GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013  (gelezen 177176 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1212001 date=1382275463
Kan het zijn dat de blusploeg 1B gisteren belast was met de redding van het slachtoffer en vandaag de berging van het slachtoffer hebben gedaan? Want zij waren gisteren als één van de eerste eenheden ter plaatse. Vandaag moest de blusploeg met de OvD zich melden op het brandadres. De berging van het slachtoffer heeft rond 13:00 uur plaatsgevonden door een blusploeg en een OvD.

p2kflex
11:17:00 20-10-13GROUP-1P 2 Graag om 1200 verzamelen brandadres.
0303445BRW Friesland (Leeuwarden Noord) (Blusploeg 1B)
0303063BRW Veiligheidsregio Friesland (OvD Midden)
p2kflex
17:22:35 19-10-13GROUP-1P 1 Brand Winkel (NB:Middel Br) Freestyle KELDERS 31 LEEUWARDEN 026133 026150 026134
MB0303424BRW Friesland (Leeuwarden Hoofdpost) (Kazernealarm)
MB0303445BRW Friesland (Leeuwarden Noord) (Blusploeg 1B)
MB0303063BRW Veiligheidsregio Friesland (OvD Midden)
In het kader van "klus zelf afronden" kan ik me erg vinden in deze gedachte. ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
LeeuwarderNet Nieuws ‏@LeeuwarderNet 1m
Burgemeester Fred Crone keert vanavond vervroegd terug van zijn vakantie in verband met nasleep van grote brand gisteravond in Leeuwarden.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Als dit de reden is, en dat is aannemelijk, dan is dit voor verwerking en mentale afronding van de verschrikkelijke ervaring van deze mensen wel een goede zaak.

EDIT: gezien bovenstaande reacties, zeer goede zaak.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Highfield link=msg=1211973 date=1382271630
Even iets anders:

Deze inzet heeft vele uren gekost, en in deze smalle straten is het al snel een wirwar van slangen, voertuigen, mensen. Na verloop van tijd moet er afgelost gaan worden, maar dat materieel kan geen kant op. Worden er dan alleen personen voor aflos gealarmeerd? Hebben brandweerauto's voldoende peut om urenlang te kunnen draaien? MAW: hoe wordt de materieelslogistieke kant van een dergelijk incident georganiseerd?

Wanneer er afgelost wordt heeft het grote voordelen wanneer de TS'sen ingepakt en huiswaarts gaan, en dat de nieuwe voertuigen op dezelfde plek neergezet wordt.
Voertuigen zijn niet allemaal gelijk waardoor bepaalde zaken moeilijker te vinden worden. De grootste problemen zullen er zijn voor de pompbediende die met een (voor hem waarschijnlijk) onbekend voertuig werkt. Daarnaast heet het plaatsen van een 'nieuwe' TS het voordeel dat je hem beter kunt plaatsen. Je weet dan immers wat er ongeveer afgebrand is, en kunt je TS misschien dichterbij zetten omdat hij daar op dat moment geen gevaar meer loopt.

Echter, de nadelen zijn wel het overwegen waard. Allereerst betekend het vervangen van 't voertuig dat je even geen inzet meer kunt doen. Door de TS te laten staan kunnen de nieuwe manschappen de stralen gewoon overpakken en doorgaan. Wanneer je de TS vervangt zul je tijd nodig hebben om alles opnieuw op te bouwen. Als je nog met een dreigende overslag zit, kan dat dus een escalatie betekenen.
Daarnaast is dit midden in een binnenstad met veel te nauwe straatjes. Het plaatsen van voertuigen is dan vaak al lastig, maar zeker nadat alle slangen eruit liggen is wegrijden bijna onmogelijk geworden. Soms zullen er 3 of 4 andere voertuigen volledig drukloos gemaakt moeten worden voordat je TS weg kan rijden. Staat er dan nog een hoogwerker achter, of een TS ervoor zullen die dus ook allemaal in moeten pakken om er uit te komen.

Daarom wordt er vaak een afweging gemaakt. Bij branden op industrieterreinen worden de TS'sen vaak vervangen. Er is ruimte genoeg voor om snel genoeg weg te komen. Daarnaast is niet elke vierkante meter belangrijk, dus kan de vervangende TS ook een aantal meters verderop neergezet worden. Op die manier zou je eerst kunnen opbouwen en daarna pas de andere ploeg op kunnen ruimen.

