Als je als eerste ploeg aan komt bij een uitslaande brand in een oud pand moet toch wel het muntje gaan vallen dat je het met One-Seven niet meer gaat redden. Zelfs een hoge druk inzet had al zinloos geweest. Ga dan niet je tijd verspillen met 1-7, maar ga dan direct aan de slag met je waterwinning en ga lage druk opbouwen. Het slachtoffer is voor de andere voertuigen, je moet niet alles zelf willen doen.
Peter, jij en ik weten beide dat ik bar weinig weet van brandbestrijding, ik kom niet veel verder dan mijn BHV wat dat betreft.
Ook hebben we in dit topic kunnen lezen dat de voertuigen van Leeuwarden geen (kale) HD (meer) aanwezig hebben.
Ik heb veel branden beschreven gezien op dit forum en het brw forum. waarin heel vaak een eerste aanval wordt gedaan middels HD met de opzet de brand gedurende het opbouwen van de LD minstens "beheersbaar.
Als ik dan verder kijken en zie hoe snel de brand zich uitbreid ben ik geneigd om te veronderstellen dat het geen enkel verschil gemaakt zou hebben of men nu met 1-7 de eerste aanval doet of deels tijd verliest met het als de donder opbouwen van de LD.
Ook weten we (nog) niet of er vanaf de melding al kennis was dat er nog mensen binnen waren, althans 1 persoon, en weten we ook niet of die kennis heeft meegespeeld in de overweging van de BV om 1-7 in te zetten als eerste aanval. Vanuit dat oogpunt en de kennis die er nu is van een dodelijk slachtoffer denk ik dat de discussie over het inzetten van 1-7 in de eerste aanval niet zo heel relevant meer is, al snap ik best dat jullie brandweermensen daar een andere mening over zullen hebben, natuurlijk zou ik uit nieuwsgierigheid best willen weten welke overwegingen gemaakt zijn en waarom maar ergens in mij blijft er iets zeggen dat de eerste inzet niet of nauwelijks van invloed geweest is op het verdere verloop (lees in mijn optiek een onbegonnen klus)