Grote brand (vissersschip) Makreelkade - IJmuiden 18-10-2013

Auteur Topic: Grote brand (vissersschip) Makreelkade - IJmuiden 18-10-2013  (gelezen 6242 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #10 Gepost op: 18 oktober 2013, 13:58:15
Citaat van: Danny722 link=msg=1211076 date=1382093549
Buiten dat men geen risico neemt heb je in een schip minstens hetzelfde probleem als in een parkeergarage, misschien nog wel een stukje erger door de nog nauwere gangen.
Je zal door de hete rooklaag heen moeten om de brand te bereiken. Daarbij wordt het in zo'n ruim van het schip ook bloedverziekend heet omdat de rookgassen nauwelijks weg kunnen. Je ziet een paar keer in het filmpje dat de rook met veel kracht door de openingen geblazen wordt en dat zijn gewoon echt hele moeilijke omstandigheden voor brandbestrijding: nauwe gangen, geen zicht, door hete rooklaag moeten, in hele hete ruimte moeten werken, brand moeten lokaliseren etc.

En alleen daarom zijn de 'handjes' al noodzakelijk. Je zal een back-upploeg nodig hebben indien men het ruim ingaat en het kan nooit kwaad als je extra mensen hebt voor de begeleiding van slangen en dergelijke. Zo kan zelfs een relatief klein brandje een groot probleem worden. ;)

Wordt een schip van degelijk omvang benaderd middels een kelderbrandprocedure? Of zijn er voor scheepsbranden weer andere protocollen?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #11 Gepost op: 18 oktober 2013, 14:07:25
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1211084 date=1382097495
Wordt een schip van degelijk omvang benaderd middels een kelderbrandprocedure? Of zijn er voor scheepsbranden weer andere protocollen?

De kelderprocedure gaat niet per sé uit van een kelder, maar van het moeten optreden op een verdieping (of meerdere) lager dan waar je binnenkomt. De essentie is dat je zo snel mogelijk door die bloedhete rookgassen moet en daarom is de kelderprocedure ontworpen.

Van scheepsbrandbestrijding heb ik weinig verstand, want het grootste open water dat we hier in de wijde omgeving hebben is een privézwembad in een Bosch en Duinse tuin. Als je een beetje kijkt naar vergelijkbare inzetten, bijvoorbeeld in een parkeergarage of een grote kelder, heb je veel mankracht nodig. Ik weet niet voor welke tactiek hier gekozen is (misschien wel defensief inzetten en mbv de COBRA de brand blussen?), maar anders verwacht ik dat er één of twee ploegen van minstens 4 man (2 aanvalsploeg, 2 doorvoeren slangen e.d.) het ruim ingegaan zijn. Als er twee toegangswegen tot het ruim waren zou dat een goede optie zijn, met maar één toegangsweg wordt het krap zat.

Want vergeet ook niet: iedereen die in dat ruim komt moet er ook weer uit. In hele nauwe gangetjes en dergelijke word je niet vrolijk als je met 10 man naar buiten moet, leerde de Zweedse semi-praktijkervaring mij....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2013, 16:41:44
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1211084 date=1382097495
Wordt een schip van degelijk omvang benaderd middels een kelderbrandprocedure? Of zijn er voor scheepsbranden weer andere protocollen?

Dat vraag ik me ook nog steeds af. Volgens mij wordt er bij de brandweer weinig tot geen aandacht aan scheepsbranden besteed terwijl dit toch echt een andere tak van sport is dan een kelder brand.
Hier loopt ook een discussie over: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=32898

 ::) ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 18 oktober 2013, 16:49:58
Wat maakt dit schip spannend? Hij ligt keurig aan de kade, en niet op zee. En ik kan me zo voorstellen dat de korpsen zo rond de grote zeehavens echt wel weten waar zij mee bezig zijn. En dan ga ik geheel mee in het verhaal van Danny722. Zorg voor voldoende personeel, zorg ervoor dat je in kunt zetten op grote hittes. En als ik dan verneem dat er een stapel pallets in brand hebben gestaan is die brand voor de gemiddelde brandweerman al helemaal niet spannend meer.
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1211030 date=1382082006


Overigens was het eigenlijk een beperkte brand van een stapel pallets in een ruim waar geen vis was opgeslagen. Wel is de rook via een ander ruim naar buiten gekomen.

