Nieuwe beroepscode voor de politie

Auteur Topic: Nieuwe beroepscode voor de politie  (gelezen 10522 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 9 november 2013, 01:43:14
Burgers praten mee over beroepscode politie

http://www.politie.nl/nieuws/2013/november/8/00-burgers-praten-mee-over-beroepscode-politie.html
Laatste update: 08-11-2013 | 12:05

Rotterdam - De beroepscode voor de Nederlandse politie is bijna afgerond. Over de inhoud is intern uitgebreid met collega’s van gedachte gewisseld. Ook burgers konden inbrengen wat zij wel en niet van het gedrag van politiemensen verwachten.

Eind 2012 gaf de korpsleiding de opdracht voor een nieuwe, korpsbrede beroepscode. Deze moet recht doen aan de Nederlandse burgers en de korpsmedewerkers. De conceptberoepscode is inmiddels getoetst op alle organisatieniveaus en bij externe experts en nadert nu de afronding. De Eenheid Rotterdam bood op 5 november burgers de gelegenheid om mee te denken en praten over thema’s uit de beroepscode.

Dagelijkse dilemma’s
Martine Vis, plaatsvervangend politiechef van de Eenheid Rotterdam, sprak bij de opening van deze bijeenkomst: ‘De belangrijkste maatstaf voor goed politiewerk is het vertrouwen van de burger in wat wij doen. Afhankelijk van de omstandigheden moet de politie beschermen, begrenzen of bekrachtigen. Wat verwacht u van politiemensen? Klopt uw beeld met wat u in de praktijk op straat ziet? Past het als politiemensen een joint roken in hun vrije tijd? Zijn sommige nevenfuncties wel verenigbaar met politiewerk? Mogen agenten privé twitteren wat zij meemaken of dat op Facebook zetten? Zulke vraagstukken spelen dagelijks voor veel dienders. Daarover gaat de beroepscode: een aantal afspraken over gedrag, uitstraling, werk en privé die politiemensen met elkaar maken en naleven.’

U zeggen?
Martine Vis legde de burgers een aantal stellingen voor, zoals “Politiemensen moeten altijd u zeggen tegen de burger”, “Politiemensen mogen over alles wat ze meemaken twitteren op hun privéaccount” en “Ik heb er vertrouwen in dat de politie alleen geweld gebruikt als dat nodig is”. Hierop volgde een levendig debat. Vis noemt een paar conclusies: ‘Burgers hechten aan uitstraling, maar vinden niet dat een politiepet per definitie meer gezag geeft. Het gaat namelijk niet zozeer om ons uiterlijk. Houding en gedrag zijn doorslaggevender: zelfverzekerdheid, respect en contact kunnen maken. Schakelen in verschillende situaties vinden burgers het belangrijkste. Wij hoeven niet altijd u te zeggen. U zeggen tegen volwassenen ervaren burgers echter wel als een teken van respect. De vraag of burgers ook altijd u tegen de politie dienen te zeggen, leverde veel gelach op, maar geen duidelijk antwoord.’

Niet blowen
De meerderheid vond dat politiemensen niet in hun vrije tijd mogen blowen. Al vroeg iemand zich wel af hoe ver de invloed van de werkgever eigenlijk reikt. Volgens burgers hebben agenten soms best een kort lontje en passen zij verbaal geweld toe, maar over fysiek geweld kwamen er amper klachten. De burgers waren het unaniem eens dat politiemensen op hun privéaccount niet over hun werk mogen twitteren. Op privétweets van agenten zitten zij niet te wachten. Ze waarderen wel wat twittercops nu communiceren. Iemand gaf de twitteraars de tip om altijd te bedenken of je het ook in de krant zou zetten.

Workshops
Tijdens workshops gingen de deelnemers dieper in op de vijf thema’s uit de beroepscode: uitstraling, gedrag in vrije tijd, sociale media, bejegening en geweldgebruik. De gesprekken waren openhartig en de politiemensen stelden zich kwetsbaar op. De gedachtewisseling leverde een aantal meningen en adviezen op. Zo moeten agenten beseffen dat ook zij nooit voor de tweede keer een eerste indruk kunnen achterlaten. Burgers verwachten naargelang de situatie een andere uitstraling van de politie. En een groene haarkleur dwingt in sommige delen van Nederland nu eenmaal minder respect af.

Bejegening
Een stevig optredende agent geeft soms aanleiding tot geweld tegen de politie. Anderzijds vinden burgers een treuzelende of aarzelende agent ook niet wenselijk. Er bestaat vertrouwen in de manier waarop de politieorganisatie intern geweldsmeldingen beoordeelt op rechtmatigheid. Wat betreft bejegening herkennen ook burgers dat er soms sprake is van een grijs vlak. Uitleggen wat de politie doet en waarom dwingt respect af. Burgers verwachten dat de wijkagent voor verbinding zorgt.

Omgevingsbewust
In onze vrije tijd moeten politiemensen een mogelijk chantabele positie altijd vermijden. Ook privé horen zij bij hun handelen bewust te zijn van onze omgeving. Dat varieert van op zondag de was buitenhangen, wat Nederlanders soms ongepast vinden, tot het bezoeken van een housefeest. Ook bij het gebruik van sociale media moeten agenten rekening te houden met hun voorbeeldfunctie.

Definitieve beroepscode
Deze bijeenkomst fungeerde als laatste toets van de conceptberoepscode. De opmerkingen van de burgers worden momenteel verwerkt. Deze maand neemt de korpsleiding een definitief besluit. Dat betekent dat alle politiemedewerkers vanaf 1 januari over dezelfde beroepscode beschikken. Met deze afronding start een nieuwe uitdaging: aan de hand van de beroepscode overal in de politieorganisatie voortdurend de dialoog over het doen en laten voortzetten.


