GRIP 3 Twee doden, 1 gewonde na gijzeling in woning Zonnedauw - Reuver 07-11-2013

Auteur Topic: GRIP 3 Twee doden, 1 gewonde na gijzeling in woning Zonnedauw - Reuver 07-11-2013  (gelezen 44396 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tony-cc

• Forum gebruiker
Aanvulling:
Aangezien de getuige  in het filmpje aangeeft: "je ziet de beweging om te schieten, je hoort klik, klik maar dat wapen weigert", duid er voor mij op dat het waarschijnlijk geen micro-uzi betreft, als dit laatste wapen namelijk weigert dan hoor je geen 'klik,klik' maar bijna helemaal niks. Dus of de bevinding is anders of het is een ander dan getoond wapen.

Wat ik wel vind... Het is pas 's middags gebeurd en getuige zit vervolgens na 'uitgebreid politie verhoor' 's avonds al in de PenW studio (nou niet echt naast de deur) voor interview... Media-geil of centen kwestie ?
Ik denk dat het gros van getuigen/betrokkenen die zoiets meemaakt iets anders aan het hoofd heeft dan in een studio zijn/haar verhaal te gaan doen, zeker dezelfde dag al.  ::)
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...

honderd

• Senior gebruiker
    • honderd
Citaat van: Tony-cc link=msg=1218421 date=1383949580
Aanvulling:
Aangezien de getuige  in het filmpje aangeeft: "je ziet de beweging om te schieten, je hoort klik, klik maar dat wapen weigert", duid er voor mij op dat het waarschijnlijk geen micro-uzi betreft, als dit laatste wapen namelijk weigert dan hoor je geen 'klik,klik' maar bijna helemaal niks. Dus of de bevinding is anders of het is een ander dan getoond wapen.

Wat ik wel vind... Het is pas 's middags gebeurd en getuige zit vervolgens na 'uitgebreid politie verhoor' 's avonds al in de PenW studio (nou niet echt naast de deur) voor interview... Media-geil of centen kwestie ?
Ik denk dat het gros van getuigen/betrokkenen die zoiets meemaakt iets anders aan het hoofd heeft dan in een studio zijn/haar verhaal te gaan doen, zeker dezelfde dag al.  ::)

Dat laatste vond ik ook opmerkelijk. Als mij zoiets was overkomen dan kon ik niet zo tegenover cameraploegen staan. Nou is deze man, zag ik ergens, een ex-marinier.. Waardoor hij mogelijk ervaring heeft met schietincidenten. Ook kan de adrenaline een rol spelen, en dat hij het zich morgenvroeg pas realiseert.. Neemt overigens niet weg dat ik het totaal met je eens ben.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: Tony-cc link=msg=1218421 date=1383949580

Wie zegt dat hij de media zelf heeft opgezocht? De media is brutaal genoeg om zo'n getuige op te zoeken of zelfs "op te wachten" bij het politiebureau. Is ook niets mis mee, wie niet waagt die niet wint.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
En wederom stop.

Ook mini en micro's zijn er in semi-auto only versies. Zowel gebouwd door IMI als door andere (ik meen Action Arms in licentie).
En even over dat wel of geen klik: een Uzi klikt niet, maar klapt. En dan niet omdat er een kogel afgaat, maar vanwege het feit dat het schiet van uit een openbolttechniek. Dat betekent dat de hele boltassembly naar voren slaat waar de slagpin in zit als je de trekker overhaalt.

Das dus geen klik maar meer een klap.

Edit:

http://world.guns.ru/handguns/hg/isr/uzi-pistol-e.html

honderd

• Senior gebruiker
    • honderd
Citaat van: Diamondback link=msg=1218428 date=1383952053
En wederom stop.

Ook mini en micro's zijn er in semi-auto only versies. Zowel gebouwd door IMI als door andere (ik meen Action Arms in licentie).
En even over dat wel of geen klik: een Uzi klikt niet, maar klapt. En dan niet omdat er een kogel afgaat, maar vanwege het feit dat het schiet van uit een openbolttechniek. Dat betekent dat de hele boltassembly naar voren slaat waar de slagpin in zit als je de trekker overhaalt.

Zijn er hier misschien geluidsfragmenten van? Ben benieuwd naar het verschil!
Mighty fine only gets you somewhere half the time.

