Ik ben "blij" te lezen dat hij in elk geval niet verbrand is. Maar niet minder erg wat er nu gebeurt blijkt te zijn.
Het moet vreselijk zijn je redders te zien en er niet bij kunnen. Wat een machteloosheid.
Kunnen zuurstofmaskers/flessen tegen een stootje? Hadden die (aan een touw?) naar beneden gelaten kunnen worden?
Of desnoods gegooid? (Dat zal vast niet kunnen, maar het is maar een vraag).
Of is dat niet handig/verstandig als iemand al rook heeft ingeademd?
Ik weet dat de dubbele flessen die wij aan boord gebruiken vrij degelijk zijn en ook van een beschermbeugel annex handvat voorzien zijn bij het ventiel (de zwakke plek). In geval van nood zou ik die zeker wel van een beperkte hoogte durven laten vallen, idem voor de maskers. Ik weet niet hoe het materiaal van de civiele brandweer hiertegen bestand is...
Desalniettemin blijft wel belangrijk dat ze deze extra set wel bij zich moeten hebben, zeker omdat (met de wijsheid van achteraf) blijkt dat ze niet meer terug konden komen bij het slachtoffer.
Maar die zitten niet standaard op iedere autospuit.
Voor de normale brandweerlieden waren deze reddingslijnen, koppels met afvierhaak en brandweerbijltjes standaard persoonlijke uitrusting.
Dat snap ik, maar nu niet meer. Nu hebben we HRTs. Dat is allicht goedkoper want het scheelt een hoop oefenen voor alle brandweerlieden, maar in (zeldzame) gevallen zoals deze wel een groot gemis. De discussie of dit een juiste besparing is geweest ga ik niet aan.