GRIP 1 Grote brand (bedrijfspand) LPGtank Spaklerweg - Duivendrecht 09-11-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (bedrijfspand) LPGtank Spaklerweg - Duivendrecht 09-11-2013  (gelezen 7929 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
Brandweer AA ‏@BrandweerAA 1m
Brand LPG-tank #spaklerweg is uit. Afsluiting A10 is opgeheven.


Cobra2013

  • Stafbevelvoerder/Coörd. IBGS /Instructeur COBRA
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
21:48 uur ladders A en W en WOW-W weer ter beschikking.
21:58 uur Brand meester gegeven, tank is leeg en koud.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Markoio link=msg=1218688 date=1384031605
Bij dit type tanks is de veiligheid niet gedimensioneerd op de omstandigheden die bij een brand optreden, hooguit op die bij overvulling in combinatie met temperatuurverhoging door bijvoorbeeld de zon.

Dat zou kunnen maar daar heb ik toch mijn twijfels bij aangezien dit soort tanks wat betreft inhoud en drukken onder de wet drukvaten vallen, en die zouden een afblaas moeten hebben die onder alle omstandigheden voorkomt dat de boel ploft
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Hoe groot was die tank ?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Cobra2013 link=msg=1218707 date=1384033553
21:48 uur ladders A en W en WOW-W weer ter beschikking.
21:58 uur Brand meester gegeven, tank is leeg en koud.
Is de tank leeggebrand?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
De tank is inmiddels gecontroleerd afgefakkeld, wat inhoudt dat er geen ontploffingsgevaar meer is.
Als ik dit citaat moet geloven heeft de tank staan afblazen. Blijft over hoe de brand is ontstaan, en wat er nu echt heeft gebrand.


Cobra2013

  • Stafbevelvoerder/Coörd. IBGS /Instructeur COBRA
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
Tank was 4000 ltr en bevestigd door OvD dat de tank leeg is.


Cobra2013

  • Stafbevelvoerder/Coörd. IBGS /Instructeur COBRA
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
De overdrukventielen op een lpg tank zijn niet instaat om een ontploffende tank te voorkomen (BLEVE):

Wanneer een tank met bijvoorbeeld lpg wordt blootgesteld aan vuur, zal de tank verwarmd worden. In het begin (bij een volle tank) wordt de toegevoerde warmte benut om de vloeistof in de tank te verdampen (zgn koudkoken). Doordat voor het verdampen van de vloeistof veel energie nodig is houdt de kokende vloeistof de wand van de tank (nog) relatief koel. Wel zal de gevormde damp in de tank de inwendige druk doen stijgen. Wanneer de druk hoger wordt dan de instelwaarde van het overdrukventiel, zal deze (gas) gaan afblazen. In de meeste gevallen zal deze uitgeblazen stroom gas vlam vatten, hetgeen er voor zorgt dat de tank ook van bovenaf door de jet brand in de dampfase wordt aangestraald, waardoor er nog snellere verzwakking van de tank optreedt. Een overdrukventiel zal in een brandsituatie niet voldoende gas laten ontsnappen om de drukopbouw voldoende te verminderen en leidt meestal tot een escalatie van het incident.

Naarmate de tank langer blootgesteld staat aan het vuur, zal er meer en meer vloeistof verdampen en het vloeistofniveau in de tank dalen. Dit betekent dat een groter deel van de tankwand niet meer gekoeld wordt door de kokende vloeistof met als resultaat dat de metalen wand warmer wordt. Het warmer worden van het metaal heeft tot gevolg dat de mechanische eigenschappen van het metaal (sterkte) afnemen. Uiteindelijk bezwijkt de tank doordat deze niet langer bestand is tegen de inwendige druk . Door het bezwijken van de tank (scheuren) daalt de druk en daalt ook de temperatuur waarbij de vloeistof kookt. Er zal dan ook plotseling een grote hoeveelheid damp gevormd worden die door het omringende vuur ontstoken zal worden. Het ontsteken van een dergelijke grote hoeveelheid damp gaat gepaard met een grote vuurbal die een groot vernietigend effect heeft in de directe omgeving.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Cobra2013 link=msg=1218728 date=1384035514
Tank was 4000 ltr en bevestigd door OvD dat de tank leeg is.

4000 liter dus (waarschijnlijk) 2 tons tank.

Diameter, Length and Height

The half-tone tank is 33.3" (845mm) in diameter, 94.5" (2,400mm) long and 43.3" (1,100mm) high. The 1-ton tank is 39.4" (1,000mm) in diameter, 120.0" (3,050mm) long and 51.2" (1,300mm) high and the 2 tonne tank is 47.2" (1,200mm) in diameter, 173.2" (4,400mm) long and 63.0" (1,600mm) high, according to BP.


Installation


The tank must be installed according to standard physical clearances and it needs to safely accessible for when the fuel tanker drives up to your home. BP explain that a 1,000- or 2,000-liter vessel must be at least 3 meters from the boundary of your property and at least 3 meters from the edge of any buildings on your land. A 4,000-liter vessel must be at least 7.5 meters from any structure, including the boundary. This takes into account safety, accessibility and to some extent, aesthetics, although a personalised site inspection by a qualified engineer from the company will tailor the installation process to your specific household and individual requirements.


http://www.ehow.co.uk/list_7526614_amoco-gas-tank-standard-specifications.html


Cobra2013

  • Stafbevelvoerder/Coörd. IBGS /Instructeur COBRA
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
Overigens kan je ook een BLEVE krijgen bij een drukvat gevuld met water, niet alleen bij LPG of LNG....