Middelbrand (Tergooi Ziekenhuis) Van Riebeeckweg - Hilversum 30-10-2013

Auteur Topic: Middelbrand (Tergooi Ziekenhuis) Van Riebeeckweg - Hilversum 30-10-2013  (gelezen 4330 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #10 Gepost op: 31 oktober 2013, 20:49:23
Ik lees de meldingen toch anders,

Er komt een OMS melding direct door op de meldkamer, deze wordt een minuut later bevestigd door een particuliere partij (de beveiliging) met de mededeling daadwerkelijk brand.

Ofwel de melders doen keurig hun werk, melden de brand bij de meldkamer en bij de beveiliging, beveiliging gaat een kijkje nemen en bevestigd vervolgens de melding bij de meldkamer brandweer en daarmee is de tweede melding een feit met de daaraan gekoppelde opmerking PAC (dw brand)...
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #11 Gepost op: 31 oktober 2013, 23:48:43
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1215846 date=1383228479
Een Openbaar meldsysteem. Met andere woorden een brandmelding gedaan door Rook/hitte/CO of gas melders. Deze meldingen gaan via de BMI (Brandmeldpaneel) direct naar een meldkamer van een particulier beveiligingsbedrijf of naar de meldkamer van de brandweer. Deze meldkamers nemen daarna contact op met het object over de reden van het alarm, en sturen alvast beveiliging of brandweer naar 't object toe.

Hier zit een denkfout. Het Openbaar Meldsysteem is van de overheid en betekent per definitie en alleen directe doormelding naar een meldkamer van de brandweer. Een OMS-melding gaat nooit naar een PAC, want een PAC is particulier en dus niet openbaar. Uiteraard kan een BMI wel een automatische melding doorgegeven aan een PAC, maar dan is het dus geen OMS-melding.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #12 Gepost op: 1 november 2013, 00:42:35
Citaat van: Fireball link=msg=1215989 date=1383259723
Hier zit een denkfout. Het Openbaar Meldsysteem is van de overheid en betekent per definitie en alleen directe doormelding naar een meldkamer van de brandweer. Een OMS-melding gaat nooit naar een PAC, want een PAC is particulier en dus niet openbaar. Uiteraard kan een BMI wel een automatische melding doorgegeven aan een PAC, maar dan is het dus geen OMS-melding.

Maar dan klopt de benaming OMS PAC, die bij veel objecten wordt meegegeven eigenlijk dus niet?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #13 Gepost op: 1 november 2013, 08:16:15
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1216012 date=1383262955
Maar dan klopt de benaming OMS PAC, die bij veel objecten wordt meegegeven eigenlijk dus niet?

Is dat een probleem? Die teksten worden immers niet voor buitenstaanders verzonden en zolang de brandweer begrijpt wat er bedoeld wordt, dan is het goed, toch? Vermoedelijk wordt OMS gebruikt als korte, bondige afkorting voor "automatische melding" (sommige regio's gebruiken hier "AM" voor).


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #14 Gepost op: 1 november 2013, 09:21:11
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1216012 date=1383262955
Maar dan klopt de benaming OMS PAC, die bij veel objecten wordt meegegeven eigenlijk dus niet?

klopt, zie mijn eerdere reactie #2


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #15 Gepost op: 1 november 2013, 09:26:39
Citaat van: Hunter link=msg=1216029 date=1383290175
Is dat een probleem? Die teksten worden immers niet voor buitenstaanders verzonden en zolang de brandweer begrijpt wat er bedoeld wordt, dan is het goed, toch? Vermoedelijk wordt OMS gebruikt als korte, bondige afkorting voor "automatische melding" (sommige regio's gebruiken hier "AM" voor).

Nee, niet voor buitenstaanders, maar als bevelvoerder of OVD maak ik wellicht wel andere overwegingen bij een PAC dan bij een OMS. Daarnaast zal vaak het inzetvoorstel (dus slagkracht) anders zijn bij een PAC dan bij een OMS.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 1 november 2013, 16:11:53
OMS, doormelding naar RAC
PAC, melding aan beveiligingsbedrijf, die als het goed is op hun beurt een beveiliger langs stuurt om te checken wat er aan de hand is. Praktijk, vaak stampt het beveiligingsbedrijf de melding direct door naar de brandweer. Zowel een PAC als een OMS dienen behandeld te worden als een daadwerkelijke brandmelding.
En geeft dit ziekenhuis een normale OMS-melding. Kan zijn dat er ook een melding via het beveiligingsbedrijf is gekomen, vandaar de aanvulling PAC ook omdat die met de aanvulling komen dat er daadwerkelijk brand was.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #17 Gepost op: 1 november 2013, 18:40:34
Citaat van: Hunter link=msg=1216029 date=1383290175
Is dat een probleem? Die teksten worden immers niet voor buitenstaanders verzonden en zolang de brandweer begrijpt wat er bedoeld wordt, dan is het goed, toch? Vermoedelijk wordt OMS gebruikt als korte, bondige afkorting voor "automatische melding" (sommige regio's gebruiken hier "AM" voor).

Zeg ik dat ik er last van heb dan? Het was enkel een vraag om opheldering. Het is totaal irrelevant of een buitenstaander of brandweerman dit begrijpt. Daar had ik uberhaupt nog niet eens over nagedacht.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #18 Gepost op: 1 november 2013, 23:17:13
Citaat van: Fireball link=msg=1216054 date=1383294399
Nee, niet voor buitenstaanders, maar als bevelvoerder of OVD maak ik wellicht wel andere overwegingen bij een PAC dan bij een OMS. Daarnaast zal vaak het inzetvoorstel (dus slagkracht) anders zijn bij een PAC dan bij een OMS.

Het onderscheid is er, OMS en OMS PAC. Zouden ze natuurlijk ook OMS en PAC van kunnen maken, nog korter.