GRIP 1 Grote brand (bedrijfspand) LPGtank Spaklerweg - Duivendrecht 09-11-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (bedrijfspand) LPGtank Spaklerweg - Duivendrecht 09-11-2013  (gelezen 7881 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Thor link=msg=1218967 date=1384105204
Zijn er voorbeelden van een ontploffing van een 1/2,1 en 2 tons LPG tank (resp. 1000,2000 en 4000 liter) door/bij een brand in Nederland ?
En zo ja met welke afloop.
Durf ik zo niet te zeggen of er in Nederland gastanks van die omvang zijn ontploft. Ik hoef enkel aan een paar collega's van mij naar hun ervaring te vragen hoe het is om vlakbij een ontploffende gasfles te zijn, dat wil je al niet mee maken, laat staan zo'n grote 4000ltr tank. :-X :-X


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: skippy02 link=msg=1218971 date=1384105657
BLEVE (Boiling Liquid Expanding Vapor Explosion) Demonstration - How it Happens Training Video

Bron: VideoSpikes
Filmpje en de beschrijving van Markoio geven gezamelijk een duidelijk beeld van de explosie van een gastank.
Middels de uitleg in het filmpje wordt ook duidelijk dat het vergelijkbaar is met een droogkoker in een stoomketel, met die verstande dat de druk in dat geval van binnenuit op de vuurgang drukt en de vuurgang in laat storten, het gekoelde opp. van de vuurgang is verdwenen waardoor de vuurgang zal imploderen, water de vuurgang inloopt, welke direct omzet in stoom en de brander en branderplaat doen wegslaan. (wel blijft de ketelbody zelf dan in takt)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend