Reddingslijnen bij de brandweer

Auteur Topic: Reddingslijnen bij de brandweer  (gelezen 8801 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Bart.

  • Politievrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
  • It's a beautiful day to save lives.
Reactie #10 Gepost op: 25 oktober 2013, 13:29:05
Citaat van: Thor link=msg=1213516 date=1382700454
Maar als je toch iets mee wil nemen pak dan een stevig stuk touw met een haak, dat werkt veel makkelijker en sneller in zulke gevallen.

Liggen die niet standaard in de wagens?
Voornamelijk werkzaam in: horeca (arrestanten en camera-toezicht), publiek domein (GPZ) en bij verkeerscontroles.  Tevens BHV'er en geïnteresseerd in


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #11 Gepost op: 25 oktober 2013, 13:30:26
Citaat van: Thor link=msg=1213477 date=1382697691
Over andere reddingslijnen gesproken hoe staat het ondertussen hiermee in Den Haag ?

Brandweer draalt met beslissing reddingslijn"

Nieuw systeem moet ongelukken tegengaan
 
DEN HAAG (ANP) - De Commissie Repressie van de Brandvveer Federatie heeft nog geen beslissing genomen over het landelijk invoeren van de reddingslijn voor brandweerlieden. De Haagse brandweer, die dat een jaar geleden vroeg, heeft het hulpmiddel ontwikkeld naar aanleiding van de brand in het cellencomplex van de gemeentepolitie Den Haag.

Bij die brand op 25 december 1987 kwamen twee arrestanten en twee brandweerlieden om het leven. De beide brandweerslachtoffers zijn volgens het onderzoek van de technische recherche van de politie in Den Haag tijdens de reddingsactie door de heftige rookontwikkeling gedesoriënteerd geraakt. Om een dergelijk ongeluk in de toekomst uit te sluiten, heeft de Haagse brandweer een nieuw communicatiesysteem ontwikkeld.
 
Draagvlak


Brandweerlieden die gebouwen met heftige rookontwikkeling betreden, moeten volgens woordvoerder F. Lek van de Haagse brandweeer in de toekomst worden uitgerust met een reddingslijn en extra portofoons. Ook moet gebruik worden gemaakt van warmtebeeldcamera''s. Met de reddingslijn van niet ontvlambaar touw zou de brandweerman of -vrouw de weg naar de ingang van het gebouw terug kunnen vinden.

Volgens Lek is de ontwikkeling van het communicatiesysteem afgerond. De Haagse brandweer onderhandelt op dit moment met een fabrikant die de reddingslijn wil produceren. In afwachting van de beslissing van de Federatie wil de Haagse brandweer intussen oefenen met de lijnen om een catastrofe zoals in 1987 ook op korte termijn uit te sluiten.

Om officieel met de reddingslijn te mogen werken, moet het systeem echter in heel Nederland worden ingevoerd. Gebeurt dat niet, dan bestaat het risico dat een brandweerkorps dat bijstand verleent aan het Haagse korps met een onbekend fenomeen te maken krijgt. De commissie dient dat landelijke draagvlak te verkrijgen. De periode van een jaar is echter nog niet voldoende gebleken.


http://www.digibron.nl/search/detail/012df6dd58b65e2c6eee9263/

Dit verhaal leidde tot de Procedure Complexe gebouwen met een lijnenset. Wat mij betreft een draak van een procedure die niet werkbaar was. Inmiddels wordt hij in onze regio ook al lang niet meer gebruikt. Het meest praktische is altijd een slang mee naar binnen! Voordelen zijn: altijd water bij je, altijd de weg terug kunnen vinden en deuren vallen niet achter je dicht. (zoals in het cellencomplex wel gebeurde.)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #12 Gepost op: 25 oktober 2013, 13:31:09
Citaat van: BartK link=msg=1213519 date=1382700545
Liggen die niet standaard in de wagens?

Volgens mij wel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #13 Gepost op: 25 oktober 2013, 13:34:23
Citaat van: Fireball link=msg=1213520 date=1382700626
Dit verhaal leidde tot de Procedure Complexe gebouwen met een lijnenset. Wat mij betreft een draak van een procedure die niet werkbaar was. Inmiddels wordt hij in onze regio ook al lang niet meer gebruikt. Het meest praktische is altijd een slang mee naar binnen! Voordelen zijn: altijd water bij je, altijd de weg terug kunnen vinden en deuren vallen niet achter je dicht. (zoals in het cellencomplex wel gebeurde.)

Lijkt mij ook veel praktischer om een geschikte slang met water erop mee te nemen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 25 oktober 2013, 15:55:45
Citaat van: Thor link=msg=1213522 date=1382700863
Lijkt mij ook veel praktischer om een geschikte slang met water erop mee te nemen.
Al eens een slang gevuld met water mee gevoerd een gebouw in langs allerlei hoeken?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #15 Gepost op: 25 oktober 2013, 16:39:03
Citaat van: Peter71 link=msg=1213566 date=1382709345
Al eens een slang gevuld met water mee gevoerd een gebouw in langs allerlei hoeken?

Als je met een hogedrukslang naar binnen gaat staat er druk op en zit er ook water in.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 25 oktober 2013, 16:43:55
Citaat van: Thor link=msg=1213593 date=1382711943
Als je met een hogedrukslang naar binnen gaat staat er druk op en zit er ook water in.
Klopt, en kun je maar 90mtr het pand in als je mazzel hebt.... Staat het voertuig verder weg kom je geen eens zover binnen, kun je wel een keer verlengen kom je tot ongeveer 180mtr. Maar ook dan is het handig strak voor de deur staat.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #17 Gepost op: 26 oktober 2013, 01:07:09
Citaat van: Peter71 link=msg=1213594 date=1382712235
Klopt, en kun je maar 90mtr het pand in als je mazzel hebt.... Staat het voertuig verder weg kom je geen eens zover binnen, kun je wel een keer verlengen kom je tot ongeveer 180mtr. Maar ook dan is het handig strak voor de deur staat.

Een lijnenset bestaat uit 2 hoofdlijnen van elk 30 meter en 4 zijlijnen van 9 meter. Kom je dus niet veel verder mee, dan met een HD-slang. Daarnaast raak je in het donker altijd in de knoop met die stomme lijnen....  ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 26 oktober 2013, 08:46:41
Citaat van: Fireball link=msg=1213789 date=1382742429
Daarnaast raak je in het donker altijd in de knoop met die stomme lijnen....  ;)
Maar ligt dat aan die lijnen of aan de gebruikers van die lijnen? ;)


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #19 Gepost op: 26 oktober 2013, 10:40:27
Citaat van: Peter71 link=msg=1213821 date=1382770001
Maar ligt dat aan die lijnen of aan de gebruikers van die lijnen? ;)

Uiteraard ligt dat aan de gebruikers, maar dan neemt de motivatie bij die gebruikers wel snel af om die lijnen te gebruiken!  ;) En dan is de keuze voor de oude vertrouwde HD weer snel gemaakt.