Opzittende motorscooter overleden ivm ongeval bij achtervolging Erasmusweg - Den Haag 30-10-2013

Auteur Topic: Opzittende motorscooter overleden ivm ongeval bij achtervolging Erasmusweg - Den Haag 30-10-2013  (gelezen 9002 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Duidelijk! Dank je wel voor het snelle antwoord!
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Verdriet bij familie Alan
Verdriet bij familie Alan
omroepwest
Gepubliceerd op 31 okt 2013
Samen sterk in de hulpverlening!


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Denk dat je een paar dingen moet onderscheiden:

a. dat het een lieve jongen was die geen vlieg kwaad deed (geloof ik zonder meer) dat weet je pas achteraf. Voor de politie zijn het twee verdachte personen (die zij dus nog niet kennen) die er om wat voor reden dan ook vandoor gaan op een snelle scooter. Zonder verzekering, zonder helm, door rood etc.

b. dat de politie de achtervolging inzet is ook niet meer dan normaal. Wat zouden de reacties zijn geweest als die twee in werkelijkheid overvallers zouden zijn geweest en de politie had ze laten rijden 'omdat ze geen helm op hadden'? Het land was te klein geweest.  ::)

c. enige vraag is of de manier waarop de agenten de scooter wilden laten stoppen, door de beugel kan. Het antwoord op die vraag zal uit het onderzoek moeten komen.

Normaal ben ik bij criminele types die aan het kortste eind trekken op een dergelijke manier ook meer van 'kan er niet mee zitten'. Maar in dit geval zijn er alleen maar slachtoffers. Want ook de politiemensen zullen dit niet voor ogen hebben gehad.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Citaat van: zwelgje link=msg=1215856 date=1383231913
Een vraag voor de mensen uit de praktijk:
Is het gebruikelijk dat de Rijksrecherche onderzoek doet naar dodelijke ongevallen bij/tijdens achtervolgingen? Speelt daarbij nog een rol of het dodelijke slachtoffer een verdachte is of een "omstander"?

(Ik kan zelf wel speculeren naar "mogelijke" redenen, alleen houd ik me liever bij de feiten...)
Het feit dat hij overleden is maakt hem meteen verdachte af, je mag hem dus ook niet meer zodanig noemen (artikel 69 wvs).
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Chris81

  • Rechercheur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
Citaat van: kaasje link=msg=1215920 date=1383241615
Het feit dat hij overleden is maakt hem meteen verdachte af, je mag hem dus ook niet meer zodanig noemen.
Volgens mij hebben we nog een verdachte. .......
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Het feit dat hij overleden is maakt hem meteen verdachte af, je mag hem dus ook niet meer zodanig noemen (artikel 69 wvs).

Dat is mij bekend.
Ongelukkige woordkeuze mijnerzijds,  doelde op moment van achtervolging/ aanrijding.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Dat het onderzoek wordt gedaan door de rijksrecherche heeft te maken dat het dienstvoertuig werd gebruikt als een wapen met letsel van meer dan geringe betekenis.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Vraag:

Worden criminelen die inrijden op agenten ook gepakt middels de wwm?


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Citaat van: kaasje link=msg=1215920 date=1383241615
Het feit dat hij overleden is maakt hem meteen verdachte af, je mag hem dus ook niet meer zodanig noemen (artikel 69 wvs).
Toevallig dat ik hier dus een tijd geleden al eens een vraag over gesteld heb: Link
Een bijrijder is dus in beginsel eigenlijk altijd "geen verdachte" (uitgezonderd indien er sprake van of verdenking is...) !?


Citaat
Voor de politie zijn het twee verdachte personen (die zij dus nog niet kennen) die er om wat voor reden dan ook vandoor gaan op een snelle scooter. Zonder verzekering, zonder helm, door rood etc.
In weze dus maar één verdachte, namelijk de bestuurder. De bijrijder kun je voor het negeren van stopteken, te hard rijden, door rood etc. niks aanrekenen (buiten het feit dat die geen helm droeg wat echter geen misdrijf is...)
Althans, dat maak ik dan ook weer op uit mijn eerder gestelde vraag...
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Citaat van: r1200gs link=msg=1215956 date=1383248698
Dat het onderzoek wordt gedaan door de rijksrecherche heeft te maken dat het dienstvoertuig werd gebruikt als een wapen met letsel van meer dan geringe betekenis.
Dan zou dus elke pijnprikkel, wapenstok en pepper actie door de rijksrecherche worden onderzocht ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag