Vandaag een artikel in het AD waar een aantal zaken worden genoemd welke vrij actueel zijn, het artikel:
'Dode bij brand Leeuwarden te wijten aan nalatige verhuurder'bron: AD
De uitgebrande panden in het centrum van Leeuwarden. Bij een brand in 15 panden waaronder het geboortehuis van Mata Hari, is een dode gevallen.
Leeuwarden leeft massaal mee met de slachtoffers van de grote brand van afgelopen weekend. De medehuurders van Idsart Otte (24), die in de vuurzee omkwam, wijzen intussen naar de huisbaas, die te weinig zou hebben gedaan met klachten over brandveiligheid.
Het AD schrijft dinsdag dat ze zelf al rookmelders hadden gekocht. Ook schaften ze een blusdeken aan en hebben ze zelfs overwogen een ontsnappingstouw te kopen.
De studenten die in het pand wonen waar Otte omkwam, voelen zich allerminst veilig in het studentenhuis. Meermalen zouden ze elkaar hebben gezegd dat hier niks moest gebeuren. 'Anders was je de sjaak', zegt Maeike de Jong, die het appartement op de bovenste verdieping huurde.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3531129/2013/10/22/Dode-bij-brand-Leeuwarden-te-wijten-aan-nalatige-verhuurder.dhtmlHet hele artikel staat uiteraard in de krant, ben bang dat o.a. bovenstaande in de toekomst vaker zal langskomen, zoals eerder aangegeven, het gaat hier nu puur om de centen. Even in zijn algemeenheid en niet oordelende over Leeuwarden, de verhuurder is uiteraard verantwoordelijk, maar zal het risico pas achteraf moeten verantwoorden zo is de insteek nu. In het geval Leeuwarden zal dat waarschijnlijk en hopelijk worden uitgezocht.
Zelf stappen ondernemen als huurder is waarschijnlijk het beste, gezien mijn ervaringen met verhuurders verwacht ik weinig van hun kant, of dit nu gaat om lekkages, onderhoud, schilderwerk of brandveiligheid.
Wat betreft de brandweerploegen, een hele moeilijke beslissing, toevallig recentelijk nog tijdens een oefening besproken, maar er zal op een gegeven moment een keuze moeten worden gemaakt. Ten koste van eigen veiligheid kun je op een gegeven moment gewoon niet verder, hoe hard de beslissing op dat moment ook is. Wat betreft de toekomst ben ik ook benieuwd of de brandweer vaker voor deze beslissing komt te staan. De commandant haalt immers aan:
'We gingen er met een team van zes mensen in. Ik ben blij dat wij ook weer met zes mensen terugkwamen', gelukkig dus met 6 man weer heel thuis. Even voorstellen hoe snel die beslissing moet worden genomen met SIV 2 en 4?