Zoals ik het altijd begrepen heb (heb zelf nooit op luchthaven gewerkt):
Voor beveiliging: Op luchthavens geld een soort van 'huisreglement' waarin is opgenomen dat er gefouilleerd kan/mag worden 'aan' de kleding (mag je echter ook 'in' de kleding kijken, dat is onduidelijk !?). Op het moment dat je bepaalde gedeelten wilt betreden (of een ticket hebt) ga je dus akkoord met de huisregels/fouilleren. Weiger je dan zal de toegang geweigerd worden, afdwingen kan niet door beveiliging. Op het moment dat deze laatste het/iets niet vertrouwen kan een ingeschakelde en daartoe wel bevoegde OA een volledige fouillering doen.
Overigens zou volledige fouillering door beveiliging wel mogen als er supervisie is van een OA (zoals ook bij stewards wel gebeurd).
Hetzelfde is op evenementen... Wettelijk gezien is fouilleren voorbehouden aan OA, maar omdat het besloten (niet vrij toegankelijk) terrein betreft wordt er in de reglementen/huisregels bepaald dat er gefouilleerd mag/kan worden ter toegangscontrole op verboden middelen. Niet akkoord, geen toegang. Afdwingen kan een beveiliger dit nooit.
Overigens, spullen mogen nooit in beslag worden genomen wel wordt er gevraagd of je er afstand van wilt doen en dus naar binnen mag. (Uitzondering hierop is in geval van verboden middelen zoals bijvoorbeeld drugs of wapens, deze mogen in bewaring worden genomen waarna deze onverwijld worden overgedragen aan een OA, of politiepost.)
Afgelopen jaar bij Dreamfields...
Ik sta als HG op het buitenterrein en zie in de toestroom van publiek een gozer die een flinke zak uit zijn sokken haalt en deze in zijn onderbroek stopt.
Heb dit meteen per porto doorgegeven aan de CP die de entree controle op de hoogte stelde.
Ik ben deze gozer gevolgd maar vlak voor de entree verlies ik hem uit het oog. Hierop meteen naar binnen gegaan en samen met de coördinator van de entree gewacht tot ik hem tevoorschijn zag komen (dus controle al voorbij !).
Ik zag hem komen en hem meteen verzocht mee te lopen naar een afgeschermd gedeelte. Aangetroffen: 150 wikkels coke, 350 stuks XTC en nog een hoeveelheid weed.
Hierop tot aanhouding overgegaan en samen met de aanhoudingskaart overgedragen bij de politiepost.
Uiteindelijk oordeel HvJ: persoon was controle al voorbij dus onrechtmatige aanhouding én fouillering (want die mocht alleen ter controle bij het binnenkomen worden gedaan, conform de huisregels). Spullen wel in beslag genomen maar geen strafvervolging... Wij mochten hem vervolgens ook de toegang niet weigeren....
Welke wettelijke zaken handig zijn om te weten (danwel een must), is afhankelijk van de taken die je als beveiliger uitvoert. Een mobiel surveillant krijgt namelijk met andere zaken te maken dan bijv. een object beveiliger, of luchthaven beveiliger, of evenementen beveiliger, of winkelsurveillant, of hondengeleider...
De meest standaard zaken: wanneer mag je visiteren, iemand vorderen te vertrekken, de toegang weigeren, wanneer mag je aanhouden, eventueel (gepast) geweld gebruiken, wanneer mag je goederen in beslag nemen (in bewaring nemen), welke goederen zijn daarop van toepassing en hoe ga je daar daarna mee om, en zo zullen er nog wel wat zaken zijn wat ik over het hoofd zie.
Daarnaast heeft elke tak van beveiligen weer zijn eigen specifieke regeltjes waar je je aan moet houden.