In de binnensteden zullen ze toch vaak de keuze maken om voertuigen te laten staan. De blusploeg die dan naar huis gaat neemt een busje mee van de aflosploeg, of wanneer dat kan een TS. Wanneer men met gelijkende auto's rijd kunnen de auto's dus ook tijdelijk uitgewisseld worden tussen de verschillende kazernes. Wanneer dit niet het geval is zal het korps dus een tijdje buiten dienst gaan, als ze hun voertuig hebben achtergelaten.

Al met al een aantal afwegingen waarbij je goed na moet denken wat je wilt. Het is overigens ook nog mogelijk om een voertuig te laten aflossen door manschappen van de eigen kazerne. Als je genoeg uitrukpersoneel hebt kun je gewoon je TS laten vervangen door eigen mensen, die dus ook bekend zijn met de TS. Dit is eigenlijk het mooiste, maar is vaak lastig wanneer er niet voldoende bezetting is. Daarom wordt er toch vaak voor een andere oplossing gekozen.

Voor het vullen van brandstof in blusvoertuigen heeft de brandweer in veel plekken speciale brandstofaanhangers of heeft men afspraken met bepaalde bedrijven. Het is lastig om brandstof te krijgen bij een volledig ingeparkeerde TS. Ik weet niet of het mogelijk is om dan maar eventueel heen en weer te gaan lopen met Jerrycans.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Herbert1971

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
Ik zit er in Nijverdal ver van af maar kijkende naar de panden en het zicht op de uitbreiding van de brand van buitenaf komt bij mij de volgende vraag boven.
Waren er onderlinge verbindingen in de panden welke de brandweer preventie technisch nooit goed zou keuren? :-\
En dan kijk ik met name terug naar een grote brand in studentenwoningen in Utrecht een flink aantal jaren terug alwaar er was op-,aan,- verbouwd waardoor de brand zich behoorlijk kon ontwikkelen.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Citaat van: HJ94 link=msg=1211975 date=1382271807
Een tankwagen van de vliegbasis heeft de voertuigen weer voorzien van een volle tank. De brandweer is gebleven totdat de brand voldoende onder controle was. Daarna zijn de brandweerlieden met de voertuigen weer huiswaarts gekeerd. Brandweer Menaldum heeft van 3.00 uur tot aan de ochtend aflossing gedraaid. Vervolgens heeft Jubbega dit weer overgenomen.

Nog een aanvulling op mijn eigen bericht: van een aantal korpsen zijn ze ook inderdaad met eigen nieuw personeel naar het incident gekomen. Het ingezette personeel kon daarna naar huis. Zo werd het voertuig bediend door iemand van eigen korps.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: HJ94 link=msg=1212010 date=1382276162
Nog een aanvulling op mijn eigen bericht: van een aantal korpsen zijn ze ook inderdaad met eigen nieuw personeel naar het incident gekomen. Het ingezette personeel kon daarna naar huis. Zo werd het voertuig bediend door iemand van eigen korps.

Dat is altijd ideaal. Maar vaak moeilijk te regelen. Zeker voor de AC is daar moeilijk snel overzicht over te krijgen. Hier in de omgeving zie ik dat het vaak geregeld wordt door de mensen terplaatse. Wanneer er om gevraagd word probeert de pompbediende een korpslid te charteren om even een rondje te bellen wie er mee wil gaan. Na zijn telefoontjes deelt hij zijn opgedane kennis weer met de pompbediende terplaatse. Genoeg mensen betekend aflossing, zoniet, dan moet er toch echt een andere ploeg komen.  O0

Zo'n systeem kost vaak 10 minuutjes extra, maar scheelt veel gedoe ter plaatse. En aflossing kan over 't algemeen ook wel 10 minuutjes wachten. Daar is niet zo heel veel haast meer bij.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Ik zeg: klassieke fout door met HD/1-7 te beginnen. Lijkt op een knock-down, maar feitelijk verlies je het door een te gering koelend vermogen op een te ver ontwikkelde brand. Maar ja, HD/1-7 gebruiken wij in 90% van alle klussen, dus blijf er dan maar eens vanaf...... Ondertussen verlies je tijd aan het opbouwen van voldoende koelend vermogen (LD) en loop je constant achter de brand aan; zeker in zo'n binnenstad.
Veel van mijn gedachten gaan uit naar de centralist die het slachtoffer aan de telefoon had, het zal je maar gebeuren zoiets!!!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gemeente Leeuwarden ‏@Gemeente_Lwd 4m
Bewoners en eigenaren panden mogen onder begeleiding naar hun woning/pand als situatie dit toelaat. Om 16.30 uur melden bij Post Plaza.