Verhoogde kans op kanker voor brandweer

Auteur Topic: Verhoogde kans op kanker voor brandweer  (gelezen 12171 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 29 oktober 2013, 12:05:22
Verhoogde kans op kanker voor brandweer
29 oktober 2013 | Arbozorg, Gevaarlijke stoffen

Door frequenter blootstelling aan asbest hebben Amerikaanse brandweerlieden vaker tumorvorming aan de longvliezen (mesothelioom) dan dan overige bevolking. Een studie uitgevoerd door het Nationaal Instituut voor beroepsveiligheid- en gezondheid (NIOSH) toonde aan dat brandweermannen een grotere aanwezigheid van kanker  hebben aan luchtwegen, spijsvertering- en urinesystemen.

Aan het onderzoek deden 30.000 brandweermannen mee en is hiermee een van de grootste onderzoeken naar kanker onder brandweer. De resultaten blijken overeen te komen met eerder onderzoek naar kanker bij brandweer.

De NIOSH pleit voor aanpassing van de wetgeving op basis waarvan brandweerlieden eerder recht krijgen op compenserende regelingen bij ziekte.

Andere kankerverwekkende stoffen waaraan brandweer wordt blootgesteld zijn: dieseldampen, benzine, formaldehyde en verschillende verbrandingsstoffen in de rook.

http://www.iaff.org/Comm/PDFs/NIOSH_Cancer_Study.pdf

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2013, 15:36:03
Het lijkt me toch verstandiger dat de brandweerlieden beter beschermd worden, vooraf, dan achteraf een compenserende  regeling oid kunnen krijgen.

JAB

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2013, 21:36:38
Kanker of andere ziektes zoals asbestlongen zijn verschrikkelijk voor eenieder. maar eerlijk gezegd...als ik zie hoe de gemiddelde Amerikaanse brandweerm/v met ademlucht omgaat (niet dus) bij bijv. buitenbranden, buitenaanval, autobrand e.d. dan verbaas ik me niet. Dan loopt men een zeer veel grotere kans op ernstige aandoeningen. Ook buiten zitten schadelijke stoffen in de rook, niet alleen binnen. Tenminste, in Nederland wel, daar niet?
Een mooie financiële compensatie vergoed de hevige benauwdheid niet, het verval van krachten niet, het kijken naar je zwangere dochter niet waarbij je weet dat je nooit met je kleinkind kunt voetballen.

Gebruik dus de beschermingsmiddelen maar wat vaker. Een ademluchtflesje extra vullen is goedkoper en gezonder. Met alle respect voor de brandweerm/v. daar die misschien wel zo is opgeleid.

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2014, 13:51:57
http://monographs.iarc.fr/ENG/Monographs/vol98/mono98-7.pdf

IARC Monographs on the Evaluation of Carcinogenic Risks to Humans
Volume 98 (2010)

6. Evaluation and Rationale
6.1 Cancer in humans
There is limited evidence in humans for the carcinogenicity of occupational exposure as a firefighter.
6.2 Cancer in experimental animals
There is inadequate evidence in experimental animals for the carcinogenicity of occupational exposure as a firefighter, since no data were available to the Working Group.
6.3 Overall evaluation
Occupational exposure as a firefighter is possibly carcinogenic to humans (Group 2B).
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2014, 15:30:40
Tja, die rookvrije werkplek is ook zo lastig, he...
CN NRK

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2014, 15:15:50
Het bagatelliseren van risico's is 1 van de grootste oorzaken van kanker, als je snapt wat ik bedoel.

Frankieboy001

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2015, 19:39:21
Amsterdamse brandweer wil kankerrisico's verkleinen

De Amsterdamse brandweer neemt extra maatregelen tegen 'beroepsziekte' kanker. Er is een lijst met tien maatregelen opgesteld om het oplopen van de ziekte door onder meer rook tegen te gaan. Zo worden de pakken na het bestrijden van een brand ter plekke schoongespoten en uitgetrokken, want kankerverwekkers kunnen ook via de huid binnendringen.

http://www.ad.nl/ad/nl/1041/Amsterdam/article/detail/4120175/2015/08/13/Amsterdamse-brandweer-wil-kankerrisico-s-verkleinen.dhtml

UutGrunn

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2015, 10:59:37
Hierbij een aantal interessante artikelen.

18 augustus: Brandweercommandant: We lopen in Nederland gigantisch achter (http://demonitor.ncrv.nl/ziek-door-mijn-werk/brandweercommandant-we-lopen-in-nederland-gigantisch-achter)
17 augustus: ‘Nu weten we nul en ik wil het weten’ (http://demonitor.ncrv.nl/ziek-door-mijn-werk/nu-weten-we-nul-en-ik-wil-het-weten)
14 augustus: Brandweerman Danny van Gelstwijk kreeg blaaskanker door zijn werk (http://demonitor.ncrv.nl/ziek-door-mijn-werk/brandweerman-danny-van-gelstwijk-kreeg-blaaskanker-door-zijn-werk)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2015, 09:22:41
Dit is een kwestie waar men tot dit jaar onvoldoende van af wist, en dus eigenlijk niet bij stil stond. En na een kritisch rapport van de arbeidsinspectie is dit nu in een stroomversnelling geraakt. En zijn de regio's nu serieus een inhaalslag aan het maken. Alleen heeft dit wel de nodige consequenties, vooral op logistiek en financieel gebied. Voor iedere brandweerman/vrouw zal namelijk een reservepak voorhanden moeten zijn. En zullen daar procedures voor moeten komen. Voor een lichte verontreiniging zal het afspuiten volstaan. Is het pak zwaar vervuild zal het machinaal gereinigd moeten worden. En zal er een reservepak aanwezig moeten zijn.
De veiligheidsregio Utrecht is op dit moment bezig met een vervangingsronde van de bluskleding, en de pakken die vervangen worden blijven voorlopig op de posten en gaan dienen als reservepak. Tot er een definitieve oplossing geregeld is.