Bevrijden van overleden slachtoffers

Auteur Topic: Bevrijden van overleden slachtoffers  (gelezen 10386 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Reactie #10 Gepost op: 8 juli 2013, 08:43:00
Volgens K.ilroy is het FFT ook bij dit ongeval ingezet:

p2kflex
19:33:11 07-07-13GROUP-1PRIO 1 Ongeval Wegvervoer Letsel : : Afrit N36 L - Beerzerveld : 24,1 Ommen 2390 2240 2334 (vrachtwagen)
0610383BRW IJsselland (Bergentheim) (Bevelvoerders)
0610386BRW IJsselland (Bergentheim) (Blusploeg)
0610385BRW IJsselland (Bergentheim) (Kazernecode)
0610410BRW IJsselland (Bergentheim) (Lichtkrant)
0610823BRW IJsselland (Ommen) (Bevelvoerders)
0610826BRW IJsselland (Ommen) (Blusploeg 1)
0610827BRW IJsselland (Ommen) (Blusploeg 2)
0610838BRW IJsselland (Ommen) (Chauffeurs)
0610851BRW IJsselland (Ommen) (Infocode klein Incident)
0610852BRW IJsselland (Ommen) (Infocode middel Incident)
0610825BRW IJsselland (Ommen) (Kazernecode)
0610850BRW IJsselland (Ommen) (Lichtkrant)
0611800BRW Veiligheidsregio IJsselland (OvD Ommen - Hardenberg)
Mister Livingstone, I presume?


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #11 Gepost op: 8 juli 2013, 09:42:25
Spijtig dat ik het moet zeggen, maar dit zou wel de ideale moment zijn om de technieken toe te passen op zwaar verhakkelde voertuigen onder relatief stressvrije omstandigheden, de waardigheid van het (overleden) slachtoffer natuurlijk nog altijd in het oog te houden. Knippen en spreiden aan auto wrakken is en blijft in mijn ogen een brandweertaak, er zit genoeg gevaar in het knippen aan auto's dat we dit ook nog aan anderen gaan overlaten.
En de emmer kan altijd vol geraken natuurlijk, maar daar voor ben je daar als bevelvoerder dan en moet je je ploeg in het oog houden en eventueel wisselen in de meer stress situaties. Voor sommigen kan het zelfs goed zijn dat ze zelfs een overleden slachtoffer uit een voertuig kunnen bevrijden. En dit voor de latere afhandeling van het ongeval en voor de verwerking.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Reactie #12 Gepost op: 8 juli 2013, 10:29:12
Citaat van: ffemt19 link=msg=1181751 date=1373269345
Knippen en spreiden aan auto wrakken is en blijft in mijn ogen een brandweertaak, er zit genoeg gevaar in het knippen aan auto's dat we dit ook nog aan anderen gaan overlaten.

Volgens de website van het bedrijf bestaat het personeel uit (ex)brandweerlieden. Het is en blijft mensenwerk, maar deze mensen hebben er bewust voor gekozen om zich te specialiseren. Echter ook bij deze specialisten kan de emmer een keer vol zijn. Maar wellicht heeft de oprichter / eigenaar meer tijd en mogelijkheden om na een inzet de mensen te begeleiden dan de reguliere brandweer? Dit zal wellicht meer zijn dan dat de begroting van de brandweer toelaat, maar uiteindelijk zullen zijn kosten ook betaald moeten worden anders is de bedrijfsvoering niet rendabel. Ik vraag me alleen af aan wie hij zijn factuur stuurt, wellicht aan de veiligheidsregio? En heeft iedere veiligheidsregio hier een budget voor, en hoe wordt dit bepaald?
Mister Livingstone, I presume?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 31 juli 2013, 19:18:46
Citaat van: Walker link=msg=1181760 date=1373272152
Ik vraag me alleen af aan wie hij zijn factuur stuurt, wellicht aan de veiligheidsregio? En heeft iedere veiligheidsregio hier een budget voor, en hoe wordt dit bepaald?
Daar ben ik eigenlijk ook erg nieuwschierig naar. Iemand zal toch de rekening moeten gaan betalen. Afgezien dat ik de toegevoegde waarde niet zie van de inzet van dat bedrijf bij een ongeval waar de brandweer al bij staat. Alle benodigde middelen zijn aanwezig, en men kan zo beginnen met de bevrijding na het technische onderzoek. Je moet dan toch weer gaan wachten op het bedrijf, en wat als zij net met een andere klus bezig zijn?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 31 juli 2013, 19:39:10
Ik weet helemaal niets van brandweerkundige handelingen, maar ik weet wel dat je in een ziekenhuis overledenen makkerlijker het bed uit kunt hopperdepoppen dan zwaargewonde patienten. Mij lijkt het voor de brandweer ook geen probleem om een dode uit de auto te bevrijden als ze ook in staat zijn zwaargewonde slachtoffers te bevrijden.


112_Harlingen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
    • Scannernet.nl
Reactie #15 Gepost op: 7 september 2013, 23:44:38
Het bevrijden van een overleden persoon lijkt me in mijn opzicht toch een stuk makkelijker dan het bevrijden van een zwaar gewond slachtoffer. Bij een overleden persoon hoeft men niet meer de nek stabiel  te houden en is er ook geen omkijken naar de status van het slachtoffer. Bij een zwaar gewond persoon moet men op allerlei dingen letten, het is dan een stuk moeilijker om de persoon dan uit een zwaar beschadigde auto te verwijderen.


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #16 Gepost op: 11 oktober 2013, 19:37:44
Het zal technische makkelijker zijn  maar  een Brandweermannen/vrouwen zijn ook mensen en het zal emotioneel zwaarder zijn.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 11 oktober 2013, 20:00:44
Laat ik duidelijk stellen dat het bevrijden van een dode ook de nodige voorbereiding kost als het bevrijden van een levend slachtoffer. Ook bij de bevrijding zul je rekening moeten houden met je eigen veiligheid, ook dan kunnen delen van de auto onder spanning staan door het verwringen en schade van de auto.


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Reactie #18 Gepost op: 30 oktober 2013, 07:54:46
Vind het op zich een intressant onderwerp.

Echter denk ik dat de brw wel zo ingericht moet zijn dat als iemand iets niet wil doen dit algemeen geaccepteerd wordt binnen het team. En nog belangrijker is de nazorg na een dergelijk incident. Ik denk niet dat het bedrijf betere nazorg mogelijkheden heeft als de brandweer.
Sterker nog er zitten mensen bij dat bedrijf die zelf nog aktief bij de brandweer zitten, hierdoor heeft het voor mij een te groot commercieel gehalte. Ze roepen dat de brandweer het niet meer moet/mag doen want de emotionele belasting enz enz.  maar ondertussen trekken ze het bluspak uit en gaan ze voor dat bedrijf aan het werk.... Net of de emotionele emmer alleen volraakt als je een bluspak aan hebt..

Ook bijvoorbeeld bij zelfdodingen op het spoor kan en hoort een bevelvoerder in mijn ogen met de mensen overleggen of ze wel of niet willen helpen met bergen van de stoffelijke resten. Zelfde geld voor dodelijk slachtoffers bij verkeersongevallen. De "spoed" is er dan toch af en we staan er toch al wel. Je zou er dan op zo'n moment ook voor kunnen kiezen om het slachtoffer af te dekken zodat er niet continue visueel contact is.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 30 oktober 2013, 08:49:02
Citaat van: Bert_0341 link=msg=1215465 date=1383116086
Vind het op zich een intressant onderwerp.

Echter denk ik dat de brw wel zo ingericht moet zijn dat als iemand iets niet wil doen dit algemeen geaccepteerd wordt binnen het team. En nog belangrijker is de nazorg na een dergelijk incident.
Bij dit soort klussen wordt er door een bevelvoerder gevraagt of er mensen zijn die de klus liever niet willen doen. En dan gaan er 2 andere de bevrijding gewoon doen, die opdat moment daar wel sterk genoeg voor zijn.