Vrijwilligers niet opgeleid voor bediening zwaar redgereedschap?

Auteur Topic: Vrijwilligers niet opgeleid voor bediening zwaar redgereedschap?  (gelezen 10557 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #20 Gepost op: 30 oktober 2013, 10:43:55
Ik denk dat voor Apeldoorn het grootste probleem is dat er 13 posten zijn (nu nog 10 over) waarvoor dit het eerste HV Voertuig is. Al die posten moeten hierop oefenen. Om 1 post volledig in te werken heb je zo 3 oefenavonden nodig. Dat betekend dat het voertuig nogal vaak weg is voor die oefeningen. Zeker met herhalingen etc. erbij. Elke oefenavond betekend ook dat 't voertuig niet of beperkt inzetbaar is voor andere incidenten. De vraag is of dat realistisch is.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 30 oktober 2013, 11:08:16
Het is heel simpel. In de leidraad oefenen komt het werken met redgereedschap zwaar en het werken met de HV voor, en dus dient elke brandwacht daar aan te voldoen. Dan is de regio in de vorm van de afdeling oefenen en opleiden verantwoordelijk voor een deugdelijke planning dat die avonden zodanig worden gepland dat die HV ook overal naar toe kan gaan. Dat dat de nodige avonden gaat kosten is dan hun probleem. Inzetbaarheid is ook geen probleem met een opkomsttijd van een kwartier.


TAS-716

  • Werkzaam op brandweervoertuigen-gebied
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #22 Gepost op: 30 oktober 2013, 11:23:02
Ik weet wel dat volgend jaar in Zuid-Holland Zuid 3 speciale HV-teams komen bestaande uit 6 man en de voertuigen waarmee ze uitrukken hebben ook zwaarder gereedschap aan boord. (ongevallen met vrachtwagens/ op het spoor enz.)
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #23 Gepost op: 30 oktober 2013, 12:20:40
Citaat van: Peter71 link=msg=1215507 date=1383127696
Het is heel simpel. In de leidraad oefenen komt het werken met redgereedschap zwaar en het werken met de HV voor, en dus dient elke brandwacht daar aan te voldoen. Dan is de regio in de vorm van de afdeling oefenen en opleiden verantwoordelijk voor een deugdelijke planning dat die avonden zodanig worden gepland dat die HV ook overal naar toe kan gaan. Dat dat de nodige avonden gaat kosten is dan hun probleem. Inzetbaarheid is ook geen probleem met een opkomsttijd van een kwartier.

Heb je opzich wel gelijk in alleen wij hebben een hv met dubbele cabine (jaja een van de weinige in NL) en hebben alleen op dit voertuig paratech rescue struts en stapelbare hefkussens en veeredtakel dit is echt speciaal spul waar je apart voor wordt opgeleid als wij met de hv uitrukken naar een ander plaatsje in onze gemeente wordt dit door ons gewoon bediend (wij zijn wel vrijwilligers overigens :)) Wat betreft de "zware"redgereedschappen etc dit is hetzelfde als elke andere redset alleen wat zwaarder hier zou iedereen mee moeten kunnen omgaan buiten dat ze wat meer wegen maakt dit niks uit. Overigens hebben al onze ts-en ook gewoon schaar spreider en ram op voertuig. Misschien dat men in apeldoorn alleen een combischaartje heeft en dat men daarom niet met grotere kan werken (ook al heeft iedereen dit in zijn opleiding gewoon gehad)


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #24 Gepost op: 30 oktober 2013, 12:26:48
Het is bijna niet te doen om alle vrijwilligers of beroeps geoefend te houden op alle specialisaties. Je kunt denk ik beter een aantal ploegen goed beoefend houden dan dat je iedereen bijvoorbeeld 2 keer per jaar traint in het werken met zwaar redgereedschap. We leiden toch ook niet iedereen op tot duiker of hoogteredder.
Iedereen traint en heeft kennis van de basis van het HV gereedschap dat op een TS ligt. Daarmee kun je 99 van de 100 klussen zelf doen. Mocht het je niet lukken vlieg je hulp in van een "HV kazerne".


