Ik ken een jongen die op 15 jarige leeftijd een bedrijfje is begonnen. Dat liep zo goed dat hij op zijn 17de, na afronden van de Havo, geen vervolgopleiding is gaan doen. Hij spaart in een maand meer dan wat ik verdien en dan nog geeft hij bakken met geld uit. Hij rijdt een paar dure bolides, allemaal cash gekocht. Hij woont en werkt in Amsterdam. En was in het begin dagelijks de klos, en nu nog regelmatig wordt hij aan de kant gezet. Wat doet een jongen van 22 in een SLK?
Deze jongen is gewoon blank en gewoon Nederlander.
Iemand valt op en daardoor komt hij in aanmerking voor controle. Of dat een dure auto is, of iemand die zich 's nachts ergens ophoudt.. Het is verdacht. Als iemand foto's van verschillende woningen staat te maken valt dat op, ongeacht de tint op de huid. Gek genoeg zijn degene die ik tot nu toe daarvoor gesproken heb allemaal bekenden van de politie met (recente) antecedenten voor woninginbraken.
Bij een verkeerscontrole in de Bijlmer staan er ook bijna alleen maar getinte mensen aan de kant. Er is verder ook weinig aanbod.
Maar Amesty mag van mij best klagen, dan wil ik ook graag dat ze even in de cellengang komen kijken. Kunnen ze meteen de verhoudingen bepalen en dat afzetten tegen de samenleving. Moet je je alleen afvragen of dat de schuld van de politie is of de arrestanten...