GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013  (gelezen 177184 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Citaat van: grizz link=msg=1212099 date=1382297749
Ik zie een snelle knockdown en als er dan even niet wordt ingezet een even snelle herontsteking en ontwikkeling van de brand waarna deze weer volledig uitslaand is. De eerste knockdown is wel heel erg rap met 1-7. Maar daarna zul je toch echt, met deze brandlast, met water aan de bak moeten... Geen kritiek naar de collega's in Leeuwarden, want vaak loopt het bij een brand zoals het loopt. Maar wel voer tot discussie. Laat daar nu net dit forum een mooi podium voor zijn... ^-^

Dat klopt, maar branden zijn er ook om van te leren, uitbannen zal idd niet lukken die spullen zijn nu eenmaal aangeschaft. Had dus wel wat goedkoper gekund, helaas.
Dat een brand loopt zoals het loopt vind ik wat te kort door de bocht, want wij als brandweerlieden worden opgeleid om hierop te anticiperen, daar ligt ook een groot deel van onze kracht. Daarbij komt dat we juist de laatste tijd veel proberen te leren van hetgeen is geleerd van incidenten de afgelopen jaren, dus verwacht ik ook van mijzelf en mijn mensen dat we daar wat mee doen. Dat de kans op herontsteking bij 1-7 erg groot is, is een bekend gegeven, juist om die reden moet je er met water achteraan, nogmaals in dit stadium totaal zinloos om met 1-7 aan de slag te gaan.
Anticiperen, signaleren en vooral delen van de info die tot je komt als ploeg of als leidinggevende hoort daarbij.

Weet wel hier hoort ook bij dat je kennis hebt van de spullen die je bij je hebt, weet wat je ermee kunt en wat niet.

Dus idd wat mij betreft verder met de discussie :)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse

Citaat

... Een eerdere versie (versie 23 juni 2013) van het rapport is op BrandweerKennisNet gepubliceerd op 3 juli. Na overleg tussen het IFV (de Brandweer Academie) en de firma BMT is het rapport aangepast. Daarmee is de versie van 23 juni komen te vervallen. Zie voor berichtgeving hierover ook de website van het IFV.



Aangepast op verzoek van BMT. De leverancier van one-seven... Ik heb het rapport niet gelezen maar vraag mij nu al af hoe onafhankelijk dit onderzoek echt is geweest en de uitkomsten de echte uitkomsten zijn... :-\
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Regio14.nl

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
    • Regio14.nl Actueel nieuws voor Gooi en Vechtstreek
Citaat van: Peter71 link=msg=1212103 date=1382298674
p2kflex
21:50:22 20-10-13GROUP-1P 2 Nablussen Freestyle KELDERS 31 LEEUWARDEN 026133 026134
0303424BRW Friesland (Leeuwarden Hoofdpost) (Kazernealarm)
0303445BRW Friesland (Leeuwarden Noord) (Blusploeg 1B)
0300055BRW Veiligheidsregio Friesland (Monitorcode)


Wederom blusploeg 1B. Wat een bikkels! Respect


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: RemRoof link=msg=1212111 date=1382299413
Citaat

... Een eerdere versie (versie 23 juni 2013) van het rapport is op BrandweerKennisNet gepubliceerd op 3 juli. Na overleg tussen het IFV (de Brandweer Academie) en de firma BMT is het rapport aangepast. Daarmee is de versie van 23 juni komen te vervallen. Zie voor berichtgeving hierover ook de website van het IFV.



Aangepast op verzoek van BMT. De leverancier van one-seven... Ik heb het rapport niet gelezen maar vraag mij nu al af hoe onafhankelijk dit onderzoek echt is geweest en de uitkomsten de echte uitkomsten zijn... :-\
Er komt een nieuw onderzoek, en om heel eerlijk te zijn ben ik zeer nieuwschierig naar de uitkomsten. Ik zou er ook erg graag bij willen zijn. :|


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Peter71 link=msg=1212113 date=1382299549
Er komt een nieuw onderzoek, en om heel eerlijk te zijn ben ik zeer nieuwschierig naar de uitkomsten. Ik zou er ook erg graag bij willen zijn. :|

Het probleem is volgens BMT dat de verkeerde blusmethode is toegepast bij het onderzoek, alleen zie je dat waarschijnlijk de opleiding door de leverancier tekort schiet aangezien de inzet bij deze brand niet conform de aanbevolen methode word gedaan.
En op het moment dat dit gebeurd is de bluskracht van DLS blusmethoden miniem en door overschatting van het blussysteem potentieel levensgevaarlijk voor de gebruiker, en zeker geen goede vervanging van HD-blussysteem.

Alhoewel het HD blussysteem bij deze inzet ook niet het juiste eerste inzetsysteem was aangezien direct volop had moeten worden ingezet op een LD aanval.


MarceldeVries

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
  • EHBO-er AED bediener
Citaat van: Regio14.nl link=msg=1212112 date=1382299505

Wederom blusploeg 1B. Wat een bikkels! Respect

Ik sluit mij hier helemaal bij aan.
Wie een gat graaft voor een ander, heeft tenminste werk!


