GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013  (gelezen 177170 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Dode brand Leeuwarden nog niet geborgen
Het lichaam van de man die zaterdag om het leven kwam bij de grote brand in het centrum van Leeuwarden, is nog niet uit het pand gehaald.

Het gaat om een 24-jarige bewoner van een van de appartementen. Over de identiteit van de man doet de politie verder geen uitspraken, zei een woordvoerder tijdens een persconferentie.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Peter71 link=msg=1211925 date=1382265420
Als je als eerste ploeg aan komt bij een uitslaande brand in een oud pand moet toch wel het muntje gaan vallen dat je het met One-Seven niet meer gaat redden. Zelfs een hoge druk inzet had al zinloos geweest. Ga dan niet je tijd verspillen met 1-7, maar ga dan direct aan de slag met je waterwinning en ga lage druk opbouwen. Het slachtoffer is voor de andere voertuigen, je moet niet alles zelf willen doen.

Peter, jij en ik weten beide dat ik bar weinig weet van brandbestrijding, ik kom niet veel verder dan mijn BHV wat dat betreft.
Ook hebben we in dit topic kunnen lezen dat de voertuigen van Leeuwarden geen (kale) HD (meer) aanwezig hebben.
Ik heb veel branden beschreven gezien op dit forum en het brw forum. waarin heel vaak een eerste aanval wordt gedaan middels HD met de opzet de brand gedurende het opbouwen van de LD minstens "beheersbaar.

Als ik dan verder kijken en zie hoe snel de brand zich uitbreid ben ik geneigd om te veronderstellen dat het geen enkel verschil gemaakt zou hebben of men nu met 1-7 de eerste aanval doet of deels tijd verliest met het als de donder opbouwen van de LD.
Ook weten we (nog) niet of er vanaf de melding al kennis was dat er nog mensen binnen waren, althans 1 persoon, en weten we ook niet of die kennis heeft meegespeeld in de overweging van de BV om 1-7 in te zetten als eerste aanval. Vanuit dat oogpunt en de kennis die er nu is van een dodelijk slachtoffer denk ik dat de discussie over het inzetten van 1-7 in de eerste aanval niet zo heel relevant meer is, al snap ik best dat jullie brandweermensen daar een andere mening over zullen hebben, natuurlijk zou ik uit nieuwsgierigheid best willen weten welke overwegingen gemaakt zijn en waarom maar ergens in mij blijft er iets zeggen dat de eerste inzet niet of nauwelijks van invloed geweest is op het verdere verloop (lees in mijn optiek een onbegonnen klus)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Nat schuim had wel een toegevoegde waarde kunnen hebben naast inzet gewoon water om kledingstapels door en door nat te krijgen.


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
http://www.lc.nl/friesland/regio/article16319303.ece/Bluswater-bedreigt-Leeuwarder-kademuur-
Citaat
Bluswater bedreigt Leeuwarder kademuur
Gepubliceerd op 20 oktober 2013, 12:55
LEEUWARDEN - – Deskundigen onderzoeken of er instortingsgevaar bestaat voor de kademuur op de Kelders in Leeuwarden.
Bij het blussen van de brand in het centrum is zaterdagavond en –nacht veel water op straat beland. ,,Er komt water uit de kademuur'', aldus brandweercommandat George Kuntz.
In de stadsgracht zijn echter geen ernstig vervuilende stoffen beland, verzekerde Kuntz. Aanvankelijk was er sprake van dat door de brand asbest was vrijgekomen. Maar in de omgeving zijn nergens asbestdeeltjes gevonden.

Politie en gemeente bekijken zondagmiddag de mogelijkheid het afgezette gebied te verkleinen. Dit zou ondernemers de kans bieden maandag hun winkels weer te openen.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
En ik denk dat die relevantie er weldegelijk is.

Want wat ik zie gebeuren is tijdens de eerste inzet een korte knockdown aan de voorkant die vervolgens gevolgd wordt door een oncontroleerbare brand in de achterzijde van het pand. 1-7 doet dus iets in de eerste paar meters, maar daarna helemaal niets meer. Sterker nog: je blaast vrolijk extra lucht naar binnen die de brand als het ware verder het pand induwt. Er wordt hier geroepen dat HD geen effect had gehad. Ik stel daar vraagtekens bij. HD heeft nog altijd veel meer koelend vermogen dan 1-7 en levert veel meer stoom op dan 1-7.

