Ik heb dit topic een aantal maal gelezen. Er worden veel vraagtekens gezet bij de eerste aanval. De wijze van aanvallen wordt in zeer beperkte tijd bedacht terwijl wij er nu al 24 uur over na kunnen denken. Ik weet dan ook zeker dat de vragen geen kritiek zijn naar de brandweermensen die zich de naad uit hebben gewerkt om deze grote brand te bestrijden en het slachtoffer te helpen. Ik kan me voorstellen als zij zouden meelezen deze discussie als persoonlijke kritiek kunnen opvatten.
Is dit een brand die onderzocht kan/ mag worden door de onderzoeksraad?
Om met je laatste punt te beginnen, aangezien er een dodelijk slachtoffer is is de kans aanwezig dat zij, ook, een onderzoek starten. Maar dat is even afwachten.
Om met je eerste stukje verder te gaan. Daar heb je helemaal gelijk in. In mijn vorige post (ergens op pagina 18) stel ik dat ook al. Wij kunnen op veilige afstand rustig afwegen of er geen andere beslissing genomen had moeten worden. Vooral ook omdat wij de gevolgen van de beslissingen zien.
Ik ben er van overtuigd dat diegene die daar als eerste aankwamen met de beste bedoelingen en met de hun beschikbare middelen de eerste aanval zijn begonnen. Als ze alleen maar konden kiezen tussen 1-7 of LD opbouwen kan ik me voorstellen dat ze een eerste poging met 1-7 hebben gedaan, zeker met mogelijk de wetenschap dat er nog mensen in het pand zijn. Achteraf kun je je afvragen of dat verstandig was.
Daarom ben ik ook heel benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek; niet in de laatste plaats omdat het ook mijn werk is om dat soort onderzoeken te doen. Ik denk dat je in het onderzoek op twee richtingen moet gaan zitten. 1, de brand en de bestrijding en 2, de materialen, middelen en procedures.
Ik denk dat er met name in punt 2 veel te halen is. Mogelijk het niet langer inzetten van 1-7 in de beginfase van dit soort branden; mogelijk moet je dan voertuigen aanpassen om te kunnen kiezen tussen 1-7 en HD. Als je dat bijvoorbeeld wil doen zul je ook opleidingen, trainingen etc moeten aanpassen.
Ik denk dat dit bovenal een incident is waar heel veel van te leren is.
Maar zeer belangrijk: de mensen daar (en in de meldkamer) hebben zonder uitzondering hun uiterste best gedaan om zo snel mogelijk te blussen en het slachtoffer te redden. Daar durf ik hiervandaan mijn hand voor in het vuur te steken (mooie woordspeling).