Even iets anders:
Deze inzet heeft vele uren gekost, en in deze smalle straten is het al snel een wirwar van slangen, voertuigen, mensen. Na verloop van tijd moet er afgelost gaan worden, maar dat materieel kan geen kant op. Worden er dan alleen personen voor aflos gealarmeerd? Hebben brandweerauto's voldoende peut om urenlang te kunnen draaien? MAW: hoe wordt de materieelslogistieke kant van een dergelijk incident georganiseerd?
Wanneer er afgelost wordt heeft het grote voordelen wanneer de TS'sen ingepakt en huiswaarts gaan, en dat de nieuwe voertuigen op dezelfde plek neergezet wordt.
Voertuigen zijn niet allemaal gelijk waardoor bepaalde zaken moeilijker te vinden worden. De grootste problemen zullen er zijn voor de pompbediende die met een (voor hem waarschijnlijk) onbekend voertuig werkt. Daarnaast heet het plaatsen van een 'nieuwe' TS het voordeel dat je hem beter kunt plaatsen. Je weet dan immers wat er ongeveer afgebrand is, en kunt je TS misschien dichterbij zetten omdat hij daar op dat moment geen gevaar meer loopt.
Echter, de nadelen zijn wel het overwegen waard. Allereerst betekend het vervangen van 't voertuig dat je even geen inzet meer kunt doen. Door de TS te laten staan kunnen de nieuwe manschappen de stralen gewoon overpakken en doorgaan. Wanneer je de TS vervangt zul je tijd nodig hebben om alles opnieuw op te bouwen. Als je nog met een dreigende overslag zit, kan dat dus een escalatie betekenen.
Daarnaast is dit midden in een binnenstad met veel te nauwe straatjes. Het plaatsen van voertuigen is dan vaak al lastig, maar zeker nadat alle slangen eruit liggen is wegrijden bijna onmogelijk geworden. Soms zullen er 3 of 4 andere voertuigen volledig drukloos gemaakt moeten worden voordat je TS weg kan rijden. Staat er dan nog een hoogwerker achter, of een TS ervoor zullen die dus ook allemaal in moeten pakken om er uit te komen.
Daarom wordt er vaak een afweging gemaakt. Bij branden op industrieterreinen worden de TS'sen vaak vervangen. Er is ruimte genoeg voor om snel genoeg weg te komen. Daarnaast is niet elke vierkante meter belangrijk, dus kan de vervangende TS ook een aantal meters verderop neergezet worden. Op die manier zou je eerst kunnen opbouwen en daarna pas de andere ploeg op kunnen ruimen.
In de binnensteden zullen ze toch vaak de keuze maken om voertuigen te laten staan. De blusploeg die dan naar huis gaat neemt een busje mee van de aflosploeg, of wanneer dat kan een TS. Wanneer men met gelijkende auto's rijd kunnen de auto's dus ook tijdelijk uitgewisseld worden tussen de verschillende kazernes. Wanneer dit niet het geval is zal het korps dus een tijdje buiten dienst gaan, als ze hun voertuig hebben achtergelaten.
Al met al een aantal afwegingen waarbij je goed na moet denken wat je wilt. Het is overigens ook nog mogelijk om een voertuig te laten aflossen door manschappen van de eigen kazerne. Als je genoeg uitrukpersoneel hebt kun je gewoon je TS laten vervangen door eigen mensen, die dus ook bekend zijn met de TS. Dit is eigenlijk het mooiste, maar is vaak lastig wanneer er niet voldoende bezetting is. Daarom wordt er toch vaak voor een andere oplossing gekozen.
Voor het vullen van brandstof in blusvoertuigen heeft de brandweer in veel plekken speciale brandstofaanhangers of heeft men afspraken met bepaalde bedrijven. Het is lastig om brandstof te krijgen bij een volledig ingeparkeerde TS. Ik weet niet of het mogelijk is om dan maar eventueel heen en weer te gaan lopen met Jerrycans.