Ik zou heel graag zien dat er een heel grondig onderzoek wordt gedaan naar alle facetten van deze brand. Een onderzoek naar de brand op de Schrans in Leeuwarden is er in dat op zicht nooit geweest volgens mij.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1211930 date=1382266581
Peter, jij en ik weten beide dat ik bar weinig weet van brandbestrijding, ik kom niet veel verder dan mijn BHV wat dat betreft.
Ook hebben we in dit topic kunnen lezen dat de voertuigen van Leeuwarden geen (kale) HD (meer) aanwezig hebben.
Ik heb veel branden beschreven gezien op dit forum en het brw forum. waarin heel vaak een eerste aanval wordt gedaan middels HD met de opzet de brand gedurende het opbouwen van de LD minstens "beheersbaar.

Als ik dan verder kijken en zie hoe snel de brand zich uitbreid ben ik geneigd om te veronderstellen dat het geen enkel verschil gemaakt zou hebben of men nu met 1-7 de eerste aanval doet of deels tijd verliest met het als de donder opbouwen van de LD.
Ook weten we (nog) niet of er vanaf de melding al kennis was dat er nog mensen binnen waren, althans 1 persoon, en weten we ook niet of die kennis heeft meegespeeld in de overweging van de BV om 1-7 in te zetten als eerste aanval. Vanuit dat oogpunt en de kennis die er nu is van een dodelijk slachtoffer denk ik dat de discussie over het inzetten van 1-7 in de eerste aanval niet zo heel relevant meer is, al snap ik best dat jullie brandweermensen daar een andere mening over zullen hebben, natuurlijk zou ik uit nieuwsgierigheid best willen weten welke overwegingen gemaakt zijn en waarom maar ergens in mij blijft er iets zeggen dat de eerste inzet niet of nauwelijks van invloed geweest is op het verdere verloop (lees in mijn optiek een onbegonnen klus)
Het probleem is dat we inmiddels iets teveel filmpjes hebben waaruit blijkt dat One-Seven niet het gewenste resultaat bied.  Tijdens het aanrijden wisten ze al dat er nog iemand binnen was, zoals ik het begrijp in een ander pand wat in de gevaarszone lag. Dat is dan de inzet voor en andere TS. Zeker als je al je handen vol hebt aan de brandbestrijding aan de voorzijde van het pand.
Gebruik van lage druk, zorgt voor een snellere blussing en koeling dan wat er nu is bereikt met One-Seven. Want de brand is volle hevigheid weer teruggekomen. Wat heb je dan bereikt?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: JJ75 link=msg=1211931 date=1382267075
Nat schuim had wel een toegevoegde waarde kunnen hebben naast inzet gewoon water om kledingstapels door en door nat te krijgen.
De filmbeelden van het begin van de brand al gezien? ;)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Die tweede film die Peter71 heeft geplaatst, is voor mij helemaal een beetje vreemd.

Halverwege gaat men met 1-7 bij de kapsalon naar binnen, terwijl aan de voorzijde de vlammen vrolijk uit de winkel slaan. Daar gebeurt op dat moment qua brandbestrijding over een periode van 2 minuten helemaal niets. Overslag naar boven is op dat punt niet alleen rëeel, maar zelfs een feit.

Ik snap dit niet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Diamondback link=msg=1211938 date=1382267843
Die tweede film die Peter71 heeft geplaatst, is voor mij helemaal een beetje vreemd.

Halverwege gaat men met 1-7 bij de kapsalon naar binnen, terwijl aan de voorzijde de vlammen vrolijk uit de winkel slaan. Daar gebeurt op dat moment qua brandbestrijding over een periode van 2 minuten helemaal niets. Overslag naar boven is op dat punt niet alleen rëeel, maar zelfs een feit.

Ik snap dit niet.
Je ziet zelfs uit het pand tussen de kapsalon en het pand waar de brand uitslaand is zelfs de zwarte rook naar buiten worden geperst. Ook dan moet er een belletje gaan rinkelen dat er zaken niet goed gaan, en je met je huidige middelen geen resultaat hebt. ;)


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Citaat van: Brandnetel link=msg=1211837 date=1382228741
http://www.suksawat.nl/brand-leeuwarden-horrorpersconferentie

"Bij aankomst van de brandweer is er contact geweest met het slachtoffer die in het pand zat. Hij kon er niet uit, zij konden er niet bij. Moesten eerst strijden voor hun eigen leven. Horror."

Weten nu waarschijnlijk waarom de BOT friesland is opgeroepen, waar nog wat opmerkingen over waren we weten nu dus dat de brandweer al wist dat er mogelijk een slachtoffer was gevallen en de inzet dus voor een aantal brandweer lieden behoorlijk heftig om het zacht uit te drukken is verlopen.