GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013  (gelezen 178668 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Breathe link=msg=1282214 date=1404569801

Wat mij overigens wel verbaasd is dat men hier nog steeds 1-7 goed blijft praten tegen beter weten in, althans dat lees ik uit de reacties, heb nog geen tijd gehad om het rapport te lezen.
Wat het nog erger maakt is dat de inzet van 1-7 blijkbaar procedure is, en men angstvallig blijft vast houden aan deze procedure. Het moet toch niet zo gaan worden dat procedures zo vast gaan zitten dat we die klakkeloos blijven volgen. Waar blijft de vakmanschap dan in deze?

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Dat snap ik, je hebt gelijk. Ook de bovenkant en achterkant moet je pakken. Alleen die bron zelf is niet zo belangrijk hoor. De stralen die je daar voor nodig hebt duren lang om die te ingezet te hebben (materieel en manschappen). Concentreer je daar niet maar op, maar op alle zijden van de kubus.

Citaat van: Peter71 link=msg=1282101 date=1404505872
Volgens mij is de kubus met het rechts en links inzetten nog lang niet compleet, en als je de bron niet aanpakt de kans op doorslagen net zo groot zo niet groter. je kunt maar op 1 manier een brand inpakken, en dat is hem van alle zijde inpakken, en vooral de bron aan gaan pakken. ::)

Als het goed is wel.

Citaat van: PaulW link=msg=1282203 date=1404568379
Vraag: Wordt je als bevelvoerder of OvD getraind op het feit dat in oudere panden de compartimentering niet kan kloppen, zoals hier duidelijk het geval was? Het lijkt me zeer lastig om een goed inzicht van de situatie te krijgen en zeker als er bouwtechnische mankementen zijn. Je wordt verrast en blijft dan achter de feiten aan lopen.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Peter71 link=msg=1282221 date=1404570348
Wat het nog erger maakt is dat de inzet van 1-7 blijkbaar procedure is, en men angstvallig blijft vast houden aan deze procedure. Het moet toch niet zo gaan worden dat procedures zo vast gaan zitten dat we die klakkeloos blijven volgen. Waar blijft de vakmanschap dan in deze?

Als het gebruik en de inzet van 1-7 ter sprake komt is bij sommigen de reactie : het zit er nu eenmaal op en we moeten het ermee doen.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Thor link=msg=1282233 date=1404574203
Als het gebruik en de inzet van 1-7 ter sprake komt is bij sommigen de reactie : het zit er nu eenmaal op en we moeten het ermee doen.
Dat is de kern van het probleem wat nu inzichtelijk is, en wat ook opgaat voor hoge druk. Het zit erop, dus we gebruiken het maar. Ik ben heel eerlijk. Tot een tijd terug was ik ook een hoge druk man, en schuwde lage druk. Tot je het verschil ziet tussen lage en hoge druk. En dat geld in het geval van 1-7 ook. We moeten eerder naar lage druk durven grijpen, ook als het daardoor iets langer duurt voor je een eerste straal op de brand kunt krijgen. ;)

Thor

• Senior gebruiker
Citaat van: Peter71 link=msg=1282221 date=1404570348

Dat wordt bij deze brand helaas weer eens duidelijk, het (moeten) vasthouden aan procedures met alle positieve en negatieve gevolgen is niet alleen bij deze inzetten het geval.
Brandweerlieden en ploegen worden voornamelijk beoordeeld aan de hand van wat er allemaal in "de boekjes" staat en hoe zij volgens "de boekjes" werken.
Er blijft dan ook maar weinig ruimte over voor o.a. eigen initiatief, creativiteit, innovatie, belangstelling en betrokkenheid vanaf en door de werkvloer.
Er is een spanningsveld tussen het "zo vast zitten aan procedures die we klakkeloos moeten blijven volgen" en de maar zeer beperkte ruimte die overblijft voor "vakmanschap". Naarmate meer wordt vastgelegd in uitvoerige procedures wordt deze ruimte beperkter.
In een organisatie als de brandweer zullen bepaalde procedures moeten worden vastgelegd en verder moeten worden ontwikkeld maar hoe ver gaat men daarmee, hoe en waarom (door wie en met praktische inbreng van wie) worden deze procedures opgesteld.

