Aardbevingen (2.5 en 2.0 schaal Richter) 7 km uit de kust - Egmond / Castricum 22 en 23-10-2013

Auteur Topic: Aardbevingen (2.5 en 2.0 schaal Richter) 7 km uit de kust - Egmond / Castricum 22 en 23-10-2013  (gelezen 8099 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Normaliter ontstaan (natuurlijke) aardbevingen nabij de breuklijn. Volgens mij loopt er geen actieve breuklijn nabij Castricum, waardoor er mogelijkerwijs naar een andere oorzaak moet worden gekeken.

Dat er daarom door de gemeente Castricum wordt gemeld dat er geen aanwijzingen zijn voor een schok op korte termijn, mag dus behoorlijk onderbouwd genoemd worden, als je kijkt naar de historie aan bevingen.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: JarnoF link=msg=1212837 date=1382526467
Normaliter ontstaan (natuurlijke) aardbevingen nabij de breuklijn. Volgens mij loopt er geen actieve breuklijn nabij Castricum, waardoor er mogelijkerwijs naar een andere oorzaak moet worden gekeken.

Dat er daarom door de gemeente Castricum wordt gemeld dat er geen aanwijzingen zijn voor een schok op korte termijn, mag dus behoorlijk onderbouwd genoemd worden, als je kijkt naar de historie aan bevingen.
Als ik gisteren op basis van de historie had gezegd dat ik op korte termijn geen (natuurlijke) aardbevingen verwachtte, dan was dit een plausibele stelling.
Nu lijken er ondanks het ontbreken van een breukijn toch situaties/omstandigheden te zijn waardoor het wel is voorgekomen.
Als die situatie sinds gisteren niet wezenlijk is veranderd, dan kan het vaker gebeuren .... toch ????

Ik ben geen deskundige en ben daarom benieuwd hoe een deskundige hiernaar kijkt.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Ook gemeente Bergen met voorlichting:
Gezien de (overeenkomende) inhoud lijken de gemeenten samen te werken rond de communicatie t.a.v. deze gebeurtenis  O0

Citaat
Nieuwsbericht
Lichte aardbeving voor de kust tussen Castricum en Bergen
Update 23-10-2013 - 12.44 uur
Berichtgeving KNMI
Dinsdagavond 22 oktober 2013 om 23:02 Nederlandse tijd heeft een aardbeving plaatsgevonden onder de Noordzee ten westen van Castricum. De beving was ondiep, circa 3 km, en had een sterkte van 2,5 op de schaal van Richter.

Het KNMI heeft inmiddels ruim 40 meldingen gekregen van mensen die trillingen gevoeld hebben, voornamelijk uit Castricum, Egmond-binnen en Limmen.

De locatie van de beving ligt in de buurt van een bestaand gasveld in de Noordzee, zodat er een mogelijk verband met de gaswinning op zee is. Dit wordt nader onderzocht.
De laatste jaren worden met enige regelmaat aardbevingen op de Noordzee geregistreerd, die dicht bij producerende gasvelden liggen. Deze bevingen liggen ten Noordwesten van de huidige beving op grotere afstand van de kust.
Als u deze aardbeving heeft gevoeld, dan vraagt het KNMI u om dit enquêteformulier in te vullen.
Heeft u schade door de aardbeving? Meld dit dan zo snel mogelijk bij uw eigen verzekeringsmaatschappij. Het is aan te raden om uw schade vast te leggen door foto's te maken.
Start berichtgeving
Gisteravond, 22 oktober, vond rond 23 uur ongeveer 7 kilometer uit de kust tussen Egmond en Castricum een kleine beving plaats met kracht van 2,5 op de schaal van Richter. De beving werd door inwoners van oa gemeente Bergen gevoeld. Er zijn geen meldingen van schade, geen gevallen van letsel.

Er wordt onderzoek gedaan naar de oorzaak, die lijkt te liggen in de aanwezigheid van gasvelden onder de zeebodem op die locatie. Die veroorzaken wel vaker bevingen, die meestal niet worden gevoeld.

Tot zover is er geen aanleiding om te verwachten dat dit vaker of erger gaat gebeuren.

Antwoord op uw vraag:
Wat is er gebeurd?
Rond 11 uur gisteravond is een knal gehoord en zijn trillingen gevoeld door veel van de inwoners van gemeente Bergen. Het blijkt te gaan om een beving zo ongeveer 7 km uit de kust met een kracht van 2,5 op de schaal van Richter.

