Juridische status afdeling

Auteur Topic: Juridische status afdeling  (gelezen 3901 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Mederiacvm

• Forum gebruiker
  • The chances of anything coming from Mars.....
Gepost op: 1 juni 2005, 23:41:52
L.S.

De gemiddelde RK-vrijwilliger zal zich hier niet of nauwelijks mee bezig houden maar ik vroeg mij af welke juridische status een afdeling van het Nederlandse Rode Kruis heeft. Zijn zij een vereniging of een stichting of hebben zij een nog andere rechtsvorm?

Het lijkt mij dat het een vereniging zou zijn omdat een afdeling leden heeft maar wie kan mij aan een definitief antwoord helpen.

Groet,
Bart

Had een dag maar 48 uur

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 2 juni 2005, 10:31:57
Ik weet alleen dat het Rode Kruis een aantal keer in de wet genoemd wordt, dus lijkt het me meer dan een gewone ehbo-vereniging.
Arts  www.alphalog.nl

Leon

• Forum gebruiker
  • EHV'er
Reactie #2 Gepost op: 2 juni 2005, 15:01:23
Het lijkt mij dat het een vereniging zou zijn omdat een afdeling leden heeft maar wie kan mij aan een definitief antwoord helpen.

Het Nederlandse Rode Kruis is een vereniging. De verschillende afdelingen zijn bij de KvK apart ingeschreven verenigingen. Ze zijn echter wel gelieerd aan het NRK (anders mogen ze de naam Rode Kruis niet voeren).

Daarnaast zijn er ook verschillende stichtingen die onder de 'vereniging' NRK vallen.
Virus checking completed: All viruses functioning normally.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 2 juni 2005, 15:04:56
Het Rode kruis, bestaat uit diverse Stichtingen en Verenigingen.
De afdelingen zijn meestal verenigingen.
Zie Kvk.NL

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 2 juni 2005, 19:46:00
Van de site van het NRK geplukt:

Het Nederlandse Rode Kruis heeft 675.000 leden en donateurs. Ongeveer 34.000 mensen zijn als vrijwilliger actief voor de organisatie. De vereniging heeft 355 plaatselijke afdelingen, die samenwerken binnen 73 districten. Vanuit de plaatselijke afdelingen wordt de hulp in het land aangeboden. Als u hulp van het Rode Kruis wilt, lid of vrijwilliger wordt, krijgt u dus met uw plaatselijke Rode Kruis te maken.

Het landelijk bureau in Den Haag coördineert de taken van het Nederlandse Rode Kruis. Ongeveer 300 beroepskrachten werken voor het Rode Kruis. Een aantal taken, zoals hulpverlening in het buitenland en coördinatie van de hulpverlening bij rampen, wordt in Den Haag gedaan. Maar vooral heeft het landelijk bureau een ondersteunende functie voor de districten en de plaatselijke afdelingen.

Het Nederlandse Rode Kruis maakt deel uit van een wereldwijd netwerk van nationale Rode-Kruisverenigingen. Het werkt nauw samen met het Internationale Comité van het Rode Kruis (ICRC) en de Internationale Federatie van Rode-Kruis- en Rode-Halve-Maanverenigingen (IFRC). Naast het Nederlandse Rode Kruis behoren 181 nationale verenigingen tot dit netwerk. Tezamen vormen al deze Rode-Kruisorganisaties de Internationale Rode Kruis Beweging.

Het Internationale Comité van het Rode Kruis is een onafhankelijke organisatie, gevestigd in Genève. Het treedt als neutrale tussenpersoon op bij gewapende conflicten. Het Comité biedt hierbij bescherming aan de zieken en gewonden, krijgsgevangenen, ontheemden en de burgerbevolking van het conflictgebied. Nationale verenigingen ondersteunen het ICRC onder meer door financiële middelen, hulpgoederen en gedelegeerden beschikbaar te stellen.

De Internationale Federatie van Rode-Kruis- en Rode-Halve-Maanverenigingen is het overkoepelende orgaan van alle erkende nationale Rode-Kruisverenigingen. De IFRC, eveneens gevestigd in Genève, is in 1919 opgericht. De Federatie opereert buiten conflictgebieden. Het helpt nationale verenigingen bijvoorbeeld bij grote rampen, en ondersteunt hen bij de opbouw van een sterke vereniging.

Nationale Rode-Kruis- en Rode-Halve-Maanverenigingen bieden hulp bij rampen en andere noodsituaties. Daarnaast bieden zij met verschillende programma's hulp aan de meest kwetsbaren in hun samenleving.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 3 juni 2005, 18:42:27
Het is wel zo dat elke lokale vereniging een zelfstandige rechtspersoon is. En de Nederlandse Rode Kruis stelt zich niet garant voor de lokale afdelingen.

