[EDIT] Ik wil niet discrimineren, integendeel, ik vind dat iedereen een waardevolle plek in de samenleving verdient, maar de politie moet kunnen controleren wie zij wil, ook als dat berust op een 'onderbuikgevoel'. .
Misschien bedoel je het anders dan je het schrijft. Het komt op mij over dat, naar jouw mening, de Politie maar luk raak moet kunnen controleren, ipv gebaseerd op bevoegdheden en omstandigheden. Juist "onderbuik gevoelens" zou het laatste moeten zijn waarop een agent zijn optreden baseert.
Het geeft niet de volle zekerheid dat deze blonde jonge man met blauwe ogen geen kwaad in de zin heeft. Maar als je ambtshalve weet dat een bepaalde doelgroep mbt bovenstaande misdrijven voor 95% deze nationaliteit hebben, dan handel je daarna.
Het zou dom zijn dat niet te doen en heeft totaal niets met discriminatie te maken, logisch nadenken en handelen vanuit je ambtshalve vergaarde kennis/info.
Daarmee loop je dus wel het risico dat je een vicieuze cirkel gaat creëren. Juist omdat er meer op een bepaalde groep wordt gelet, zal er meer geconstateerd worden en blijft die groep over vertegenwoordigd. Zeker met een "informatie gestuurd beleid", moet je als organisatie wel blijven kijken naar het realiteitsgehalte van die informatie.
Hij rijdt een paar dure bolides, allemaal cash gekocht. Hij woont en werkt in Amsterdam. En was in het begin dagelijks de klos, en nu nog regelmatig wordt hij aan de kant gezet. Wat doet een jongen van 22 in een SLK?
Deze jongen is gewoon blank en gewoon Nederlander.
Zo iemand ken ik ook (jong met dure Duitse bolide) , maar dan Duits en in Oost Nederland wonend . Werkte ook nog eens in ploegendienst dus kwam regelmatig pas s'nachts thuis. Die was de vele controles spuugzat en schreef een brief naar de (toenmalige) Korpschef. Daarna waren de controles een heel stuk minder...
Maar ook normale burgers zonder dure auto's overkomt dit. Bijvoorbeeld mijn (niet blanke) collega's uit Brazilië zijn in 3 jaar vaker gecontroleerd dan ikzelf in de 15 jaar dat ik in Amsterdam woonde. En dat lijkt mij niet omdat Brazilianen nu een doelgroep zijn voor bestrijding van bepaalde criminaliteit.
Iemand valt op en daardoor komt hij in aanmerking voor controle. Of dat een dure auto is, of iemand die zich 's nachts ergens ophoudt.. Het is verdacht.
Natuurlijk begrijp ik waarom agenten vinden dat iemand gecontroleerd moet worden, maar "Verdacht" is natuurlijk ook een subjectief begrip. Daardoor vallen er ook onschuldige mensen tussen wal en schip. Het is echt niet prettig om als gezagsgetrouwe burger regelmatig staande gehouden te worden, omdat men je "verdacht vind". Hun klachten afdoen als onzin, vind ik ook niet terecht.
Daarom begrijp ik een deel van de conclusies van Amnesty wel, maar ben ik het niet eens met de toonzetting van hun persbericht.