Elf doden door vliegtuigcrash - (Fernelmont) Namen (België) 19-10-2013

Auteur Topic: Elf doden door vliegtuigcrash - (Fernelmont) Namen (België) 19-10-2013  (gelezen 5621 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

rinus007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Bij een vliegtuigongeval bij het Belgische plaatsje Fernelmont bij Namen zijn zaterdag tien mensen om het leven gekomen. Het zou gaan om een toestel waarin parachutisten zaten.
Dat melden Belgische media zaterdag.
"Ik zag een vliegtuigje hoogte verliezen in volle vlucht, en het crashte met veel lawaai. Ik heb niemand uit het vliegtuig zien springen met een parachute", meldt een buurtbewoner aan RTL.
Het vliegtuig is neergestort in een veld. De burgemeester zegt dat drie inzittende zich nog hebben kunnen redden door met hun parachute uit het vliegtuigje te springen.
Volgens de Belgische zender VRT is het vliegtuigje neergestort op een veld en zijn de hulpdiensten ter plaatse.
Het vliegtuig zou zijn vertrokken vanaf het vliegtuig Temploux. Een ooggetuige zegt dat het in de lucht al een vleugel verloor.

Bron: ANP




NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2013, 16:54:03
'Tien doden door vliegtuigcrash bij Namen'

Bij een vliegtuigongeval bij het Belgische plaatsje Fernelmont bij Namen zijn zaterdag tien mensen om het leven gekomen. Het zou gaan om een toestel waarin parachutisten zaten.

http://www.nu.nl/buitenland/3606342/tien-doden-vliegtuigcrash-bij-namen.html


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2013, 17:26:47
Elf doden door vliegtuigcrash België
Door een vliegtuigongeval bij het Belgische plaatsje Fernelmont bij Namen zijn zaterdag elf mensen om het leven gekomen. Dat meldden Belgische media. Volgens een woordvoerder van de brandweer ter plaatse heeft geen van de inzittenden de crash overleefd.

Het zou gaan om een toestel waarin parachutisten zaten. Volgens de Waalse RTL stortte het kleine vliegtuigje rond 15.40 uur neer in Marchovelette. Het toestel was opgestegen van de luchthaven van Temploux met een groep parachutisten aan boord.

Volgens de brandweer kwam het toestel neer in een veld op korte afstand van woningen. Die werden niet geraakt.

Volgens verschillende bronnen zou een vleugel van het vliegtuig afgebroken zijn, waarna de piloot de controle over de besturing van het vliegtuig verloren zou hebben.

Bij het toestel zouden drie geopende parachuten gevonden. Dat wijst erop dat enkele inzittenden zich probeerden te redden door uit het vliegtuig te springen.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2013, 19:33:05
Citaat
Bij het toestel zouden drie geopende parachuten gevonden. Dat wijst erop dat enkele inzittenden zich probeerden te redden door uit het vliegtuig te springen.

Op VRT-radio was te horen dat 3 parachutisten in extremis nog zijn gesprongen. Ze bevonden zich echter al te dicht bij de grond en zijn te pletter gestort.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 19 oktober 2013, 23:45:08
Skydivers' Plane Crashes in Belgium
Skydivers' Plane Crashes in Belgium

Newspaper
Citaat
A plane carrying parachutists for a skydiving trip has crashed in southern Belgium, killing all 11 people on board, officials say.

Minutes after the aircraft took off from a small airfield near the city of Namur, witnesses saw part of a wing break off, sending the plane into a spiralling nosedive before crashing into a field close to Fernelmont town, said its mayor, Jean-Claude Nihoul.

''It nosedived and crashed into the ground like a stone,'' he said.

The skydivers and their instructors ''were not able to jump out,'' he said while noting witnesses claimed three of the passengers had tried to save themselves by jumping from the plane.

Everyone aboard was killed and no one was hurt on the ground, he said, adding that three parachutes were found near the crash site.

No information was immediately available about what caused the accident.
Samen sterk in de hulpverlening!


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2013, 01:42:35
Citaat van: Het Nieuwsblad
Het vliegtuig dat zaterdag gecrasht is nabij Namen, was meer dan waarschijnlijk eerder al eens betrokken bij een vliegtuigcrash in Moorsele.

De geruchten dat het toestel in 2000 al eens neergestort was in Moorsele deden zaterdag meteen na de crash al de ronde. De Naamse parachuteclub bevestigde dat ook, hoewel de parachuteclub uit Moorsele betwijfelt dat het om het hetzelfde toestel gaat. Zondag gaf procureur Philippe Dulieu van Namen op een persconferentie echter ook aan dat het 'met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid' om hetzelfde toestel ging.

Bij het ongeluk in 2000 raakten alle inzittenden gewond, vier van hen waren er toen erg aan toe. Het toestel werd toen hersteld en opnieuw in gebruik genomen.

‘De schade aan het toestel was vrij groot, maar het gebeurt wel vaker dat een toestel opgelapt wordt’, zegt luchtvaartspecialist Luc De Wilde. ‘Het hangt allemaal af van de onderdelen die beschadigd zijn. Er wordt gekeken of herstelling mogelijk is en of de vliegveiligheid dan niet in het gedrang komt.’

‘Een hersteld toestel wordt daarna gecontroleerd volgens de richtlijnen. Het is wel zo dat de EASA, het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart, drie jaar geleden heeft gewaarschuwd om dit type toestel, de Pilatus Porter, elk jaar te controleren op metaalmoeheid’, aldus De Wilde.

Volgens procureur Dulieu was het toestel nog niet zo lang geleden aan een controle onderworpen, zoals het hoort.

De exacte omstandigheden van het ongeval zijn niet bekend, maar eerder op de dag had het vliegtuig al een eerste vlucht gemaakt, zonder problemen. Bij een tweede vlucht liep het zaterdag al snel na het opstijgen fout. Er werden stukken van een vleugel teruggevonden op een paar honderd meter van waar het toestel neerstortte. Dat zou er kunnen op wijzen dat een stuk van de vleugel afgebroken is, maar dat staat nog niet vast.

Een luchtvaartexpert werd aangesteld en een onderzoeksrechter buigt zich over de crash. Ook de Air Accident Investgation Unit (AAIU) is ter plaatse gekomen en zal de plaats van de crash onderzoeken.

Bij de crash van zaterdag in Fernelmont nabij Namen kwamen de tien inzittenden en de piloot om het leven.

Citaat van: Het Nieuwsblad
Twee onderzoeken naar vliegtuigcrash in Namen

'Onderzoek vliegtuigcrash kan langer dan jaar duren'

De brokstukken van het vliegtuigongeluk van zaterdag in Gelbressée, een deelgemeente van Namen, zijn naar de militaire basis van Bevekom gebracht ter onderzoek. Zowel het parket van Namen als het Directoraat-Generaal Luchtvaart onderzoeken de zaak. Bij het ongeval kwamen alle inzittenden, de piloot en tien parachutisten, om het leven.

De Aviation Safety Directorate (ASD) en de Air Accident Investigation Unit (AAIU), die het wrak zullen onderzoeken, hebben de brokstukken van het Pilatus PC-6-vliegtuigje geïnventariseerd. Ze werden nadien gestockeerd op de militaire basis van Bevekom in de provincie Waals-Brabant.

'Bepaalde wrakstukken zijn in een hangar geplaatst, andere in het 'wrakstukkenpark', afhankelijk van wat de speurders ons hebben gevraagd. Het is nu aan hen om ons te zeggen wat wij moeten doen en wat ze zelf zullen doen', legt majoor Patrick Mignolet, het hoofd van de ASD, uit.

Volgens Mignolet is er een samenwerkingsakkoord gesloten tussen AAIU en ASD.  Die laatste dienst, 25 man sterk, moet de opslag te regelen en zal ook enkele onderzoekswerken voor zijn rekening nemen.

'Voor een ernstig ongeval van deze aard hebben we een jaar tijd om een rapport in te dienen', waarschuwt Mignolet. Het Pilatus PC-6-vliegtuig beschikt echter niet over een zwarte doos, waardoor het onderzoek nog langer zou kunnen duren.

Twijfels over omstandigheden blijven

De exacte omstandigheden van het ongeval zijn nog altijd niet bekend. Volgens onbevestigde berichten zou de piloot een zware landing hebben gedaan net voor zijn fatale vlucht. Daarbij zou de tip van de linkervleugel de grond hebben geraakt. Een andere piloot die dezelfde dag ook met het toestel vloog, trekt dat verhaal in twijfel. Een piloot heeft een meldingsplicht bij incidenten en moet het vliegtuig ook controleren als er problemen zijn geweest tijdens een vlucht.

Rouwregister

In het stadhuis van Namen ligt sinds maandagochtend een rouwregister voor de slachtoffers van de vliegtuigcrash. Het rouwregister is toegankelijk van maandag tot vrijdag van 08.00 tot 16.00 uur en op zaterdagochtend van 08.30 tot 11.30 uur. De mensen die niet tot in Namen geraken, kunnen hun steunbetuigingen ook doorsturen naar information@ville.namur.be. De stad belooft dat de digitale bijdragen aan het register zullen worden toegevoegd.

