GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013  (gelezen 177187 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Citaat van: Jerommeke link=msg=1211948 date=1382268616
Volgens mij is bovenstaande ook de reden dat Amsterdam (met de vele oude panden) geen one-seven heeft gekozen maar naast HD en LD ook MD op de voertuigen heeft liggen (middels gevouwen slangen).

De door jou als MD bestempelde "gevouwen slangen" zijn gewoon twee gekoppelde LD 38'ers (1,5 duims Lage Druk ) die rechtstreeks op de tank zijn aangesloten. En bij maar heel weinig kazernes zijn deze slangen nog gevouwen. De meeste leggen twee dubbel opgerolde en gekoppelde 38'ers in de kast. Dit mede omdat er in het verleden wel eens een verkeerde afsluiter werd geopend met een "ontplofte" kast als gevolg, juist omdat de slangen gevouwen in de kast lagen. Nu de slangen opgerold in de kast liggen wordt bij het openen van een verkeerde afsluiter de schade aanzienlijk beperkt. Maar geen MD op de Amsterdamse autospuiten, wel HD en LD.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik denk dat we het niet meer voor elkaar gaan krijgen om 1-7 geheel uit te bannen. Daarvoor is er al teveel geld in gestoken, en er rijden al de nodige voertuigen ermee rond. Die trend ga je niet zomaar weer omdraaien. Daarom is die bewustwording zo belangrijk, sneller overstappen op lage druk.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Mss iets voor een bevelvoerdersoverleg  en voor de opleiding bevelvoerder ?
Bij instappen begint de inzet.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: Peter71 link=msg=1212087 date=1382293361
Ik denk dat we het niet meer voor elkaar gaan krijgen om 1-7 geheel uit te bannen. Daarvoor is er al teveel geld in gestoken, en er rijden al de nodige voertuigen ermee rond. Die trend ga je niet zomaar weer omdraaien. Daarom is die bewustwording zo belangrijk, sneller overstappen op lage druk.
Ik kwam net de definitieve versie van het onderzoek tegen mbt Verkoelende experimenten met water en schuim

Citaat
Achtergrondinformatie
Veel brandweerkorpsen zijn momenteel zoekende naar de meest geëigende blusmiddelen. Het IFV heeft onderzoek gedaan naar het rookgas koelend en het blussend vermogen van FD, DLS, HD en LD. Het rapport is  hiervan het resultaat. Een eerdere versie (versie 23 juni 2013) van het rapport is op BrandweerKennisNet gepubliceerd op 3 juli. Na overleg tussen het IFV (de Brandweer Academie) en de firma BMT is het rapport aangepast. Daarmee is de versie van 23 juni komen te vervallen. Zie voor berichtgeving hierover ook de website van het IFV.
( met download-link )
bron: http://www.brandweerkennisnet.nl/bovenbalk/zoeken/@36110/verkoelende/

Is dat het rapport waaruit je opmaakt welke middelen het best te gebruiken zijn ?
Wat mij opvalt in het deel van wat ik gelezen heb is dat het onderzoek specifiek gericht is op een "offensieve binnenaanval".
Daar was in dit geval toch nauwelijks sprake van ?

zie ook link: http://www.nifv.nl/web/show/id=189250/contentid=4198
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Wat me ook opvalt in het tweede filmpje uit reactie 345 op ongeveer 1:40..... Die agente die die steeg inloopt, waar op dat moment al behoorlijk dikke rook hangt.

Ik hoop dat ze op dat moment meer ziet dan wij vanuit deze positie, en dat ze wist hoe snel ze weer uit de rook zou zijn. Want anders had het zomaar gekund dat zij een tweede slachtoffer was geworden....

Peen
Redacteur van


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Ik zie een snelle knockdown en als er dan even niet wordt ingezet een even snelle herontsteking en ontwikkeling van de brand waarna deze weer volledig uitslaand is. De eerste knockdown is wel heel erg rap met 1-7. Maar daarna zul je toch echt, met deze brandlast, met water aan de bak moeten... Geen kritiek naar de collega's in Leeuwarden, want vaak loopt het bij een brand zoals het loopt. Maar wel voer tot discussie. Laat daar nu net dit forum een mooi podium voor zijn... ^-^
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Laurens Aaij ‏@laurensaaij 1u
Niks dan ellende van bovenaf #brand #leeuwarden http://pic.twitter.com/A3dhdiclw9




Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: grizz link=msg=1212099 date=1382297749
Ik zie een snelle knockdown en als er dan even niet wordt ingezet een even snelle herontsteking en ontwikkeling van de brand waarna deze weer volledig uitslaand is. De eerste knockdown is wel heel erg rap met 1-7. Maar daarna zul je toch echt, met deze brandlast, met water aan de bak moeten... Geen kritiek naar de collega's in Leeuwarden, want vaak loopt het bij een brand zoals het loopt. Maar wel voer tot discussie. Laat daar nu net dit forum een mooi podium voor zijn... ^-^

Ik heb helemaal geen knockdown gezien; ik heb het terugdringen van rookgassen gezien en wellicht het blussen van wat voorwerpen voorin de winkel. Op de eerste foto is te zien dat de brand achterin de winkel begonnen is en met one-seven en een dergelijke vuurlast ga je daar nooit een knockdown bereiken.

Geen garantie dat het met LD wel gelukt was hoor, begrijp me niet verkeerd, maar het effect van one-seven is simpelweg niet toereikend bij een dergelijke brand. Argumenten als 'een snelle inzet hebben' vind ik ook wat overdreven: de TS staat zo dichtbij dat je met één lengte toevoer, verdeelstuk en één lengte aanvalsslang LD erbij bent. Bijkomend voordeel: je kan direct 3 stralen inzetten, water is er voldoende voor handen.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
p2kflex
21:50:22 20-10-13GROUP-1P 2 Nablussen Freestyle KELDERS 31 LEEUWARDEN 026133 026134
0303424BRW Friesland (Leeuwarden Hoofdpost) (Kazernealarm)
0303445BRW Friesland (Leeuwarden Noord) (Blusploeg 1B)
0300055BRW Veiligheidsregio Friesland (Monitorcode)