En qua inzet was het 'grote brand' (er zijn ook 3 tankautospuiten ingezet), maar qua omvang eigenlijk niet meer dan een beperkte brand. Maar bij schepen neemt men geen risico.
Zorg dat je waterwinning op orde is, en dat je de boot in kwestie eventueel kunt koelen en zorg voor ventilatie. Als ik de filmpjes zo bekijk is dit allemaal gebeurt. Brand is uit, schip behouden.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #14 Gepost op: 18 oktober 2013, 19:33:56
Citaat van: Doruz link=msg=804099 date=1284797781
'Brandweer te water'
Moet de brandweer de Waddenzee wel op?
Brand aan boord van een viskotter met gevaar voor bemanning en voor het milieu. Brand aan boord van een zandsuppletieschip; brand op een sportvisboot met gevaar voor uitbreiding in de haven;brand op het  charterschip de Witte Zeehond, bergen van aangespoelde (gevaarlijke) stoffen en tenslotte de ‘’bekende’’ Dakotaramp. Op de Witte Zeehond en de Dakota na allemaal incidenten waarvoor de brandweer Texel gealarmeerd is.
De Brandweer heeft zijn wettelijke taken uit te voeren waarbij geen onderscheid is tussen land en water, tussen nat en droog verzorgingsgebied. Maar zo vraagt hij zich af, ‘’is de brandweer daar wel geschikt voor en zijn we er wel goed voor uitgerust. Als het antwoord bevestigend is betekent het ook dat we verantwoordelijk hiervoor zijn maar dat betekent ook dat we ervoor moeten worden uitgerust en vooral opgeleid. En dat is nu in beide gevallen zwaar onvoldoende.[/b]
Bron: www.fryslan.nl

Een klein stukje uit het bericht van een brandweer commandant. Ik vraag me af of er onderussen iets veranderd is bij de brandweer korpsen die aan het water liggen? ::)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #15 Gepost op: 18 oktober 2013, 20:22:11
Informatie tbv o.a. de brandweer

Op alle zeegaande schepen zit in een duidelijk aangegeven rode ronde container met daarin tenminste het zogenaamde firecontrol/safety plan.
Daarin informatie mbt het schip, het interne brandblussysteem etc. dus een goede bron van informatie voor de brandweer.

Brandbestrijding.

Voor de brandbestrijding aan boord is er de gestandaardiseerde Internationale walaansluiting*).

*)International Shore connectionis in accordance with the regulation of "International Convent for the safety of Life at Sea, 1960" (SOLAS). It is used for connecting your onboard fire fighting installation mains to the harbour etc..


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #16 Gepost op: 20 oktober 2013, 01:22:46
Citaat van: Thor link=msg=1211153 date=1382120531
Informatie tbv o.a. de brandweer

Op alle zeegaande schepen zit in een duidelijk aangegeven rode ronde container met daarin tenminste het zogenaamde firecontrol/safety plan.
Daarin informatie mbt het schip, het interne brandblussysteem etc. dus een goede bron van informatie voor de brandweer.
Die hebben ze dan ook gevonden en op de motorkap van de OvD geplakt. Letterlijk motorkap overleg dus:





Links naast de open deur (rechterzijde foto) zie je een vertikale rode koker. Daar moet de plattegrond inzitten. Zo'n zelfde koker zit vaak ook aan de buitenzijde van de brug.

Daarnaast wordt door brandweer Velsen en IJmuiden regelmatig schepen bezocht en ook oefeningen op gedaan. De eerst arriverende bevelvoerder is goed bekend met dit soort schepen.

Voor meer foto's zie: www.kovanleeuwen.nl. Eerste foto net voordat de eerste tankautospuit arriveerde.


Citaat van: Thor link=msg=1211153 date=1382120531
Brandbestrijding.

Voor de brandbestrijding aan boord is er de gestandaardiseerde Internationale walaansluiting*).

*)International Shore connectionis in accordance with the regulation of "International Convent for the safety of Life at Sea, 1960" (SOLAS). It is used for connecting your onboard fire fighting installation mains to the harbour etc..

Daar ga ik eens naar zoeken en een fotootje van maken ;-)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #17 Gepost op: 20 oktober 2013, 01:24:28
Citaat van: Thor link=msg=1211153 date=1382120531
Informatie tbv o.a. de brandweer

Op alle zeegaande schepen zit in een duidelijk aangegeven rode ronde container met daarin tenminste het zogenaamde firecontrol/safety plan.
Daarin informatie mbt het schip, het interne brandblussysteem etc. dus een goede bron van informatie voor de brandweer.
Overigens niet op alle zeegaande schepen. Op de reddingboten zit geen rode container en van een brandje op en windcat kan ik mer herinneren dat de plattegrond in de kajuit op tafel lag.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #18 Gepost op: 20 oktober 2013, 02:00:04
Afhankelijk van het type schip hangt er vanaf een bepaalde lengte bij de gangway een veiligheidsplan in een rode koker.
Hierop algemene plattegrond dekken + locatie reddings en blusmiddelen. Bij passagiersschepen bijvoorbeeld altijd en bij visserijschepen vanaf 45 meter.