Kvk 40409352 Rechtspersoon Vereniging
Citaat
Dossiernummer: 40409352      Blad 00001

Uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Haaglanden

Deze gegevens zijn bijgewerkt tot 03-06-2005 17:29:27
Statutaire naam             :Het Nederlandse Rode Kruis
Verkorte naam               :Het Rode Kruis
Statutaire zetel            :'s-Gravenhage
Adres                       :Leeghwaterplein 27, 2521CV 's-Gravenhage
Correspondentieadres        :Postbus 28120, 2502KC 's-Gravenhage
Telefoonnummer              :070-4455666
Oprichting                  :19-07-1867
Akte laatste statuten-
 wijziging                  :18-12-1998
----------------------------------------------------------------------------
Bestuurder(s):

Naam                        :Prinses der Nederlanden prinses van Oranje-
                             Nassau en prinses Van Lippe Biesterfeld, geh m
                             Van Vollenhoven, H.K.H. Margriet Francisca
Geboortedatum               :19-01-1943
Adres                       :Huis het Loo, Apeldoorn
Infunctietreding            :01-01-1987
Titel                       :Ondervoorzitter
Bevoegdheid                 :Gezamenlijk bevoegd (met andere perso(o)n(en),
                             zie statuten)

Naam                        :Brinkman, Leendert Cornelis
Geboortedatum en -plaats    :05-02-1948, Dirksland
Adres                       :Plantsoen 43, 2311KH Leiden
Infunctietreding            :23-01-1996
Titel                       :Voorzitter
Bevoegdheid                 :Gezamenlijk bevoegd (met andere bestuurder(s),
                             zie statuten)
Aanvang (huidige) vertegen-
 woordigingsbevoegdheid     :01-04-2000

Citaat
Naam: Stichting van het Nederlandse Rode Kruis-Hospitaalschip J. Henry Dunant
Vestigingsadres: Leeghwaterplein 27
Vestigingsplaats: 2521CV 's-Gravenhage
KvK-inschrijfnummer: 41151209 
Soort inschrijving: Rechtspersoon

Citaat
Dossiernummer: 40094835      Blad 00001

Uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor De Veluwe en Twente

Deze gegevens zijn bijgewerkt tot 03-06-2005 17:03:06
Statutaire naam             :Afdeling Elburg en Oldebroek van het
                             Nederlandse Rode Kruis
Verkorte naam               :Nederlandse Rode Kruis, Afd. Elburg/Oldebroek
Statutaire zetel            :Oldebroek
Adres                       :Berkstraat 37, 8084HP 't Harde
Telefoonnummer              :0525-661669
Akte van oprichting         :05-04-1979
Oprichting                  :01-10-1944
Akte laatste statuten-
 wijziging                  :21-04-1999
----------------------------------------------------------------------------
Bestuurder(s):

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 3 juni 2005, 18:59:23
Het is wel zo dat elke lokale vereniging een zelfstandige rechtspersoon is. En de Nederlandse Rode Kruis stelt zich niet garant voor de lokale afdelingen.

Kvk 40409352 Rechtspersoon Vereniging

Deze constructie is o.a. noodzakelijk om als plaatselijke afdeling registergoederen in eigendom te kunnen krijgen en om bestuurders te beschermen tegen hoofdelijke aansprakelijkheid.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 3 juni 2005, 19:51:31
Misschien is handig om te weten, dat in een vereniging alle leden aansprakelijk kunnen zijn voor activiteiten van de vereniging. Het is het spreiden van risico's over vele hoofden..

Bij een stichting zijn dat alleen de bestuurders, bij wan-beleid.

Gesteld even dat een verzekering een bepaalde aansprakelijkheid niet dekt, en de afdeling uit sint lutjebroek maakt een blunder, en door wan-beleid, (waarschijnlijk door onwetenheid) zijn de bestuurders aansprakelijk, zijn gelijktijdig ook alle andere leden hoofdelijk aansprakelijk.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 3 juni 2005, 22:08:09
Misschien is handig om te weten, dat in een vereniging alle leden aansprakelijk kunnen zijn voor activiteiten van de vereniging. Het is het spreiden van risico's over vele hoofden..

Bij een stichting zijn dat alleen de bestuurders, bij wan-beleid.

Gesteld even dat een verzekering een bepaalde aansprakelijkheid niet dekt, en de afdeling uit sint lutjebroek maakt een blunder, en door wan-beleid, (waarschijnlijk door onwetenheid) zijn de bestuurders aansprakelijk, zijn gelijktijdig ook alle andere leden hoofdelijk aansprakelijk.

Klopt en wel voor maximaal 1 jaar contributie.

De bestuurders en de leden van een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid zijn niet aansprakelijk voor de verplichtingen van de vereniging, ook niet na ontbinding of faillissement voor het nadelig saldo.

Als de vereniging echter onder de vennootschapsbelasting valt, dan is de antimisbruikwetgeving van toepassing en kunnen bestuurders onder bepaalde omstandigheden aansprakelijk worden gehouden.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 4 juni 2005, 11:37:33
Citaat
De bestuurders en de leden van een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid zijn niet aansprakelijk voor de verplichtingen van de vereniging, ook niet na ontbinding of faillissement voor het nadelig saldo.

Als de vereniging echter onder de vennootschapsbelasting valt, dan is de antimisbruikwetgeving van toepassing en kunnen bestuurders onder bepaalde omstandigheden aansprakelijk worden gehouden.

He, dat is nieuw voor, het anders dan zowel onze verzekeraars en notaris me uitgelegd hebben..,

Bestuurders aansprakelijkheid, geld volgens hen ook voor bestuurders van verenigingen en stichtingen.
Ik ga het even nakijken hoe het precies zit.., ik zou het toch niet verkeerd begrepen hebben ?  ;D