Er wordt vanuit gegaan dat kandidaten vanuit HTV-politie beter voorbereid zijn op de selectieprocedure doordat ze al enigszins 'blauw geverfd' zijn.
Als dit het enige fundament is om de opleiding HTV-Politie te volgen, dan zou ik persoonlijk er voor kiezen om het eerst zonder deze opleiding te proberen. Blauw verven doe je pas op het moment dat een aspirant voor het eerst de straat op gaat met uniform, koppel met het een en ander er aan en een porto. Het zit in je of niet vind ik ook iets te kort door de bocht, maar als je echt geïnteresseerd bent en je wil dan is de kans groot. Op het moment dat je in opleiding bent (dus door de keuringen heen en een stageplek heb) dan zal jij je als persoon moeten bewijzen dat het agentschap in je zit, zo niet moet je een andere baan zoeken en dat krijg je dan ook uiteindelijk te horen.
En ze stromen dus - als ze succesvol door de selectie zijn gekomen - in het tweede jaar in. Maar er leiden vele wegen naar het agent-worden en HTV politie is daar een van. Dus 'geen toegevoegde waarde' zou ik niet meteen zeggen, maar ik volg je redenatie!
Wat ik mij afvraag, voor welke vakken krijgt men dan een vrijstelling? Ik ben even lekker kort door de bocht vandaag maar een degelijke politieopleiding krijg je op een politieacademie en niet via een voortraject met vrijstelling in het vooruitzicht via een ROC.
De bezuinigingen gaat haar tol eisen zo te zien. ;-)
Maar goed, zonder dollen een echte agent word je niet op school, maar op straat. Simulaties zijn leuk maar de werkelijkheid is toch anders en dat zal je ook vormen.