GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013  (gelezen 177195 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Die oude panden zijn een ramp: Muren zijn steens / halfsteens tegen elkaar aangemetseld, al dan niet met valse spouwen. Vloerbalken die doorlopen in aangrenzende ruimtes, smalle stijle trappen, geen of niet goed aangegeven vluchtwegen... In combinatie met de hoge vuurlast van de winkels werd het zo een drama.

Had een vluchtladder een oplossing kunnen bieden?

Andere vraag: Wat vindt men hier op het forum om sprinklers in de woningbouw verplicht te stellen? Voor nieuwbouw is dit goed te realiseren: Maak een aparte (drink)waterleiding vanaf de meter naar het bovenste toilet, laat deze meanderen in de cementdekvloer en voorzie deze bij de meter van een terugloopklep om legionella te minimaliseren.

In bestaande bouw kan het niet zonder nieuwe leidingen aan te leggen.
Mister Livingstone, I presume?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Alleen te realiseren voor nieuwbouw.

In bestaande bouw zijn de kosten namelijk enorm. Het is ondoenlijk om muren en vloeren open te breken voor het leggen van de leidingen.
Die investering zullen maar heel weinig huizenbezitters willen, durven en - zeker in deze tijd -kunnen opbrengen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Walker link=msg=1212292 date=1382369356

Andere vraag: Wat vindt men hier op het forum om sprinklers in de woningbouw verplicht te stellen? Voor nieuwbouw is dit goed te realiseren: Maak een aparte (drink)waterleiding vanaf de meter naar het bovenste toilet, laat deze meanderen in de cementdekvloer en voorzie deze bij de meter van een terugloopklep om legionella te minimaliseren.

In bestaande bouw kan het niet zonder nieuwe leidingen aan te leggen.
Ik denk bijna niet te realiseren. Als eerste de kosten die het extra met zich mee brengt, en daarna het onderhoud. Ook sprinkler heeft onderhoud nodig. Daarnaast is het nog geen garantie dat dit soort branden niet meer voor gaan komen. Ik denk nog steeds aan het Armandomuseum in Amersfoort, waar het dak brandde en het OMS zweeg omdat de melders niet werden aangesproken.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Hoewel duur denk ik dat je de winkel gedeelten van dergelijke oude panden bij wisseling van eigenaar / best kunt en mag verplichten om sprinkler aan te leggen.
Een sprinkler zal deze brand niet hebben kunnen voorkomen denk ik maar gezien de inhoud van de winkel en de enorm snelle uitbreiding, zou een sprinkler de kansen om de gevolgen binnen de perken te houden zeker hebben vergroot.

Alleen een sprinkler in het winkel gedeelte beslaat slechts de begane grond en daarmee lopen de kosten lang niet zo hoog op als wanneer je het gehele pand van sprinkler zou voorzien. Dus juist bij winkels in oude panden lijkt mij een sprinkler zeker een overweging waard zo niet een verplichting.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


MarceldeVries

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
  • EHBO-er AED bediener
GPTV: Luchtbeelden van ravage na grote brand in Leeuwarden

Beelden GPTV
Met o.a. actie 058helpt en beelden van bovenaf.
Wie een gat graaft voor een ander, heeft tenminste werk!


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Citaat van: Wortel link=msg=1212165 date=1382331050
Onze huizen zijn niet brandveilig, althans, er is op zolder grote kans op overslag. De woningbouw zou overal rookmelders komen ophangen, maar zijn tot op heden nog niet geweest.

Als je het allemaal zo belangrijk vind hang er dan in ieder geval op in je eigen ruimte i.p.v. te wachten tot een derde partij in actie komt.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Centraliste die dienst had tijdens de brand in Leeuwarden tweette vanochtend onderstaande:

''Het was een bewogen weekend. De film van de Punt kwam weer even voorbij. Telefoon, app en mail staan roodgloeiend. Waardering uit alle hoeken van het land. Dat voelt super, daaruit blijkt maar weer dat we een grote familie zijn. Wij hebben, ondanks dat er een dodelijk slachtoffer is gevallen, een heel goed gevoel over het verloop van het incident. Het is tenslotte ons werk. Respect voor de collega's ter plaatse!"


Wortel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Citaat van: SniperEye link=msg=1212352 date=1382382347
Als je het allemaal zo belangrijk vind hang er dan in ieder geval op in je eigen ruimte i.p.v. te wachten tot een derde partij in actie komt.

Citaat van: Wortel link=msg=1212165 date=1382331050
Ik heb soms het idee dat er een "taboe" hangt rondom je eigen brandveiligheid. Herkennen jullie dat? Ik hoor nooit iemand vragen naar vluchtroutes of BHV'ers, of brandveiligheidsdingen. Alsof je dan bang bent om niets, overdreven angstig bent en "er komt hier toch geen brand". Er is in 2010? een onderzoek geweest in ons huis. Onze huizen zijn niet brandveilig, althans, er is op zolder grote kans op overslag. De woningbouw zou overal rookmelders komen ophangen, maar zijn tot op heden nog niet geweest. "De brandweer weet ervan en komt in geval van brand extra snel"  (Geloof ik niets van, brandweer rijd voor mij geen meter harder dan voor een ander. Brand is brand en ze komen zo snel als mogelijk - lijkt mij). Zelf heb ik wel een rookmelder opgehangen en een blusdeken in huis. Oke dat is niet genoeg. Eigenlijk zou ik ook een brandladder moeten hebben om van het balkon af naar beneden te kunnen en in ons trappenhuis en bij de buren zouden minstens ook alarmen moeten hangen.  Maar als ik ook op mijn werk vraag naar brandveiligheid, vluchtroutes e.d. dan wordt ik gewoon raar aangekeken. Als ik een nieuw oppasgezin heb, vraag ik eerst waar de stoppenkast is en of ze rookalarm hebben. Ik ga na hoe ik in geval van nood de kinderen naar buiten kan krijgen. In de bus en trein kijk ik altijd waar (nood)uitgangen zijn en waar die hamertjes hangen om de ramen mee kapot te slaan. Ook in nieuwe gebouwen, altijd even kijken waar de uitgangen zitten. Ik werk ook in de kinderopvang als flexwerker. Hoe vaak ik niet raar ben aangekeken omdat ik vroeg naar vluchtroute met de groep en de regels rondom het weggaan met de groep. Sommige groepen hebben een lang touw wat elk kindje vast moet houden om zo naar buiten te gaan. Andere groepen doen dat anders. Waar is het verrijdbare nood-bedje waar je kinderen in mag zetten en hoeveel kinderen kunnen daarin. Etc. Misschien ben ik overdreven bang voor brand. Of ik bereid me er (voor zover mogelijk) op voor. Of het me uiteindelijk zal helpen weet ik niet. (Hoop het nooit mee te maken).


MarceldeVries

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
  • EHBO-er AED bediener
Zeer grote brand (grip 2) de Kelders Leeuwarden

Filmpje die ik gemaakt heb ongeveer 6 minuten na eerste melding.
Wie een gat graaft voor een ander, heeft tenminste werk!


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
I rest my case........zo'n vuurlast ga je dus nooit beperken/blussen met twee HD. Simpel natuurkundig sommetje op loslaten en je weet dat het gelijk zou staan aan tovenarij op zijn best.......en dan hadden we een ander beroep moeten kiezen!