Het verschil is de opvatting over proportioneel geweldgebruik: die agent zal zo min mogelijk nevenschade willen maken en burgers willen beschermen. Die terrorist is het daar juist om te doen. Hun wapengebruik en -training hoeft dus ook niet op hetzelfde niveau te zijn. Normale politieagenten zijn niet opgewassen tegen dergelijke terreur. Dat neemt overigens niet weg dat er echt wel momenten zullen zijn waar zij het verschil kunnen maken, maar structureel mag je daar niet op rekenen.
Gelukkig liggen terroristen ook wakker over proportioneel geweldgebruik.
In Nederland komt men niet verder dan een propagandaverhaal dat deze rapid response teams overal snel kunnen zijn zodra er een situatie zoals in Parijs zich in Nederland zou voordoen. Het is simpel te beweren door regering en korpsleiding dat deze teams overal rondrijden omdat ze bij vervolgvragen direct in de kramp schieten over gevoeligheid en geheimzinnigheid.
Ik geloof er geen bal van dat deze teams snel ergens ter plaatse kunnen zijn. Iedere Nederlander weet zelf donders goed dat de normale politie bij een vechtpartij voor je deur er lang over kan doen voor ze ter plaatse zijn. Een klein groepje leden van arrestatieteams/defensie zal echt niet sneller ter plaatse kunnen zijn dan de reguliere noodhulp van politie.
In Qatar rijden de leden van anti-terreureenheden altijd surveillance, zij rijden in herkenbare (rode voertuigen) of in zwarte voertuigen. Ze zijn net zo vaak in het straatbeeld te zien als normale politiemensen of ambulancepersoneel. Ambulancepersoneel stopt soms tijdens surveillance om een kop koffie te halen bij Starbucks en een praatje te maken met burgers, de leden van anti-terreureenheid lopen herkenbaar de Starbucks binnen en ze zijn ook aanspreekbaar voor burgers. Iedereen die bij mij op visite komt stelt vrij snel na aankomst in het land de vraag wat die rode autootjes zijn. Ik vertel ze dan dat het niet de brandweer is omdat die hier in gele voertuigen rijden.
De situatie in Qatar is niet uniek, soortgelijke teams waren gisteren ook op straat te zien in New York (herkenbaar en bewapend) omdat men daar black friday beschouwde als een verhoogd risico op aanslagen. In Israel doen ze ook niet zo geheimzinnig, iedereen weet dat deze mensen er zijn. De burgers in al die landen hoeven niet een woordvoerder van politie of overheid te geloven maar kunnen het gewoon met eigen ogen zien.