GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013  (gelezen 177224 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Citaat van: Peter71 link=msg=1242126 date=1391526265
Ik heb je PM inmiddels gelezen, dank ervoor. ;)
En wisten ze op het moment van het maken van dat filmpje nog niet van dat slachtoffer.

Doel je hier op de pers of de brandweerlieden? Reken maar van yes dat de brandweer op het moment van filmen wist dat er een slachtoffer was. De tweede tankautospuit, van post Noord, heeft hier op ingezet en dit gebeurde rond 0:40 (zijkant/achterzijde).


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: HJ94 link=msg=1242132 date=1391526489
Doel je hier op de pers of de brandweerlieden? Reken maar van yes dat de brandweer op het moment van filmen wist dat er een slachtoffer was. De tweede tankautospuit, van post Noord, heeft hier op ingezet en dit gebeurde rond 0:40 (zijkant/achterzijde).
OK, nouja, je hoeft geen rekenwonder te zijn om te weten dat als dat slachtoffer in die winkel had gelegen het toch niet had overleeft. ;)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
(Helaas onverstaanbaar en geen ondertiteling... 98uiye )

Slopers fine amper guod
Omrop Fryslân
Gepubliceerd op 6 feb 2014
Samen sterk in de hulpverlening!


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Citaat van: Live link=msg=1242536 date=1391678233
(Helaas onverstaanbaar en geen ondertiteling... 98uiye )

Slopers fine amper guod
Omrop Fryslân
Gepubliceerd op 6 feb 2014

Verslaggeefster: "In oktober vorig jaar was er een grote brand op de Kelders in Leeuwarden. Hierbij kwam een 24-jarige man om het leven. Verschillende bewoners zijn hun huis en alle bezittingen kwijt. Ze kunnen er ook nooit meer in. Een sloopbedrijf is nu bezig om de uitgebrande panden te slopen. Er wordt weinig huisraad, kleding of sieraden teruggevonden."

Sloper: "Wij hebben weinig gevonden, maar als wij wat vinden dan krijgen de bewoners het terug." Verslaggeefster: "En die zijn dan heel blij?". Sloper: "Ja, daar gaan wij wel van uit, maar zoals het nu lijkt hebben wij weinig gevonden en zal het ook niet veel meer worden." Verslaggeefster: "Het is zo heet geweest dat nu eigenlijk alles weg is?". Sloper: "Ja, je kunt wel zien: alles is ingestort en het is helemaal niets meer."

Verslaggeefster: "En ook van de huizen en winkels is weinig overgebleven. Het sloopbedrijf is voornamelijk bezig om de muren neer te halen en het puim te ruimen." Sloper: "Het is echt een chaos. Het is behoorlijk indrukwekkend en er is hier veel gebeurd. We hebben de voorgevel er nu helemaal weg. De kraan staat er nu bij en we gaan bekijken hoe wij het gaan opruimen". Verslaggeefster: "De sloop duurt nog 4 á 5 weken."


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=sJkDStCmA_M
Petstra wiis mei nominaasje
Omrop Fryslân
Published on Apr 16, 2014
Citaat
Mariska Petstra fan de meldkeamer Noard-Nederlân is wiis mei har nominaasje foar de titel Helpferliener fan it Jier, mar sjocht it de nominaasje as wurdearring foar de hiele meldkeamer. Petstra waard nominearre fanwege har ynset by de grutte brân yn Ljouwert foarich jier. Op de jűn fan de brân oan De Kelders wurke se op de meldsintrale. Petstra krige de 24-jierrige Idsart Otte oan de tillefoan, dy't úteinlik by de brân om it libben kaam.
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Is er al iets bekend over de resultaten onderzoek brandweer ?


daanh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • Rechtvaardig
Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Het is nu toch al een tijd geleden.. Is er al een rapport verschenen? Is er al meer duidelijkheid over het beleid van 1-7 toepassen? Ik neem inmiddels wel aan dat de brandweerlieden hier zeer sceptisch tegenover staan in bepaalde gevallen, maar wordt dit ook gedeeld met hun leidinggevende? Ik zal Idsart niet snel vergeten, niet voordat er lessen worden getrokken uit dit incident.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Floortje vd Vlist ‏@FloortjeHVNL
Verslaggever Hart van Nederland.

Speciaal voor jullie! Ritje over de Afsluitdijk. Onderweg naar Leeuwarden voor een indrukwekkend verhaal. #hvnl


12:23 - 22 mei 2014
Floortje vd Vlist ‏@FloortjeHVNL
Het is het verhaal van Mariska Petstra, centralist bij de meldkamer in Drachten. Zij is de laatste die Idsart Otte sprak. #hvnl
12:24 - 22 mei 2014
Floortje vd Vlist ‏@FloortjeHVNL
Idsart kwam om het leven bij de grote brand in het centrum van Leeuwarden, oktober vorig jaar. Mariska had hem 'n kwartier aan de lijn #hvnl
12:26 - 22 mei 2014
Floortje vd Vlist ‏@FloortjeHVNL
Ze probeerde hem uit zijn brandende huis te loodsen. Maar dat lukte niet. Mariska is genomineerd voor Hulpverlener van het Jaar. #hvnl
12:29 - 22 mei 2014
Floortje vd Vlist ‏@FloortjeHVNL
Die nominatie vindt ze mooi, maar het levert ook dubbele gevoelens op. Ze deed haar uiterste best, maar er is toch iemand gestorven. #hvnl
12:31 - 22 mei 2014
Floortje vd Vlist ‏@FloortjeHVNL
Dit is de plek van de brand nu. Een gapend gat, midden in Leeuwarden.  #hvnl #hulpverlenervanhetjaar


