3) over.
Een scheeprompconstructie is ontworpen om over het gehele oppervlak ondersteund te worden door de opwaartse druk van het water. Als het schip droog komt te liggen, ligt al het gewicht van het schip op het raakvlak grond-scheepshuid. Hier is het niet op ontworpen, dus ontstaan er makkelijk vervormingen en die kunnen tot scheuren leiden.