Cobra2013

  • Stafbevelvoerder/Coörd. IBGS /Instructeur COBRA
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
Ik zag een vraag voorbij komen over het aantal COBRA systemen in NL:
- 2 stuks bij BAA (1 x framed-unit op een pick-up, kazerne Ouderkerk en 1 x inbouw in een reserve TS voor testen, tijdelijk op kazerne Ysbrand)
- 1 unit bij de GB (RR) in een container. Geen idee of deze alweer operationeel is na zijn crash in juni....
- 1 framed-unit op pick-up van de leverancier van COBRA (kan geleend worden door de brandweer)
- 1 framed-unit (verrijdbaar) bij het bergingsbedrijf Svitzer in IJmuiden

De framed-unit van ODK zal binnenkort worden ingebouwd in de nieuwe Bijzondere Blusmiddelen Container (BBC).

De COBRA is primair ontwikkeld voor rookgaskoeling maar, proefondervindelijk binnen en buiten BAA, is ook gebleken dat het systeem ook uitermate geschikt is om branduitbreiding te voorkomen door bijv. door (brand)muren heen te spuiten van uit naast gelegen panden.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Citaat van: Breathe link=msg=1212105 date=1382298815
Dat klopt, maar branden zijn er ook om van te leren, uitbannen zal idd niet lukken die spullen zijn nu eenmaal aangeschaft. Had dus wel wat goedkoper gekund, helaas.
Dat een brand loopt zoals het loopt vind ik wat te kort door de bocht, want wij als brandweerlieden worden opgeleid om hierop te anticiperen, daar ligt ook een groot deel van onze kracht. Daarbij komt dat we juist de laatste tijd veel proberen te leren van hetgeen is geleerd van incidenten de afgelopen jaren, dus verwacht ik ook van mijzelf en mijn mensen dat we daar wat mee doen. Dat de kans op herontsteking bij 1-7 erg groot is, is een bekend gegeven, juist om die reden moet je er met water achteraan, nogmaals in dit stadium totaal zinloos om met 1-7 aan de slag te gaan.
Anticiperen, signaleren en vooral delen van de info die tot je komt als ploeg of als leidinggevende hoort daarbij.

Weet wel hier hoort ook bij dat je kennis hebt van de spullen die je bij je hebt, weet wat je ermee kunt en wat niet.

Dus idd wat mij betreft verder met de discussie :)

Uiteraard, ik zal m iets proberen te nuanceren. Als Bev op de eerste TS kun je een super eerste inzet doen, maar er lopen zoveel zaken parallel waar je geen invloed op hebt, dat sommige dingen lopen zoals ze lopen. Dat probeerde ik er op mee te zeggen. Deze eerste inzet met 1-7 had ideaal geweest als er direct erna met LD was gevolgd. Alleen duurt de opbouw van LD iets langer als je directe aanval met hd of 1-7. In dit geval had hd ook een druppel op een gloeiende plaat geweest.

Ik kan m dan als bev. ook volledig begrijpen dat dit de eerste inzet geweest is. Aan de andere kant, zoals jij m stelt door direct op 1 lengte toevoer met verdeelstuk en daarna bijv. met 1.5 duims slangen aan de bak te gaan, waarbij je 1 straal op de tank zou kunnen doen en als een gek met 3 man de waterwinning opbouwen, zou voor mij ook een hele goede optie zijn geweest. Zeker omdat je nog niet weet of het alleen een defensieve inzet wordt...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Citaat van: MarceldeVries link=msg=1212117 date=1382300635
Ik sluit mij hier helemaal bij aan.

Amen
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


guest12562

  • Gast
Citaat van: grizz link=msg=1212119 date=1382300772
Uiteraard, ik zal m iets proberen te nuanceren. Als Bev op de eerste TS kun je een super eerste inzet doen, maar er lopen zoveel zaken parallel waar je geen invloed op hebt, dat sommige dingen lopen zoals ze lopen. Dat probeerde ik er op mee te zeggen. Deze eerste inzet met 1-7 had ideaal geweest als er direct erna met LD was gevolgd. Alleen duurt de opbouw van LD iets langer als je directe aanval met hd of 1-7. In dit geval had hd ook een druppel op een gloeiende plaat geweest.

Ik kan m dan als bev. ook volledig begrijpen dat dit de eerste inzet geweest is. Aan de andere kant, zoals jij m stelt door direct op 1 lengte toevoer met verdeelstuk en daarna bijv. met 1.5 duims slangen aan de bak te gaan, waarbij je 1 straal op de tank zou kunnen doen en als een gek met 3 man de waterwinning opbouwen, zou voor mij ook een hele goede optie zijn geweest. Zeker omdat je nog niet weet of het alleen een defensieve inzet wordt..

Ga ik door op optie twee, optie 1 is wat mij betreft geen optie in dit geval. Enige wat hier helpt is koelen en daarbij, je ziet hier gelijk dat offensief hier niet van toepassing is, want de hitte is al zo intens dat binnentreding in het brandadres geen zinvolle veilige onderneming wordt. Dus defensief, focus op uitbreiding voorkomen, sterker nog in je plan + moet dit al zitten en mag je eigenlijk alweer na gaan denken over je daarna te nemen stappen. Je weet van je plaatselijke bekendheid hoe het zit met bebouwing en de moeilijke toegang. Ook de bereikbaarheid neem je hierin mee, ik ga er ook van uit dat de brandweermannen van Leeuwarden hierop in zijn gaan zetten, want dat beeld kan ik slecht vormen ondanks dat er veel filmpjes zijn. Snel opschalen is het devies, je moet hier echt vol aan de bak, dat zie je bij aankomst al en weet je met je plaatselijke kennis. Uiteraard heb je ook nog te maken met een slachtoffer, waar in eerste instantie de prioriteit ligt.
Defensief inzetten en zoeken naar het slachtoffer dus wat mij betreft.