Ik ben het helemaal eens met het verhaal van oma over herkenbaarheid. Natuurlijk moeten agenten/militairen hun identiteit verbergen. Nu hangt er echter zo'n aura van mysterie en geheimnis om de diensten zelf heen dat niemand - lees: jan modaal - enig idee heeft wat die lui doen en waar ze vandaan komen. Dat betekent dat we als volk er weinig bij voelen. Het leeft voor geen meter. Onbekend maakt onbemind. Brrr, een man met een geweer en bivakmuts. Dat vind ik jammer. Dat betekent daarnaast dat de gemotiveerde mensen die erbij willen komen aan een enorme kennisachterstand beginnen. Neem ter vergelijking de special forces in de vs. 'Alles' wat ze doen blijft geheim, maar er is zat informatie beschikbaar voor als je erbij wilt. Als je in de vs aangeeft dat je bij special forces wilt zeggen ze: het gaat moeilijk worden, maar petje af dat je voor het hoogste gaat. Hier heb je drieduizend websites, films en boeken ter voorbereiding.
Als je hier aangeeft bij een at te willen werken dan krijg je vaak meteen een reactie van A. Zijnpisser die je iets vertelt over je kop en het maaiveld en dat je dat maar niet moet willen. Uitzonderingen daargelaten.
Vergroot de herkenbaarheid, zowel voor de normale mens en voor de mensen die zoiets graag zouden willen doen. Dan kun je als maatschappij beginnen aan het creëren van waardering en trots op de mensen die dagelijks opstaan om jou te beschermen, in welke vorm dan ook. Dan weten mensen waar ze aan beginnen en kunnen ze daar de nodige jaren voor nemen om naar toe te werken. Ik weet zeker dat dat zou helpen het capaciteitsprobleem op te lossen. En een hoop andere zaken.