Volgens mij worden blanke jongeren net zo goed gecontroleerd
Wat mij opvalt is dat bijna niemand van de "deskundigen", voor of tegen, opmerkt dat het natuurlijk begint in de samenleving zelf.
Blanke jongeren zullen minder snel aangemerkt worden als hangjeugd door de omgeving, er zal minder geklaagd worden, en dus zal de Politie minder vaak "optreden". Daar kan de Politie niks aan doen.
Andersom lijkt het mij ook een versterkend effect, zeker met jongeren.
Er zijn nu eenmaal meer Marokkaanse en Antilliaanse jongeren die met politie en justitie in aanraking komen. Er zullen dus ook meer jongeren zijn die iemand kennen die door de politie is aangehouden. Hierdoor zullen zij eerder geneigd zijn om aan racisme te denken als zij zelf een keer staande worden gehouden.
Ik hoor nooit een autochtoon persoon vragen waarom hij nou juist gecontroleerd wordt.
Nou, als ik naar de politiemensen luister die worden ingezet bij voetbalwedstrijden dan hoor ik toch andere dingen....
(En ik ben geen agent)
Als je vervelend loopt te doen of een agent schat in dat je voor problemen kan zorgen, dan wordt je gecontroleerd. Klaar. Als het statistisch blijkt dat er dan meer personen met een bepaalde culturele of etnische achtergrond worden gecontroleerd, dan is dat zo.
Het gaat er natuurlijk om hoe een agent inschat "dat je voor problemen kan zorgen" en waarom een agent vind dat hij iemand moet controleren. Los van de "discriminatie" discussie kan je je ook afvragen of Agenten niet onbewust in een patroon vast zitten, en daardoor misschien juist minder effectief optreden. Ik weet het antwoord niet, want ik ben geen agent, en mijn eigen ervaringen zijn niet per se de norm...