Oke Markoio, leerzaam verhaaltje dus :-)
Wat betreft de stoom, wil ik je toch wel aanvullen.
In een stoomketel bevind zich water van, zoals je zelf later aangeeft, meer dan 100 graden celcius. Een stoomketel heeft een testdruk (nieuwbouw) van ongeveer (vuistregel) 1,4x de maximale werkdruk (herkeur 1,3x maximale werkdruk) dat betekent overigens niet dat deze maximale werkdruk ook de werkelijke werkdruk is.
Tenaanzien van de ingestelde werkdruk is een stoomketel beveiligd met een drietal beveiligingen, de pressostaat die regelt dat bij de bereikte werkdruk de brander uitgaat of bij een minimaledruk aanslaat (meestal moduleerend uitgevoerd als een soort thermostaat op je cv ketel) daarna krijg je een failsafe, dit is ook een drukopnemer die de gehele ketel afschakeld (installatie moet ook gereset worden) en uiteindelijk de afblazen die zijn ingeregeld op de maximale werkdruk van de installatie (niet zijnde de maximale werkdruk van de ketel, die ligt hoger) Wanneer de afblaas opend moet deze de geproduceerde stoom boven de installatie druk volledig kunnen afblazen. Je hebt twee soorten afblazen (veiligheden in jargon) een gewichtveiligheid en een veerveiligheid, de eerste is eenvoudig te manipuleren door aan de arm van de veiligheid meer gewicht te hangen (en daar schuilt het gevaar want je overstijgt al snel de maximale ketel werkdruk) de tweede is middels een veer afgestelt en verzegeld zonder het zegel te verbreken is deze veiligheid niet te manipuleren.
Bij een stoomketel heb je twee gevaren die kans geven op een explosie.
Een droogkoker waardoor de vuurgang instort en water de vuurgang in kan lopen wat direct stoomvormt, hierdoor klapt vaak de brander (als een projectiel) voor de ketel vandaan en gaat door alles heen wat hij tegen komt 200 meter verder delen van de brander vinden is geen uitzondering, dit is echter nog geen stoomexplosie.
Een stoomexplosie vind plaats als de ketel over de maximale ketelwerkdruk heen gestookt wordt en alle veiligheden weigeren (wij houden ook aan dat een afblaas DE beveiliging is die altijd moet werken het is je laatste veiligheid voor een explosie) Bij een stoomexplosie komt in een keer de gehele water inhoud van de ketel naar buiten die zich direct omzet is stoom, een liter water geeft 1700 liter stoom, vier kuub water in een ketel is niet vreemd en dus reken maar uit welke expansie er gaat plaats vinden en welke gevolgen dit heeft.
Een veiligheid op een stoomketel moet dus (wettelijk) alle stoom die meer geproduceerd wordt dan maximale werkdruk (installatie druk) volledig kunnen afblazen (ik verzeker je dat je dat niet wilt horen) het lijkt mij dat voor elk drukvat een dergelijke afblaas berekenbaar is. Uiteraard is een brand een onheil van buitenaf en die heeft natuurlijk andere invloeden dan verwarming van binnen uit maar alleen op de tankwand die door de verhitting zwakker wordt. Zoals ik het nu dus lees kan je een brand van een LPG tank dus vergelijken met een droogkoker van de stoomketel, waar de veiligheden ook geen effect op hebben.
Voor degene die nu willen weten hoe vaak ik een droog gekookte ketel zie.... ongeveer 1x per 2 jaar.
Voor wie wil weten welke soort installaties onder de wet drukvaten vallen. In basis elke tank die hoger indruk staat dan 0,5 bar overdruk, ook leidingwerken vanaf een bepaalde inhoud vallen onder de drukvaten als de druk meer is dan 0,5 bar.
Dit betekent dan helaas weer niet dat elk drukvat onder dezelfde keuringseisen valt, een huis/tuin/keukengasfles wordt 1x per 10 jaar gekeurd, een stoomketel 1x per twee jaar. Dat betekent dus dat je niets weet over de geldigheid van een keuring, zelfs niet bij een stoomketel die toch een registratienummer behoord te hebben, als de gebruiker niets aanvraagd en gewoon een ketel in bedrijf neemt kan het best zijn dat er in geen jaren een keuring plaats vind.
Dan hebben we nog de antieke stoomketels zoals stoomspuiten, hierop bevindt zich ook een afblaas in de vorm van de stoomfluit en waterzijdig boven de vuurkist is een lodenprop aangebracht die ingeval de temperatuur te hoog wordt zal smelten en het vuur zal doven. Bij de oude ketels die vaste stof gestookt worden in bijv. gemalen zijn de gangbare veiligheden aangebracht.
Als laatste, inverband met het eenvoudig manipuleren van de gewicht veiligheden verplichten verzekeraars steeds vaker om de gewichtveiligheden te vervangen voor veerveiligheden.
En zo komt er van een brand aan een LPG tank opeens een hoop info vrij.....
PS dit verhaal gaat op voor een vlampijpketel, waterpijpketels zijn een heel andere tak van sport