GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013  (gelezen 177192 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: PaulW link=msg=1212612 date=1382468741
Hallo, ik ben nieuw hier maar toch. Ik weet niet of iemand bekent is met de panden maar uit de opnames van boven af, die na de brand zijn gemaakt valt het mij op dat in de muur tussen pand 31 en 33 openingen voor ramen lijken te zitten op de eerste en tweede verdieping. Was er ook een verbinding tussen de twee winkels op de begane grond? De brand was nl volgens mij wel erg snel doorgeslagen naar nr. 33 en helemaal niet naar de winkel op nr 29.
Daarnaast vroeg ik me af of het trappenhuis direct achter de winkel op nr 31 zat en op sattelietbeelden van voor de brand te zien is als het gedeelte met 3 dakramen? Dit zou dan een perfecte schoorsteen zijn geweest en verklaren hoe het kwam dat de vlammen snel boven de panden uit kwamen.
Dat was mij ook opgevallen, ben heel benieuwd wat voor functie dat had.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Martin63

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Er werd gesproken dat beide winkels in het verleden 1 waren / was.
Dus er zal een scheidingswand tussen beide winkels in gezet zijn om er 2 winkels van te maken.
Waar word zo'n scheidingsmuur van gemaakt? is het hout of is er een muur tussen gezet? gezien het feit op diverse filmpjes hoe snel er rook uit de winkel ernaast komt, en dan flink wat zwarte rook.
Het kan ook zijn dat er wel een scheidingswand tussen de beide panden zat toen het 1 winkel was maar dat er in die scheidingswand een opening zat om van winkeldeel 1 in winkeldeel 2 te komen, wat later op een makkelijk manier is dichtgemaakt met een houten wand.
Ik noem maar iets, het zou zo kunnen zijn, ik weet het niet, dus val mij daar ook niet op aan.


guest12562

  • Gast
Citaat van: Katje link=msg=1212560 date=1382463489
Sorry, maar waar heb je deze quote vandaan? Heb hem niet voorbij horen komen.

Dat klopt dat stond ook in de krant, het hele artikel kun je in de krant lezen niet op internet  ;)

Citaat van: JAB link=msg=1212532 date=1382455647
Peter 71,
Reken jezelf niet "rijk'. Het voorgaande bericht (en meer) waarin de verantwoording van de verhuurder wordt genoemd is koren op hun molen. Los van de vraag of de verhuurder daadwerkelijk meer had kunnen doen voor de veiligheid van de omgekomen huurder en anderen. De laptop-managers zullen het een trieste inzet vinden maar tegelijk roepen dat "dus" ook met een TS6 dit een verloren strijd was. En hier kwamen vrijwel gelijktijdig 2x TS6 en HW ter plaatse als ik het goed heb gezien. Tegenover deze ene keer dat geen enkele normaal denkend brandweermens met TS4 of 2 als 1e eenheid had willen arriveren staan vele inzetten waarbij het wel mogelijk is. In hun ogen dus. En zal er aan hun standpunten van TS 4 of SIV niets veranderen, hoe zeer ik het ook met je eens ben. Het is een rekensom. Zie Diever.

Ik heb eens over je opmerking na zitten denken en ik denk dat je hier een goed punt hebt, maar we zouden het ook om kunnen draaien.
Dan ga ik heel erg op vakbekwaamheid en plaatselijke kennis zitten, ook kunnen we op de manier van inzetten gaan zitten. Ik weet dan ga je dus heel veel vinden van dit soort zaken en misschien is dat niet terecht ten opzichten van de collega's uit Friesland, laat ik het dus algemeen houden, als je hier gelijk met veel mensen en materieel in had gaan zetten op een andere manier als deze dan had je een heel ander verhaal gehad. Uiteraard komt dit politiek niet uit, maar het is maar net wie de opdracht geeft en wat de opdracht van het onderzoek gaat zijn.

Ik wil met mijn opmerking geen collega's schaden, want ik weet uit ervaring dat dit best een hele lastige klus kan zijn, dus dat even terzijde en dat is zeker mijn bedoeling niet. Respect voor hun werk en hun inzet!

Het gaat mij meer om jou reactie welke ik goed begrijp, maar ik wil ook aan geven dat het op een andere manier kan, hoe neutraal zal de onderzoekscommissie zijn en wat zal hun opdracht zijn van wie?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
GPTV: Emoties, Verwijten en Mienskip na brand in Leeuwarden
GPTV: Emoties, Verwijten en Mienskip na brand in Leeuwarden
GPTV
Gepubliceerd op 22 okt 2013
Citaat
De brand in het Leeuwarder stadscentrum zorgt voor hevige emoties bij direct betrokkenen en gedupeerden. In een aantal dagbladen wordt gesuggereerd dat de omgekomen Idsart Otte in een brandgevaarlijk pand woonde.
Een van de bewoonsters zegt zelfs dat eigenaar Wyb Feddema via mail een aantal keren is gewezen op brandgevaarlijkheid van zijn pand.

Feddema, eigenaar van het Mata Hari pand ontkent het bestaan van die mails.
Burgemeester Ferd Crone zegt in de Leeuwarder Courant van dinsdag dat de vergunningen allemaal in orde waren. Overigens heeft het betreffende pand ook geen of nauwelijks brandschade!

Volgens de ons bekende gegevens heeft Idsart van 4 minuten over half zes tot kwart voor zes telefonisch contact met de alarmcentrale gehad en zo ook met de brandweermensen in de Poststraat.
Onze cameraman filmde op nagenoeg dat moment de zware rookwolken die toen al uit de woonpanden aan de achterkant, dus in de Poststraat sloegen. Technisch onderzoek zal moeten uitwijzen hoe dat mogelijk is geweest.

