6. Het zijn de flash-over instructeurs die nu het hardste schreeuwen.
Is dat echt zo?
Als ik kijk naar mijn loopbaan:
roken in de wacht was heel gewoon, dus je rookte gratis mee, zelfs op de terug weg in de autospuit. Je bluskleding hing gewoon in de uitrukhal, naast de voertuigen en van een afzuigsysteem aan de uitlaat had nog niemand gehoord. Elke ochtend voertuigen starten en de diesel trok in je bluskleding. Zwarte helm was stoer, had ik zeker geluk, want hij was al nieuw in zwart geleverd
, maar je deed wel tien jaar met dezelfde wollen nekflap in je helm, en die werd nooit gewassen.
Na de brand als de rook weg was liep je nog zonder ademlucht het pand door, om de laatste zaken te controleren.
En was er niet een onderzoek geweest die ook vraagtekens stelde bij de effecten van oefenrook, hebben we ook jaren lang gewoon door heen gelopen als je een oefening voor bereidde.
En dan doe je prive ook wel eens wat dingen, niet brandweer gerelateerd waar je iets kan oplopen, inademen etc. Zelfs het schuren van je eigen raamkozijnen en of gipswanden komt een fijnstof vrij waarbij je eigenlijk een stofmasker moet dragen.
Dus brandweerlieden een verhoogde kans op kanker, ja maar in relatie tot welke andere beroepsgroep, en is het dan echt veroorzaakt door werkzaamheden bij brand of zou het ook kunnen zijn dat andere oorzaken een rol spelen.