Samen sterk in de hulpverlening!


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #1 Gepost op: 9 november 2013, 01:53:45
OMG!

Dit is weer typisch "Nederland is het braafste jongetje van de klas" gedrag.

Gelukkig weten mijn buren, als ze naast mij komen wonen dat ik bij de politie werk. Dat staat immers in koop-brochure van de woning die ze op het oog hebben. En als ik naar een disco ga neem ik een ballon mee waarop staat "ik ben een politie agent bij mij kan je veilig dansen". En als ik nou een vrijgezelle mannelijke politie agent ben, ga ik naar de hoeren met een durexje bij me die blauw van kleur is en knippert als ik  :-X
En uiteraard zeg ik als vrouwelijke vrijgezelle diender tegen elke man waar ik mee flikflooi: ik werk bij de politie, dus mocht je iets doen waarvan ik denk dat ik het niet wil, dan hou ik je aan voor verkrachting of aanranding.

Wat ik al zei:

OMG!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Security guard

  • Mobiel surveillant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • Haal het beste uit jezelf. ;-)
Reactie #2 Gepost op: 9 november 2013, 17:23:39
Ha ha ha Moppersmurf....

Duidelijk Amsterdamse taal...  8)

Het WTF gehalte ging bij mij ook omhoog toen ik las dat dit de dagelijkse dilemma's betreffen.

Het U zeggen: het beleefd zijn houd een keer op het zal van twee kanten moeten komen. (in bepaalde situaties) En daarnaast ben ik het niet anders gewend dat mijn (ex) collega's een ander aanspreken met U. Is gewoonweg fatsoenlijk en daar twijfel ik ook niet aan.

Blowen: Niet gewenst, dat weet iedere diender. Je maakt gebruik van de achterdeur criminaliteit als je gebruik maakt van de coffeeshops. Politie is gewoonweg niet blowen, het is troep, het is drugs en daar blijf je van af. Maar 99% van de dienders doet het ook niet, ga ik vanuit.

Social media: Tja, ik denk dat daar al genoeg over geschreven en gepraat is, is ook een heel duidelijk iets binnen het korps. Prima zolang je maar geen items plaats waarbij je kenbaar maakt dat je voor de politie werkt, laat staan zaken naar voren haalt wat met je werk te maken heeft. FB afschermen en gewoon alledaags gelul buitenom je werk is geen probleem. Beseft iedere diender.

Geweld gebruik van een diender: Daar zijn duidelijke maatstaven voor, dit word ook getoetst.

Al met al, de beroepscode is het wiel opnieuw uitvinden, alles is al duidelijk.
Populistisch gelul wat al lang en breed besproken is.
Verleden: Ex politiemedewerker AA - Surveillant A + B (2010)  - Politiemedewerker (tot mei 2013)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #3 Gepost op: 9 november 2013, 18:14:12
Het idee van een beroepscode is misschien zo slecht nog niet, maar wat heeft dat in godsnaam te maken met wat je buiten je werk om doet.... :-\

Je gaat je toch niet druk maken om werknemers die hun onderbroeken op zondag aan de lijn hangen ;D


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #4 Gepost op: 9 november 2013, 18:50:27
Ik zie het hele nut van deze beroepscode niet. Het is nogal oud nieuws.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #5 Gepost op: 9 november 2013, 21:09:11
Ach, burgers hebben in ieder geval het idee dat zij nu wel invloed hebben ;)

Het echte respect voor de politie komt vooral door heldere politieke keuzes waardoor de burger weet wat deze van de politie kan verwachten. Helaas hebben de jongens en meiden op straat te maken met niet heldere politieke keuzes...

Overigens wil ik wel met "u" aangesproken worden ;D

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


guest15549

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 10 november 2013, 11:58:15
Wat betreft het aanspreken met 'u' is er neem ik aan wel een verschil tussen een 40 jarige man een bekeuring uitschrijven en het wegsturen van een groepje hangjongeren ergens..

Wat betreft die social media regels; is het nu dan voor agenten helemaal verboden om op privéaccounts ook maar te zeggen dat ze bij de politie werken? Dus bijvoorbeeld een foto posten waar ze het uniform aanhebben?


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #7 Gepost op: 11 november 2013, 06:14:00
Wat is het verschil in bejegening tussen een 40 jaar oude man en een jongere uit een groep "hangjongeren"?
Misschien is dat nou waar het exact omgaat vwb beroepscode etc? Iemand met U aanspreken kan wonderen doen...40 jaar of 16...!


guest15549

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 11 november 2013, 07:47:12
Citaat van: DKAG link=msg=1219130 date=1384146840
Wat is het verschil in bejegening tussen een 40 jaar oude man en een jongere uit een groep "hangjongeren"?
Misschien is dat nou waar het exact omgaat vwb beroepscode etc? Iemand met U aanspreken kan wonderen doen...40 jaar of 16...!

Omdat het aanspreken met 'u' een soort afstand kunt creëren.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #9 Gepost op: 11 november 2013, 09:30:20
Dat zou kunnen...andersom is ook mogelijk...
Wat ik wil aangeven is dat wij in het werkveld er vaak maar vanuit gaan dat wat de burger zegt met een korrel zout genomen moet worden. Al die negatieve opmerkingen over het feit dat bugers actief meepraten over de beroepscode. Wij dienen de burger, dus heeft de burger recht van spreken.