Middelbrand (scheepvaart) Middenweg - Moerdijk 10-11-2013

Auteur Topic: Middelbrand (scheepvaart) Middenweg - Moerdijk 10-11-2013  (gelezen 1975 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #10 Gepost op: 10 november 2013, 21:19:46
Citaat van: JJ75 link=msg=1219017 date=1384114003
Dat is mij nog nooit gelukt met Nederlandse kunstmest. (De boem)

Dat is ook de twijfel die ik kreeg n.a.v. een quote van het Volkskrant-artikel:
Citaat
In het verleden zijn er meer dodelijke ongelukken met ammoniumnitraat gebeurd en ook bij bomaanslagen is de stof gebruikt; bijvoorbeeld door Anders Behring Breivik voor zijn aanslag in de Noorse hoofdstad Oslo. In de Nederlandse landbouw wordt overigens geen ammoniumnitraat gebruikt omdat het niet voldoet aan de Europese richtlijnen.

Ik had nog niet uitgezocht of er ammoniumnitraat-vrije en ammoniumnitraat-houdende kunstmest bestaat, .....

Inmiddels gezien dat er vele soorten zijn: nl.wikipedia.org/wiki/Kunstmest
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #11 Gepost op: 10 november 2013, 21:24:40
Ieder bedankt voor de reacties, ja Peter, mijn associatie van ontplofbaar komt inderdaad door de Amerikaanse voorbeelden.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 10 november 2013, 21:32:29
Citaat van: bart007 link=msg=1219030 date=1384115080
Ieder bedankt voor de reacties, ja Peter, mijn associatie van ontplofbaar komt inderdaad door de Amerikaanse voorbeelden.
Toevallig heb ik dit voorjaar als oefenleider een paar oefenavonden gedraaid over brand in agrarische gebouwen, net toen die zware ontploffing in Texas in die kunstmestfabriek was geweest. Toen hebben we de kunstmest ook terug laten komen in die oefeningen, aangezien we hier de nodige boerderijen hebben staan. En toen kwam ik er ook achter dat er een wezenlijk verschil zat tussen de amerikaanse en nederlandse kunstmest. ;)