- Hoe reëel is de kans op een stofexplosie in een stofzuiger in een kledingwinkel (veel kleine stofdeeltjes)
Ik weet niet veel van stofzuigers, maar mijn oude stofzuiger werd erg warm als de stofzak / stofbak vol was. Hoe vaak denken mensen eraan dat te vervangen? Bovendien schijnt het zo te zijn dat als je niet het hele snoer uit de stofzuiger haalt, voor je gaat stofzuigen, dat er daardoor ook brand kan ontstaan.
Helemaal mee eens.
Gewoon machteloos staan en weten dat de persoon die wilde gaan helpen er nooit meer levend uit zal komen.
Wat me ook vreselijk lijkt is het zijn van het 'slachtoffer'. Je weet dat ze er zijn, je weet dat ze je niet meer kunnen helpen,
je hebt de buitenwereld gesproken. En je 'wacht' op je dood. Ik denk dat je gek wordt van alle gedachten bij elkaar.
Hopelijk versuf en raak je buiten bewustzijn door de rook/gebrek aan zuurstof. En sterf je daarna zonder enig besef.
Ik durfde het niet te zeggen, maar ik dacht eerlijk gezegd van het begin af aan nergens anders aan. Het moet vreselijk zijn geweest. Het idee dat je opgesloten zit en weet dat er brand is. Als jij er niet uit kan realiseer je je vast dat het voor iemand die niet bekend is met het pand, lastig wordt om dan wel binnen te komen (en hoe kom je er dan daarna samen weer uit?). Hoe breng je die laatste minuten door? Vechten om weg te komen? Huilen? Wat moet je op zo'n moment bang zijn. "Hopelijk versuf en raak je buiten bewustzijn door de rook/gebrek aan zuurstof. En sterf je daarna zonder enig besef." Natuurlijk gaan mijn gedachte uit naar zijn familie en vrienden en andere betrokkenen. Maar zeker ook naar hemzelf.
Idsart was altijd al bang dat brand zou uitbreken
LEEUWARDEN - Idsart Otte sprak vorige week nog de vrees uit bij brand in het nauw te zullen raken.
Daarom wilde hij verhuizen. Zijn doembeeld kwam uit: de brand werd hem zaterdag noodlottig. ,,Het was een kamertje achteraf'', weet Idsarts baas Erwin Franckena. Idsart had geen uitzicht op straat, maar op een klein binnenplaatsje. ,,Het was heel klein, met een wirwar aan trappen.'' Verhuurder Wyb Feddema kent de angst van Idsart niet. ,,Hij heeft er met mij nog nooit over gesproken.'' Volgens Feddema voldeed het kamertje bij controles aan alle voorschriften.
Bron: http://www.lc.nl/friesland/regio/article16320693.ece/Idsart-was-altijd-al-bang-dat-brand-zou-uitbreken-
Ik heb soms het idee dat er een "taboe" hangt rondom je eigen brandveiligheid. Herkennen jullie dat? Ik hoor nooit iemand vragen naar vluchtroutes of BHV'ers, of brandveiligheidsdingen. Alsof je dan bang bent om niets, overdreven angstig bent en "er komt hier toch geen brand". Er is in 2010? een onderzoek geweest in ons huis. Onze huizen zijn niet brandveilig, althans, er is op zolder grote kans op overslag. De woningbouw zou overal rookmelders komen ophangen, maar zijn tot op heden nog niet geweest. "De brandweer weet ervan en komt in geval van brand extra snel" (Geloof ik niets van, brandweer rijd voor mij geen meter harder dan voor een ander. Brand is brand en ze komen zo snel als mogelijk - lijkt mij). Zelf heb ik wel een rookmelder opgehangen en een blusdeken in huis. Oke dat is niet genoeg. Eigenlijk zou ik ook een brandladder moeten hebben om van het balkon af naar beneden te kunnen en in ons trappenhuis en bij de buren zouden minstens ook alarmen moeten hangen. Maar als ik ook op mijn werk vraag naar brandveiligheid, vluchtroutes e.d. dan wordt ik gewoon raar aangekeken. Als ik een nieuw oppasgezin heb, vraag ik eerst waar de stoppenkast is en of ze rookalarm hebben. Ik ga na hoe ik in geval van nood de kinderen naar buiten kan krijgen. In de bus en trein kijk ik altijd waar (nood)uitgangen zijn en waar die hamertjes hangen om de ramen mee kapot te slaan. Ook in nieuwe gebouwen, altijd even kijken waar de uitgangen zitten. Ik werk ook in de kinderopvang als flexwerker. Hoe vaak ik niet raar ben aangekeken omdat ik vroeg naar vluchtroute met de groep en de regels rondom het weggaan met de groep. Sommige groepen hebben een lang touw wat elk kindje vast moet houden om zo naar buiten te gaan. Andere groepen doen dat anders. Waar is het verrijdbare nood-bedje waar je kinderen in mag zetten en hoeveel kinderen kunnen daarin. Etc. Misschien ben ik overdreven bang voor brand. Of ik bereid me er (voor zover mogelijk) op voor. Of het me uiteindelijk zal helpen weet ik niet. (Hoop het nooit mee te maken).
Wat is er gedaan in het geval van Idsart. Als hij zegt bang te zijn, zijn er mensen met hem meegegaan om met hem mee te kijken/denken over vluchtroutes en zijn ze spullen gaan kopen om het veiliger te maken? Met een brandblusser of blusdeken had hij de brand niet kunnen blussen, maar misschien wel zijn vluchtroute brandvrij / veiliger kunnen maken? (Weet ik niet, ik ben maar een simpele burger die op dit forum veel meeleest).
Wat mij betreft zouden er best reclamespotjes mogen komen over dat het heel normaal is om je bewust te zijn van je eigen (brand)veiligheid, waar je ook bent. En dat het goed is om je er bewust van te zijn. En dat het goed is dat je er op let, vragen over stelt en/of zelf (brand)veiligheid creëert.
Maar dat is mijn mening.