Hallo,
Afgelopen week werd ik door ijn mledkamer naar een "mogelijke reanimatie" gestuurd. Hierop op dus met spoed naar de opgegeven locatie en daar troffen we een dame aan die niet meer aanspreekbaar was. Aangezien ik in de stad werk waren de twee ambu's ook snel tp en kon er zo snel medisch worden ingegrepen. Echter nog voor dat het ambu personeel naar binnen kon gaan hoorde ik mijn maatje roepen dat ze moest gaan reanimeren. Echter op hetzelfde moment werd er door de aanwezige familie gezegd dat wij dit niet mochten doen.
Het ambu personeel was op dat moment ook binnen en hebben de vrouw aan de monitor gelegd bleek dat er nog maar een paar hartslagen waren alvorens het hart er mee stopte. Aangzeien er door vier man familie werd gezegd dat er niet gereanimeerdmocht worden is dit dus ook niet gedaan.
Uiteraard een hele aparte gewaarwording omdat je wilt helpen maar je mag niet.
Mijn vraag is: Hoe zit dit verder juridisch gezien. Zijn wij als politie niet verplicht hulp te verlenen aan hen die deze behoeven?
Aangezien de persoon in kwestie niet zelf kon antwoorden konden we haar dus niet vragen wat ze wilde. Is een "nee" van de familie dan genoeg om niet te reanimeren??
Uiteraard respecteer in de keuze van de familie, ook gezien haar medische toestand maar vraag dit me toch af.
Groeten Merijn