12:32 - 22 mei 2014
Floortje vd Vlist ‏@FloortjeHVNL
Mariska en haar collega Rinze op de plek van de brand. Ze weet precies waar het allemaal is gebeurd. #hvnl


12:57 - 22 mei 2014
Floortje vd Vlist ‏@FloortjeHVNL
Mariska in de meldkamer. De plek van waar ze Idsart probeerde te redden. #hvnl


14:28 - 22 mei 2014
Floortje vd Vlist ‏@FloortjeHVNL
"Ik heb alles gedaan wat ik kon, maar helaas.." Mariska reageert professioneel als ik vraag naar haar emoties. #hvnl #hulpverlenervanhetjaar
14:30 - 22 mei 2014
Met dank aan Floortje vd Vlist - Hart van Nederland
Foto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende

Mariska genomineerd voor Hulpverlener van het Jaar

Gepubliceerd: Vandaag 22:18 Update: Vandaag 22:32

Ze was de laatste die de 24-jarige Idsart Otte uit Leeuwarden aan de lijn had. Mariska Petstra werkte op 19 oktober vorig jaar op de meldkamer als centralist toen ze een belletje kreeg over een grote brand in het centrum van Leeuwarden. Voor haar werk is ze nu genomineerd voor de Award Hulpverlener van het Jaar. Een bijzondere eer, maar ook heel dubbel, want Idsart is er niet meer.
Mariska had Idsart een kwartier aan de lijn toen de brand was uitgebroken. Ze probeerde hem uit zijn brandende huis te loodsen, maar dat lukte niet. “Ik was tijdens die dienst de centralist van de meldkamer. Wij kregen de melding van een brand en we kregen meteen door dat het een grote brand zou worden, dus we hebben meteen flink op geschaald. Korte tijd later kreeg ik het slachtoffer aan de lijn. Ik heb hem een kwartier aan de telefoon gehad, deze jongen gaf aan dat z’n huis vol rook stond. Ik heb hem aan de lijn gehouden en zo veel mogelijk geprobeerd te begeleiden, geprobeerd hem naar buiten te krijgen.”
Mariska heeft later met collega’s de plek van de brand bezocht. De nominatie die ze nu heeft gekregen vindt ze mooi, maar het levert ook dubbele gevoelens op. “Ik heb alles gedaan wat ik kon, maar helaas”, aldus Mariska.Ze hoorde een maand geleden dat ze was genomineerd. Wie daarvoor heeft gezorgd weet ze niet precies.

Video: http://www.hartvannederland.nl/top-nieuws/2014/mariska-genomineerd-voor-hulpverlener-van-het-jaar/

Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
MkNN ‏@MeldkamerNN
#MkNN brandweercentraliste Mariska Petstra hulpverlener van het jaar 2014. We zijn trots op haar en het hele team!

17:57 - 23 mei 2014
Samen sterk in de hulpverlening!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Postma blikt terug op grote brand in Leeuwarden

De Raad van Brandweercommandanten kwam vrijdag bijeen. Johan Postma – voormalig regionaal commandant in Fryslân - blikte terug op de grote binnenstadbrand in Leeuwarden, waarbij een 24-jarige man om het leven kwam. ‘Als regio komt er na zo’n heftig incident een hoop op je af. Ons eigen BOT-team heeft heel snel heel goed werk geleverd, daarbij ondersteund door een traumapsycholoog. Maar er is daarnaast veel landelijke publiciteit rondom het incident geweest, er kwamen onderzoeken op ons af en de brand moest worden geëvalueerd. Het is buitengewoon prettig dat we dan een beroep kunnen doen op het Ondersteuningsteam Brandweer (OTB) van Brandweer Nederland om ons daarbij te helpen.’

Grootschalig optreden

Zoals bekend hebben we binnen de Brandweer de Visie Grootschalig Brandweeroptreden vastgesteld. Deze geeft voor een groot deel aan hoe we de brandbestrijding en hulpverlening bij grote incidenten hebben georganiseerd. Bij dit soort incidenten werkt de brandweer ook met een ‘staf’ die allerlei zaken coördineert zoals de bijstandsverlening en aflossing. De staf houdt zich ook bezig met het zogenaamde effectgebied.

Om in Nederland op de zelfde manier de staf in te richten is het Deelplan Brandweerzorg opgesteld. Hiermee hanteren we in heel Nederland dezelfde functies en benamingen. Dat is ook nodig gelet op de komst van de nieuwe meldkamer. Het is ook herkenbaarder voor de overige disciplines (politie, ghor en gemeenten) als we binnen het regionaal operationeel team de zelfde namen hanteren.