Diamondback

• Senior gebruiker
U vraagt, wij draaien. Iedere diender die wel eens een hamer heeft horen vallen op een patroon die niet afgaat, zal kunnen beamen dat zelfs met de herrie op de achtergrond dat heel anders klinkt.

Uzi failure.

Diamondback

• Senior gebruiker
Begin trouwens benieuwd te worden naar het kaliber wat er is gebruikt. Is dat ergens al ter sprake gekomen?

Walther Umarex maakt namelijk een clone in .22 die gewoon een blowbacksysteem gebruikt. En dat klikt dan weer wel.

Tony-cc

• Forum gebruiker
Citaat van: Hunter link=msg=1218426 date=1383951748
Wie zegt dat hij de media zelf heeft opgezocht? De media is brutaal genoeg om zo'n getuige op te zoeken of zelfs "op te wachten" bij het politiebureau. Is ook niets mis mee, wie niet waagt die niet wint.
Euhh... Volgens mij zeg ik nergens dat hij zelf de media opgezocht heeft !?

Citaat van: Diamondback link=msg=1218428 date=1383952053
En wederom stop.

Edit:

http://world.guns.ru/handguns/hg/isr/uzi-pistol-e.html
Precies ! Door het overhalen van de trekker schiet (de vooraf gespannen) afsluiter met een klap naar voren, echter kun je dan van zijn leven niet "klik,klik" horen ! Dit soort wapens heeft eigenlijk niet echt een slagpin zoals we hem van andere wapens kennen en waarbij dat klik,klik dan wel te horen is (pak als voorbeeld een DA revolver waarbij de patronen niet afgaan).
Wat natuurlijk wel mogelijk is dat getuige het spannen gehoord heeft (klik....klak), dit geluid zou verwarring kunnen geven...
Het geluid wat je hoort in bijgevoegd fragment van die weigerende uzi is precies dat geluid, namelijk het naar voren schieten van de afsluiter zonder dat de patroon afgaat ! (Voor diegenen die er ooit mee geschoten hebben begrijpen wat ik bedoel... Dat is heel anders dan het vuren met een wapen waardoor je dmv de trekker een haan op de patroon laat vallen)

Btw, de uzi werd oorspronkelijk idd door IMI in Israël gebouwd, daarnaast hoofdzakelijk ook door FN Herstal in Luik. (De nl wapens kwamen daar ook vandaan)

"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: Tony-cc link=msg=1218465 date=1383959391
Euhh... Volgens mij zeg ik nergens dat hij zelf de media opgezocht heeft !?

Wat probeer je dan duidelijk te maken met "mediageil"? Tuurlijk kan geld een rol gespeeld hebben, maar als iemand gewoon graag zijn verhaal wil vertellen, het is immers nogal iets wat er is gebeurd, dan hoeven geld en spotlights een minder grote rol te spelen dan jij suggereert. Je maakt de persoon er mijns inziens een beetje belachelijk mee, maar dat is natuurlijk een persoonlijke interpretatie.

Citaat van: Diamondback link=msg=1218436 date=1383953120
U vraagt, wij draaien. Iedere diender die wel eens een hamer heeft horen vallen op een patroon die niet afgaat, zal kunnen beamen dat zelfs met de herrie op de achtergrond dat heel anders klinkt.

Met alle respect DB en tevens respect voor jou kennis op dit gebied, maar ik als leek hoor dat verschil niet (misschien als ik ze na elkaar zou horen, maar dan nog is er de "moment factor", adrenaline, etc). Dan is er ook nog zoiets als het verschil wel horen, maar tegen de media iets anders zeggen, aangezien "klikken" bij een schietwapen bij de gemiddelde burger een stuk vertrouwder klinkt. Met andere woorden, je kunt dit soort uitspraken nooit als 100% correct zien. Het is maar net hoe iemand het ervaart en dit doorvertelt. Net als met de ketting waarbij men steeds iets moet doorvertellen en je aan het eind van de ketting een heel ander verhaal te horen krijgt.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Ik heb zelf in militaire dienst gezeten en heb geschoten met zowel FAL, Uzi, FN Browning als (later een keer) met de Diemaco. Maar dat klinkt allemaal heel anders als je er zelf staat dan wanneer je bijv. op filmpjes kijkt uit Syrië bijvoorbeeld. Het vuur vanuit de verte klinkt dan meer als een soort 'tik'-geluid dan als een knal.

Kan mij voorstellen dat als de factor stress/angst een rol speelt, dat een harde tik van de hamer in het wapen als een knal klinkt.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)