Opzittende motorscooter overleden ivm ongeval bij achtervolging Erasmusweg - Den Haag 30-10-2013

Auteur Topic: Opzittende motorscooter overleden ivm ongeval bij achtervolging Erasmusweg - Den Haag 30-10-2013  (gelezen 8997 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Citaat van: Tony-cc link=msg=1215963 date=1383249817
Toevallig dat ik hier dus een tijd geleden al eens een vraag over gesteld heb: Link
Een bijrijder is dus in beginsel eigenlijk altijd "geen verdachte" (uitgezonderd indien er sprake van of verdenking is...) !?

In weze dus maar één verdachte, namelijk de bestuurder. De bijrijder kun je voor het negeren van stopteken, te hard rijden, door rood etc. niks aanrekenen (buiten het feit dat die geen helm droeg wat echter geen misdrijf is...)
Althans, dat maak ik dan ook weer op uit mijn eerder gestelde vraag...
En daar heb je ook een goed punt. Misschien een heeeeel creatief iemand die hem voor artikel 5 had kunnen laten opdraven, dat geldt immers niet uitsluitend voor bestuurders!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Dat zou ik heel creatief vinden. Ga je niet rond krijgen denk ik!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: kaasje link=msg=1215984 date=1383259353
Dan zou dus elke pijnprikkel, wapenstok en pepper actie door de rijksrecherche worden onderzocht ;)
Hoezo? Het gaat om letsel van meer dan geringe betekenis. (zwaar gewond en/of dood) Zie onder andere de openbare inzetvoorwaarden van de rijksrecherche:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-1997-135-p10-SC10000.html
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Citaat van: Red link=msg=1215995 date=1383260328
Hoezo? Het gaat om letsel van meer dan geringe betekenis. (zwaar gewond en/of dood) Zie onder andere de openbare inzetvoorwaarden van de rijksrecherche:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-1997-135-p10-SC10000.html
ah goedemorgen, slaap een beetje!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Dat het onderzoek wordt gedaan door de rijksrecherche heeft te maken dat het dienstvoertuig werd gebruikt als een wapen met letsel van meer dan geringe betekenis.

Ok, dat was ook mijn eerste "vermoeden" maar gezien de eerdere reactie dacht ik dat het niet correct was. Nu weet ik het niet meer.....
Dus de rijksrecherche komt niet bij alle dodelijke ongelukken bij een achtervolging? Bijv als een voetganger, die niks met achtervolging heeft te maken, wordt aangereden  door een politievoertuig en overlijd?
(Voor de duidelijkheid, ik bedoel niet een voertuig "op weg naar")

Excuses voor het detail geneuzel, maar in mijn ogen bepalen die wel de juridische gevolgen voor de betrokken agenten. (Inzet geweldsmiddel vs brancherichtlijn ogs vs vrijstelling RVV/etc) Daarom wil ik dat graag goed begrijpen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Citaat van: zwelgje link=msg=1216003 date=1383261184
Dus de rijksrecherche komt niet bij alle dodelijke ongelukken bij een achtervolging? Bijv als een voetganger, die niks met achtervolging heeft te maken, wordt aangereden  door een politievoertuig en overlijd?
(Voor de duidelijkheid, ik bedoel niet een voertuig "op weg naar")
paragraaf 4.2.1 zegt het volgende:

4. Inzetcriteria en prioriteitsstelling

4.2.1. De rijksrecherche wordt ingezet bij:

In de onderstaande gevallen is het -met inachtneming van het hierboven genoemde- noodzakelijk dat er altijd een rijksrecherche-onderzoek plaatsvindt.
...
...
...
- dood of zwaar lichamelijk letsel na confrontatie met cq bemoeienis door ambtenaren van politie en/of KMar;


Tenzij met 'confrontatie' iets anders bedoeld wordt lijkt mij dat er dus ook bij ongevallen (met zwaar letsel en/of dood tot gevolg hebbend) de rijksrecherche er aan te pas komt !?
Politie onderweg naar melding of gewoon surveillerend heeft namelijk ook een 'confrontatie' met de tegenpartij...
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: Tony-cc link=msg=1216020 date=1383271354
Tenzij met 'confrontatie' iets anders bedoeld wordt lijkt mij dat er dus ook bij ongevallen (met zwaar letsel en/of dood tot gevolg hebbend) de rijksrecherche er aan te pas komt !?
Politie onderweg naar melding of gewoon surveillerend heeft namelijk ook een 'confrontatie' met de tegenpartij...

Nou, ik denk dat "confrontatie" een negatievere lading heeft : http://www.encyclo.nl/begrip/confrontatie

Samengevat: onaangename of vijandige ontmoeting, tegenoverstelling, het treffen van twee vijandige groeperingen, aanvaring

Ik hoop dat ik het goed verwoord, maar de politie moet dus zelf wel partij zijn. Als zij surveilleren of bij een melding ter plaatse komen dan zijn zij geen partij. Tenzij een van de partijen als verdachte wordt aangemerkt en staande of aan wordt gehouden. Als ik het fout heb dan hoor ik het graag, maar het kan toch niet zo zijn dat de rijksrecherche onderzoek doet naar de dood van een passant die een hartaanval kreeg toen een politiewagen voorbij reed :)


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Quote uit dezelfde Aanwijzing:

Citaat
3A. Typische Rijksrecherchezaken

...

III. Overige confrontaties met opsporingsambtenaren met de dood of zwaar lichamelijk letsel tot gevolg.
Toelichting:

In deze gevallen gaat het niet alleen om politiële toepassing van geweld anders dan door middel van een vuurwapen (zoals het gebruik van wapenstok, pepperspray taser en diensthond), maar ook om het geval waarin door gebruik van de beanbag dodelijk of zwaar lichamelijk letsel is toegebracht. Tevens gaat het om de gevallen waarin ten gevolge van verkeersongevallen met dienstvoertuigen dodelijk of zwaar lichamelijk letsel is ontstaan (daarvan is in ieder geval sprake in die gevallen wanneer ten tijde van een achtervolging iemand dodelijk of zwaar lichamelijk letsel oploopt en wanneer het letsel ontstaat ten gevolge van het klemrijden met een dienstvoertuig).