Belgisch vissersschip "Zeldenrust" aan de grond Noordzeekust - Petten 17-10-2013

Auteur Topic: Belgisch vissersschip "Zeldenrust" aan de grond Noordzeekust - Petten 17-10-2013  (gelezen 12727 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Herman Veldman van de KNRM in Petten
Herman Veldman van de KNRM in Petten

RTV Noord-Holland
Gepubliceerd op 17 okt 2013
Citaat
Het vlottrekken van de vastgelopen Belgische kotter voor de kust van Petten heeft vertraging opgelopen. "Het was de bedoeling om deze ochtend een lijn uit te gooien naar het schip, maar het is nog steeds wachten op laag water", zo zegt Herman Veldman van de KNRM.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Vissersboot vastgelopen bij Petten
Vissersboot vastgelopen bij Petten

AmoureusMedia
Gepubliceerd op 17 okt 2013
Samen sterk in de hulpverlening!


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: Thor link=msg=1210882 date=1382022601
De ontluchtingen en ventilatieopeningen zitten bij een schip achter de opbouw etc. en het schip ligt met het achterschip in de richting van de aanrollende golven,een schip is voornamelijk ontworpen om in de zee op te stomen, dus brandkleppen etc. goed dicht knevelen. Daarnaast alle tankontluchtingen aan dek goed dicht maken. Uitlaatjes, kachelpijpen,schoorsteen etc.
En dat gaat nu eenmaal makkelijker bij laag water als de golven niet over het schip slaan.

Zolang een dergelijk zwaar gebouwd schip niet op de stenen zit slaat het echt niet zo snel lek.

Ik moet je helaas weer ongelijk geven. Een visserman als deze zal vaak met lage vaart zijn baantjes trekken en daar gaan waar de vis zit. Er staan dan luiken en deuren open en golfslag/wind/neerslag is wel een van de laatste zaken waar men zich mee bezig houd. Er komt zat water over dek tijdens regulier gebruik. De lokatie van ontluchtingen, luiken etcetera wordt bepaald door praktische overwegingen (lees: recht omhoog door het dek heen, uitlaatgassen hoog zodat het dek werkbaar blijft).

Als een schip op zee is, staan de brandkleppen gewoon open. Deze (en alle overige kleppen) zijn zo geconstrueerd dat de kans op inkomend water door golven en dergelijke klein is, en als het gebeurd maakt het weinig uit voor het schip. Het lijkt misschien niet zo, maar de golven die dit schip (als te zien op de filmpjes) doormaakt zijn marginaal vergeleken bij wat een gemiddelde zeegang op de Noordzee is. De machinekamer is een brandcompartiment normaal, en dus t.o.v. de rest van het schip ook waterdicht. Als er water in de machinekamer komt moet dit dus of 1) door een van de uitlaten/inlaten komen, 2) door de schroefasdoorvoer 3) door een scheur in de romp. Ik heb net uitgelegd dat de omstandigheden waarin het schip zich nu bevind geen redenen laten zien voor problemen door 1)  en 2)  die het verlaten van het schip noodzakelijk maken. Blijft 3) over.

Een scheeprompconstructie is ontworpen om over het gehele oppervlak ondersteund te worden door de opwaartse druk van het water. Als het schip droog komt te liggen, ligt al het gewicht van het schip op het raakvlak grond-scheepshuid. Hier is het niet op ontworpen, dus ontstaan er makkelijk vervormingen en die kunnen tot scheuren leiden.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Ondertussen heeft RTV-NH iemand van de KNRM voor de camera gehad en die zegt dat de schroef er af is. Lekkage via de schroefaskoker zou dan kunnen.

Voorlopig zie ik niets wat de stelling van Thor ondersteund dat het water door de luchtinlaten is gekomen. Ook zie ik niets wat er op wijst dat men niet het een en ander heeft gesloten.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Het is theoretisch mogelijk, maar dan zou de as zelf er ook uit moeten zijn en dat lijkt me dan weer sterk. Als dat het geval is dan hadden ze niet op hoog water hoeven wachten om met een heli van boord te gaan.

Een beetje water via de schroefas had overigens geen probleem hoeven zijn voor de lenspompen, evenmin via de luchtinlaten/uitlaat. Ik hou het op een beschadiging aan de romp door het droogvallen.
Bijdragen op persoonlijke titel.


guest11765

  • Gast
Volgens mij was het verhaal over de schroef "a matter of speaking"
Hij zei dat de schroef er uit was, als in dat de schroef niet meer operationeel kon functioneren.

Want van een net in de schroef lijkt me stug dat de hele schroef er af valt......... (zeg nooit nooit)  0098

Maar volgens mij zie je zelfs in het laatste filmpje de schroef nog zitten.

Overigens vind ik het wel een keer boontje komt om zijn loontje. Dat krijg je he als je altijd maar al je rotzooi en netten en troep zomaar over board gooit. Dan loop je de kans dat je er zelf een keer in vast komt te zitten.

Als je ziet b.v. hoeveel netten er op zo'n mooi natuurstrand als Schiermonnikoog aanspoelen per jaar, dat is ongelofelijk.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1211023 date=1382079603
Volgens mij was het verhaal over de schroef "a matter of speaking"
Hij zei dat de schroef er uit was, als in dat de schroef niet meer operationeel kon functioneren.

Want van een net in de schroef lijkt me stug dat de hele schroef er af valt......... (zeg nooit nooit)  0098

Maar volgens mij zie je zelfs in het laatste filmpje de schroef nog zitten.

Kijk het laatste filmpje nog eens goed, en dan rond de 20sec. Volgens mij draait de schroef dan zelfs een klein stukje door de golven.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: Peter71 link=msg=1211025 date=1382080435
Kijk het laatste filmpje nog eens goed, en dan rond de 20sec. Volgens mij draait de schroef dan zelfs een klein stukje door de golven.
Jullie hebben helemaal gelijk. De vraag hoe het water in de machinekamer is gekomen blijft verlopig dus onbeantwoord.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Opvarenden vissersboot door heli van boord gehaald
Opvarenden vissersboot door heli van boord gehaald
AmoureusMedia
Gepubliceerd op 17 okt 2013
Samen sterk in de hulpverlening!


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Ligt het ding er nog?