Maandag hangen de vlaggen aan het stadhuis, aan de citadel van Namen en bij de officiële monumenten van Temploux (waar het vliegtuig was opgestegen) halfstok.

Er is nog geen informatie beschikbaar over de begrafenissen van de slachtoffers of over eventuele eerbetonen.

Citaat van: Het Nieuwsblad
Weduwe piloot: ‘Hopelijk heeft hij geen tijd gehad om te lijden’

Fabrice Lalmand, de piloot van het vliegtuig dat zaterdag neerstortte in Fernelmont, kon geen noodoproep meer naar de toren sturen vlak voor de fatale crash. Dat zegt zijn echtgenote in L’avenir. Ze hoopt dat haar man geen tijd meer heeft gehad om te lijden.

Lalmand heeft samen met zijn vrouw Aurélie een dochter van drie jaar. Hij werd vorige maand voor de tweede keer vader. Zes jaar geleden haalde hij zijn beroepsbrevet, Lalmand werkte al vijf jaar als beroepspiloot bij TNT Airways en andere private transportbedrijven.

‘Hij was geen piloot met een witte kraag’, zegt zijn stiefvader. ‘Als mensen hem vroegen wat hij voor de kost deed, antwoordde hij: goederen leveren. Hij had een gezonde dosis humor en was heel nederig’. Dat was volgens zijn stiefvader ook de reden dat hij met kleine vliegtuigjes bleef vliegen.

‘Fabrice was zich altijd bewust van het risico’, vertelt zijn echtgenote. ‘Maar hij wilde daar niet altijd aan denken, anders kon hij niet voluit genieten van het vliegen’.

Zaterdag om 15u30 zat Lalmand aan het stuur van het Pilatus-vliegtuig. ‘Het was zijn vijfde vlucht van de dag. Maar het zou een speciale vlucht worden, want al zijn vrienden waren aan boord. Alle passagiers kende hij heel goed.’

Volgens zijn weduwe heeft Lalmand geen contact meer opgenomen met de verkeerstoren. Even voor de crash was hem nog gevraagd om te dalen naar 1500 voet om de doorgang van andere vliegtuigen niet te belemmeren. Nadien is er geen contact meer geweest. ‘Als hij voelde dat er iets mis zou gaan zou hij nog een bericht gestuurd hebben, wellicht om te zeggen dat hij van zijn familie houdt’, zegt Aurélie.

De vrouw wil de exacte omstandigheden van de vliegtuigcrash kennen. ‘Als het toestel in een spin terecht komt is het onmogelijk voor de piloot om het terug te halen. De piloot en de passagiers worden duizelig en verliezen uiteindelijk het bewustzijn. Ik hoop dat hij geen tijd meer heeft gehad om te lijden’.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: De Standaard
'Manoeuvre was oorzaak vliegtuigcrash Namen'

Vijf maanden na de fatale vliegtuigcrash in Namen, waarbij tien parachutisten en de piloot om het leven kwamen, zijn de eerste resultaten van het onderzoek vrijgegeven. Volgens de procureur van Namen ligt een menselijke fout aan de basis van het drama.

Uit het onderzoek blijkt dat de vleugel van het vliegtuig afbrak door ‘acrobatische manoeuvres’ van het sportvliegtuigje.

‘Tien minuten na het opstijgen voerde de piloot een zogenaamde ‘barrel roll’ uit, waarbij het vliegtuig kortstondig ondersteboven vliegt’, verklaarde hoofdonderzoeker Luc Blendeman donderdag. ‘Omdat de vleugel het gewicht van de elf passagiers in die positie niet kon houden, is hij afgebroken.'

Tweeëntwintig seconden na het manoeuvre crashte het vliegtuigje in een wei.

Er wordt dus uitgesloten dat de crash het gevolg was van slijtage of motorpech: het was enkel die exacte vlucht die het probleem veroorzaakte. Volgens de onderzoekers was het sportvliegtuigje, een Pilatus Porter, simpelweg niet gemaakt voor dergelijke manoeuvres.

Het kleine vliegtuigje stortte op 19 oktober neer in een wei in Marchovelette, in de gemeente Fernelmont. Het toestel was rond half vier opgestegen van de luchthaven van Temploux met een groep parachutisten aan boord. De elf inzittenden, tien parachutisten en de piloot van het toestel, kwamen allen om het leven.

Bron