Wordt een schip van degelijk omvang benaderd middels een kelderbrandprocedure? Of zijn er voor scheepsbranden weer andere protocollen?
De kelderprocedure gaat niet per sé uit van een kelder, maar van het moeten optreden op een verdieping (of meerdere) lager dan waar je binnenkomt. De essentie is dat je zo snel mogelijk door die bloedhete rookgassen moet en daarom is de kelderprocedure ontworpen.
Van scheepsbrandbestrijding heb ik weinig verstand, want het grootste open water dat we hier in de wijde omgeving hebben is een privézwembad in een Bosch en Duinse tuin. Als je een beetje kijkt naar vergelijkbare inzetten, bijvoorbeeld in een parkeergarage of een grote kelder, heb je veel mankracht nodig. Ik weet niet voor welke tactiek hier gekozen is (misschien wel defensief inzetten en mbv de COBRA de brand blussen?), maar anders verwacht ik dat er één of twee ploegen van minstens 4 man (2 aanvalsploeg, 2 doorvoeren slangen e.d.) het ruim ingegaan zijn. Als er twee toegangswegen tot het ruim waren zou dat een goede optie zijn, met maar één toegangsweg wordt het krap zat.
Want vergeet ook niet: iedereen die in dat ruim komt moet er ook weer uit. In hele nauwe gangetjes en dergelijke word je niet vrolijk als je met 10 man naar buiten moet, leerde de Zweedse semi-praktijkervaring mij....