Het Leeuwarder raadslid Wyb Feddema is aangeslagen door de verwijten, die volgens hem ten onrechte zijn.

Ondanks alle ellende is ook veel positief nieuws. MIENSKIP met vette hoofdletters wordt geschreven door de actiegroep 058helpt. Een initiatief van BNR-journaliste Marijke Roskam.
Een initiatief dat dankzij de Social Media explodeerde tot een gigantische hulpverleningsactie.
Dinsdagmiddag ontvingen de zelfbenoemde hulpverleners al de eerste gedupeerden om te inventariseren wat ze nodig hebben en wie dat mág leveren. Er is bij wijze van spreken genoeg om iedereen aan een mooi bankstel te helpen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
"Branden als in Leeuwarden zijn bijna niet te voorkomen"
"Branden als in Leeuwarden zijn bijna niet te voorkomen"
RTVOOG
Gepubliceerd op 22 okt 2013
Citaat
Een fatale brand zoals die zich afgelopen zaterdagavond in de historische binnenstad van Leeuwarden voordeed is eigenlijk niet te voorkomen. Toch acht de Groninger brandweer de situatie in onze eigen binnenstad veilig.
Samen sterk in de hulpverlening!


Wortel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
http://www.nu.nl/binnenland/3609364/geen-brandweeronderzoek-brand-leeuwarden-.html

Citaat
Geen brandweeronderzoek naar brand Leeuwarden

De brandweer kan hoogstwaarschijnlijk zelf geen onderzoek doen naar het verloop van de grote brand zaterdag in Leeuwarden.

''Het is niet duidelijk waar de brand exact is ontstaan. In de betreffende winkel is alles opgebrand. Dat maakt het voor de brandweer lastig het brandverloop te onderzoeken'', aldus een woordvoerder van de gemeente Leeuwarden woensdag.
Of dat betekent dat de oorzaak van de brand daardoor niet meer te achterhalen is, wil de politie niet zeggen. ''Het is te vroeg om daar uitspraken over te doen'', zei een politiewoordvoerder. ''Op dit moment doet de politie nog steeds onderzoek ter plaatse."
Het is ook nog niet bekend wanneer het gebied wordt vrijgegeven.
Een 24-jarige man kwam om het leven. Hij woonde in een van de getroffen panden en kon niet vluchten.
Naast vijf winkels gingen elf appartementen in vlammen op. Het zijn geen studentenhuizen en dus hoeft de gemeente de panden niet te controleren. ''Dat gebeurt alleen bij de oplevering'', aldus een gemeentewoordvoerder. ''Burgers zijn zelf verantwoordelijk.''


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Minister Opstelten praat met hulpverleners en bezoekt de Kelders

LEEUWARDEN - De minister van veiligheid en justitie, Ivo Opstelten, heeft dinsdagmiddag en -avond een bezoek gebracht aan de Kelders en heeft gesproken met betrokken hulpverleners.

Rond half zes kwam de minister aan op de Kelders en heeft samen met burgemeester Fred Crone en regionaal commandant Johan Postma gekeken naar de troosteloze panden. Aan het begin van de avond heeft de minister in het stadshuis met de brandweerlieden gesproken die er als eerste bij waren en ook de poging tot redding hebben ondernomen.

De blusgasten konden tijdens het gesprek hun verhalen kwijt. Opstelten liet weten onder de indruk te zijn van de prestaties van de hulpdiensten.

Foto's op de bronsite.


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Denk dat we om erger te voorkomen eens moeten stoppen met bezuinigen op de brandweer, aan de ene kant moet er worden bezuinigd en aan de andere kant wordt er door regelgeving en eisen de druk op de overblijvers verder opgevoerd en de staf steeds verder uitgebreid, we krijgen steeds vaker de situatie "too many chiefs, no indians". is eigenlijk hetzelfde als in het bedrijfsleven er is zo gestript in de manpower dat je je werk nog net kunt doen als iedereeen aanwezig is, krijg je uitval agv ziekte /vakantie loopt het mis en slaat de paniek bij leidinggevers toe want dan kunnen toegezegde presaties niet meer gehaald worden, en de hulpverlening is geen tak van sport waar dit gebeuren mag, dat kost levens.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Tja, dit zijn wel de situaties waar we al veel vaker voor gewaarschuwd hebben. In dit soort situaties gaat het om slagkracht van de eerst aankomende eenheden. De eerste minuten zijn bepalend voor het verdere verloop van de brand, het gaat om het zo snel mogelijk duidelijk wat er gaande is en het zo snel mogelijk opzetten van een eerste aanval. Heb je pech dat je dan ook nog te maken hebt met een slachtoffer, plus binnenstad bebouwing heb je alle zaken compleet om meteen 2-0 achter te staan. Kom je dan ook nog eens als eerste terplaatse met een TS4 of erger een TS2 moet je zelfs gaan wachten op je back-up. En verlies je cruciale tijd. Daar hoor je geen enkele manager over, die reken alleen maar in kansen. Daar hebben wij als repressieve dienst geen ene moer aan.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Even wat anders.

In hoeverre heeft het complex aan de achterzijde dicht gezeten? Ik heb begrepen dat er aan de achterkant op de eerste etage rolluiken voor de ramen zaten. Ik weet niet of deze ook dicht gezeten hebben ten tijde van de brand.