Hoe komt dat?
De oorzaak is nog niet bekend, de autoriteiten (onder andere het KNMI) zoeken dit uit. Duidelijk is wel dat er vaker bevingen op zee plaatsvinden ter hoogte van gasvelden onder bodem, alleen worden die lang niet altijd opgemerkt.

Gaat dit vaker gebeuren?
Er zijn geen aanwijzingen dat we ons zorgen moeten maken dat het nog een keer gebeurt op korte termijn.

Ik heb schade opgelopen. Wat moet ik doen?
Schade kunt u melden aan uw eigen verzekeraar.

Meer weten?
Zo goed als we kunnen informeren wij u via Twitter en deze website. Zodra we meer weten over de oorzaak delen we dit mee.

bron: http://www.bergen-nh.nl/nieuwsbericht/lichte_aardbeving_voor_de_kust_tussen_castricum_en_bergen
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat
Wat is er gebeurd?
Rond 11 uur gisteravond is een knal gehoord en zijn trillingen gevoeld door veel van de inwoners van Castricum. Het blijkt te gaan om een beving zo ongeveer 7 km uit de kust met een kracht van 2,5 op de schaal van Richter. Als u deze aardbeving heeft gevoeld, dan vraagt het KNMI u om dit enquêteformulier in te vullen.

bron (update 12.25 uur ) : https://secure.castricum.nl/index.php?simaction=content&mediumid=2&pagid=8&stukid=72057#.Umei4r9LO_w.twitter

link enquete: https://secure.knmi.nl/seismologie/seismoenquete.html

Zeker interessant om eens te lezen wat er allemaal gevraagd wordt ( ook knallen !!! ). Ik heb hem ondertussen ingevuld, lijkt me belangrijk om te doen.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Veiligheidsregio NHN ‏@vrnhn 24m
#Beving van gisteren onder Noordzee ten westen van #Castricum: circa 3km diep, sterkte van 2,5 op schaal van Richter. http://tiny.cc/xdme5w
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Gemeente Heiloo ‏@gemeente_Heiloo 30m
Meer informatie over lichte aardbeving voor de kust van Castricum is te lezen op onze website #Heiloo http://ow.ly/q60sq

Ook gemeente Heiloo op sociale media met info en verdere verwijzing naar update van gemeente Castricum
zie bron: http://www.heiloo.nl/home/nieuws_43383/item/lichte-aardschok-bij-castricum_31241.html
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Taetske Grendelman ‏@TaetskeGr 33m
Wethouder Mosk van @Castricum_NL tevens loco-burg. (Mans is op vakantie), vanavond te zien in Hart van Nederland SBS6 #aardschokcastricum
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
"Het hele huis stond te schudden"
"Het hele huis stond te schudden"

RTV Noord-Holland
Gepubliceerd op 23 okt 2013
Citaat
Het was hét gesprek van de dag in Castricum: de aardbeving. "Het hele huis stond te schudden. Het was een hele harde klap. Ik dacht: dit is een explosie. Maar het bleek dus een aardbeving te zijn."
Samen sterk in de hulpverlening!


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Citaat van: bart007 link=msg=1212840 date=1382526900
Als ik gisteren op basis van de historie had gezegd dat ik op korte termijn geen (natuurlijke) aardbevingen verwachtte, dan was dit een plausibele stelling.
Nu lijken er ondanks het ontbreken van een breukijn toch situaties/omstandigheden te zijn waardoor het wel is voorgekomen.
Als die situatie sinds gisteren niet wezenlijk is veranderd, dan kan het vaker gebeuren .... toch ????

Ik ben geen deskundige en ben daarom benieuwd hoe een deskundige hiernaar kijkt.
Ook al verwacht je iets niet, kan het natuurlijk toch gebeuren.. Niemand geeft de belofte af dat het nooit meer voor gaat komen, ook niet dat het morgen niet opnieuw KAN gebeuren. Men geeft alleen aan dat er geen verwachting is dat het in de nabije toekomst opnieuw gebeurd. Ondanks dat het in het verleden al wel eens vaker voor is gekomen (in het gebied ten westen van Alkmaar grof gezegd), is het niet zo dat het bijvoorbeeld meerdere keren per jaar gebeurd.

Het gaat erom dat men niet nu opeens bang hoeft te zijn dat er dagelijks dergelijke aardschokken zullen zijn. En in die zin vind ik de tekst van de gemeentelijke voorlichting dan ook prima. Maargoed, dat is mijn mening natuurlijk...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Weer een beving gevoeld bij Egmond

EGMOND Er is vanavond weer een beving gevoeld in de omgeving van Egmond en Castricum.