Meest gestelde vragen brand Keldershttp://www.leeuwarden.nl/artikel/2013/meest-gestelde-vragen-brand-keldersMeest gestelde vragen en antwoorden over de (gevolgen van) de brand aan de Kelders.
Meest gestelde vragen algemeen
1. Welk gebied is afgezet?
Op dit moment zijn nog (delen) afgezet van de Kelders, Poststraat en Minnemastraat. Ook voetgangers mogen niet in het afgezette gebied. De situatie wordt steeds opnieuw bekeken. Als het veilig is, worden gebieden vrijgegeven. De kademuur voor de getroffen panden is mogelijk door bluswater verzwakt en wordt onderzocht. Kom niet naar het rampgebied om te kijken! Geef professionele hulpverleners de ruimte om hun werk te doen.
2. Is er asbest vrijgekomen?
Er zijn metingen geweest naar gevaarlijke stoffen en er is geen asbest aangetroffen.
4. Ik wil graag iets bijdragen, waar kan ik terecht?
In vervangende woonruimte is inmiddels voorzien. Wilt u spullen aanbieden, bijvoorbeeld een wasmachine, doe dit dan via de actie 058 helpt, die door inwoners van Leeuwarden is opgezet.
Op de website
058helpt.nl kun je spullen aanbieden via een formulier. De actie is ook te vinden op Facebook.
https://www.facebook.com/058helpt0585. Wat is de oorzaak van de brand?
De politie doet onderzoek naar de oorzaak.
Meest gestelde vragen voor bewoners en eigenaars panden1. Wanneer kan ik weer in mijn pand / woning / winkel?
De panden die nog niet zijn vrijgegeven zijn:
Kelders 27, 29, 31, 33, 35
Poststraat 30b, 32, 34, 36 en 38
Minnemastraat 1
De gemeente Leeuwarden houdt contact met de bewoners en eigenaren van deze panden over het vervolg.
De rest van de panden is vrijgegeven. Bewoners en eigenaren mogen – als ze dit willen - hun woning of pand weer in. Niet alle panden beschikken al over gas en/of stroom. Enexis werkt hier hard aan en verwacht het binnen 3 dagen te hebben opgelost. Als u in een pand zit waar nu nog geen gas is, zet de hoofdkraan van het gas dan uit. Hierdoor kan Enexis het gas straks gemakkelijker weer aanzetten. Heeft u vragen over gas en/of stroom, neem dan contact op met Enexis: 0800 – 9009.
2. Als ik niet naar mijn woning terug kan of wil, waar moet ik dan heen?
Probeer onderdak te krijgen bij familie of vrienden. Lukt dit niet, vraag dan aan uw eigen verzekeraar of externe overnachtingen vergoed worden. Komt u er niet uit, bel dan Salvage, telefoon 020 – 651 6060. U moet dan een meldnummer noemen, dit is: 2013-3849.
3. Ik woon of heb een pand in het getroffen gebied en ik heb me nog niet gemeld. Waar moet ik mij melden?
Bel met telefoonnummer 14 058 en laat uw gegevens achter. U kunt met dit nummer bellen tijdens kantooruren, van 8.30 tot 17.00 uur.
4. Ik heb rook/roet/waterschade, waar moet ik de schade melden?
Schade kunt u melden bij uw eigen verzekeraar.
5. Hoe zit het met gas/water/elektriciteit in het getroffen gebied?
Alle vrijgegeven panden hebben water. Gas en stroom is nog niet overal aangesloten. Enexis werkt hier hard aan en verwacht het binnen drie dagen te hebben opgelost. Als u in een pand zit waar nu nog geen gas is, zet de hoofdkraan van het gas dan uit. Hierdoor kan Enexis het gas straks gemakkelijker weer aanzetten. Heeft u vragen over gas en/of stroom, neem dan contact op met Enexis: 0800 – 9009.
6. Hoe wordt omgegaan met de resten van persoonlijke bezittingen in verwoeste panden?
De panden worden niet meteen opgeruimd. U krijgt hierover nog nadere informatie.
7. Ik heb een woning in het gebied, wordt daar nu niet ingebroken?
Het afgezette gebied wordt beveiligd.
8. Hoe kom ik z.s.m. aan een nieuw identiteitsbewijs?
Vraag een nieuw ID-bewijs aan bij de balie van het Stadskantoor. Getroffenen hoeven geen vermissingsleges te betalen.
9. Als mijn pand niet is vrijgegeven, hoe ontvang ik dan mijn post?
Ga naar de
website van PostNL. Daar kunt u tijdelijke wijzigingen aangeven. U kunt uw post bijvoorbeeld tijdelijk laten achterhouden of op een ander adres laten bezorgen.