Heijnsbergen

• Forum gebruiker
De drang van opleidingsinstituten om zoveel mogelijk functies te hebben met zoveel mogelijk opleidingen en examens (commercieel belang) draagt bij aan het steeds verder dicht protocolleren. Het is bij de brandweer ook bij opschaling het geval: de piramide staat verkeerd om. De opleiders bepalen de procedures en niet de mensen met repressieve vakkennis. Dan gaat het dus zoals het is: het evenwicht tussen anticipatie (ergens op voorbereid zijn) en veerkracht (het vermogen je naar de omstandigheden aan te passen) komt teveel op het eerste te liggen. Terwijl wij er juist bij gebaat zijn om een procedurele basis te hebben en daarop dan met improvisatie ons werk te doen. Stuitend voorbeeld is de hernieuwde leidraad brandweerduiken. Staat veel te veel in, ook heel veel goeds trouwens. Maar het belangrijkste, namelijk het maken van een luchtverbruiksberekening voordat de duik begint (aflezen tabelletje door de duikploegleider) - en zo weten hoe lang je maximaal onder water kunt en mag blijven - staat er nu juist niet in.
Overigens is het vakmanschap waarop wordt gedoeld in eerdere posts zeer matig ontwikkeld bij de brandweer. Veel bijdragen op dit forum geven daar blijk van, er zijn veel hardnekkige broodjes aap en er is standaard een ervaringsdeficit. Maar ook hiervan kun je zeggen dat dit een gevolg is van een jarenlange (vele decennia) verkeerdom aanpak.

rozema12

• Senior gebruiker
Citaat van: Peter71 link=msg=1282250 date=1404577378
Dat is de kern van het probleem wat nu inzichtelijk is, en wat ook opgaat voor hoge druk. Het zit erop, dus we gebruiken het maar. Ik ben heel eerlijk. Tot een tijd terug was ik ook een hoge druk man, en schuwde lage druk. Tot je het verschil ziet tussen lage en hoge druk. En dat geld in het geval van 1-7 ook. We moeten eerder naar lage druk durven grijpen, ook als het daardoor iets langer duurt voor je een eerste straal op de brand kunt krijgen. ;)

Helemaal mee eens. Wat wel cruciaal is wat het type lagedruk straalpijp is wat je beschikbaar hebt. Wij hebben bijv. de  AWG HS-12 straalpijp. Deze is niet / minder geschikt om rookgassen mee te koelen.
Ik weet niet wat ze in Leeuwarden op de auto's hebben liggen, maar dit zou meegespeeld kunnen hebben in hun overweging om te kiezen voor 1-7.

Thor

• Senior gebruiker
Citaat van: rozema12 link=msg=1282329 date=1404631901
Helemaal mee eens. Wat wel cruciaal is wat het type lagedruk straalpijp is wat je beschikbaar hebt. Wij hebben bijv. de  AWG HS-12 straalpijp. Deze is niet / minder geschikt om rookgassen mee te koelen.
Ik weet niet wat ze in Leeuwarden op de auto's hebben liggen, maar dit zou meegespeeld kunnen hebben in hun overweging om te kiezen voor 1-7.

Er is de laatste tientallen jaren een overvloed van moderne lage druk armaturen bij de verschillende leveranciers beschikbaar. Die "ouderwetse" AWG straalpijpen zijn bij de brandweer erg lang in gebruik gebleven terwijl anderen (bedrijven etc.) al ruim veertig jaar geleden op dit moderne en algemener inzetbaar materieel met succes zijn overgestapt.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Zeer grote brand (Grip 2) Kelders Leeuwarden
Ik weet niet of dit filmpje al geplaatst is, maar gezien de huidige discussie is dit wel een belangrijk filmpje. Eerst TS is duidelijk, daarvan weten we dat er 1-7 is gebruikt. We kennen het verdere verloop van de brand, is ook later zichtbaar in de film. Dan zie je ook de tweede TS achter de hoogwerker staan, met jawel hoge druk of 1-7 straal uit het luik. En eigenlijk al helemaal geen bewegingen om lage druk op te gaan bouwen.
Je komt als eerste TS ter plaatse en bent geconfronteerd met een hoge vuurbelasting, de brand komt na de eerste blussing in volle hevigheid terug. Dan laat je toch als een haas lage druk opbouwen. De pompbediender van de eerste TS haalt nota bene de zuigbuizen al van zijn TS om ze te kunnen gaan gebruiken. ::)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
http://www.ifv.nl/advieseninnovatie/Documents/Leerarena-Leeuwarden.pdf
Na aanleiding van deze brand is een leerboekje geschreven.