Terug van een hele, hele pittige inzet. In eerste instantie opgeroepen voor de watervoorziening voor de HW715, maar ter plaatse bleken we heel hard nodig te zijn voor assistentie bij de ontruiming.
Ik ken de situatie daar niet, maar in eerste instantie moet je in het algemeen uitgaan van horizontale evacuatie. D.w.z. de mensen verplaatsen naar een ander rookcompartiment op dezelfde verdieping. Daarmee creëer je tijd, om ze vervolgens verticaal te verplaatsen naar de begane grond en naar buiten.
Horizontale evacuatie was volstrekt zinloos. Een gang van +-50 meter lang met een stuk of 20 woningen stond stijf onder de rook. Op het moment dat wij op de verdieping aankwamen was men nog volop het vuur aan het bestrijden.
We hebben met de bezetting van de 722 veel mensen van de brandende etage gehaald. Met behulp van vluchtmaskers veel mensen naar buiten gehaald. Dat de brandweer dus geen mensen redt is maar weer eens ontkracht...............
heb net ff op google gekeken.....deze liften zouden alleen gebruikt mogen worden om materieel,en met uitzondering personeel naar boven te brengen.......
maar in geval van oudere mensen volproppen die lift en naar benden zou je zeggen....
maar regels zijn regels denk ik...
Twee liften met een capaciteit voor één rolstoel of twee rollators en een wachttijd van een paar minuten. Succes hoor! In de praktijk is het af en toe niet zo makkelijk...
Goed om te lezen dat de collega's zoveel personen wisten te redden
We zijn er om mensen te redden, maar dit hoop ik toch niet maandelijks mee te hoeven maken hoor
Overigens: in totaal denk ik zeker 15 ambulances (een aantal 'dubbel') ter plaatse geweest. Geen idee of SIGMA nog is geweest, niet gezien in ieder geval. Wel het Rode Kruis.