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #25 Gepost op: 30 oktober 2013, 12:28:14
Citaat van: wjr307 link=msg=1215520 date=1383132040
Heb je opzich wel gelijk in alleen wij hebben een hv met dubbele cabine (jaja een van de weinige in NL) en hebben alleen op dit voertuig paratech rescue struts en stapelbare hefkussens en veeredtakel dit is echt speciaal spul waar je apart voor wordt opgeleid als wij met de hv uitrukken naar een ander plaatsje in onze gemeente wordt dit door ons gewoon bediend (wij zijn wel vrijwilligers overigens :))
Allemaal leuk, maar op de veeredtakel na noem je nu materialen waar wij als vrijwilligers ook gewoon mee werken. De veeredtakel is een specialisme wat weggezet is bij een ander korps. Dus hoe speciaal is een hefkussen of de rescue stuts? In mijn ogen is dit helemaal niet speciaal, hefkussen zijn onderdeel van de opleiding. De HV die wij altijd krijgen heeft ook een plasmasnijder aan boord, ook daar hebben we mee geoefend op oefenavonden.
Ik krijg wel haast het idee dat de ene regio hun personeel beter en vollediger oefenen en opleiden dan de andere regio. :-X


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #26 Gepost op: 30 oktober 2013, 13:02:49
Sprak hier over andere post, beide posten zijn bij ons vrijwilligers.. Plasma snijder was ik vergeten  ;D ook hier is alleen onze post voor opgeleid. De andere post heeft een bijvoorbeeld weer een schuimaanhanger en daar zijn wij weer niet voor opgeleid. Normale hd hefkussens worden in de les en leerstof behandeld bediening stapelbare hefkussens niet. Tuurlijk oefenen we wel samen met andere post zodat ze weten wat het voertuig kan maar in principe wordt de andere post hier niet in opgeleid. Ik vind het onzin dat ze zeggen vrijwilligers niet opleiden voor bepaalde onderdelen waar ze wel mee horen te kunnen werken. Waar ik echter wel begrip voor heb is dat je per post specialisaties hebt. Zeker als je HV voorzien is van specialistisch materiaal.


guest12562

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 30 oktober 2013, 15:26:16
We staan nu eenmaal op een punt dat te veel specialismen niet haalbaar meer is en doel ik met name op de oefeninspanning. Als je er al van uit gaat dat de basisbrandweerzorg op jaarbasis voor vrijwilligers al voldoende is qua tijd dan kun je er dus nagenoeg geen specialisme bij hebben.
Dat geldt natuurlijk ook gedeeltelijk voor de beroeps, zit je op de TS en een AL dan zal het bijv. niet meer haalbaar zijn qua geoefendheid om de HV erbij te doen om een voorbeeld te noemen.

Allemaal gevolgen van de verplichte oefeninspanning welke elk specialisme vergt naast de basis brandweer zorg.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #28 Gepost op: 30 oktober 2013, 16:41:50
Dat is ook een beetje onzin hoor ik ben vrijwilliger en heb hoogwerker , HV en boot als specialisme (zit allemaal op boot na in specialisme brandweerchauffeur) en iedere manschap kan al het HV gereedschap bedienen kan tot nu toe makkelijk in de oefencyclus meegenomen worden. De rest van ons korps heeft dit namelijk ook net zoals de korpsen in de omgeving.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 30 oktober 2013, 16:52:33
Citaat van: wjr307 link=msg=1215595 date=1383147710
Dat is ook een beetje onzin hoor ik ben vrijwilliger en heb hoogwerker , HV en boot als specialisme (zit allemaal op boot na in specialisme brandweerchauffeur) en iedere manschap kan al het HV gereedschap bedienen kan tot nu toe makkelijk in de oefencyclus meegenomen worden. De rest van ons korps heeft dit namelijk ook net zoals de korpsen in de omgeving.
Nou, ik deel de mening van Breathe. Sommige korpsen hebben wel erg veel specialisme aan boord. Die hebben een HV, RV,  natuurbrandbestrijding. Je moet je toch gaan afvragen of specialismes niet beter verdeeld kunnen worden, het is een geluid wat ik toch regelmatig hoor. En je moet je ook af gaan vragen of je wel alles aan boord wilt houden, zeker als je daardoor de oefenbelasting daarmee kunt verlichten.