Goederentrein met zand en grind ontspoord - Borne 06-11-2013

Auteur Topic: Goederentrein met zand en grind ontspoord - Borne 06-11-2013  (gelezen 14520 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #40 Gepost op: 8 november 2013, 13:43:30
Herstel spoor Borne
Video: ProRail
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #41 Gepost op: 9 november 2013, 11:09:42
Wat een gave machine zeg.

Ik ben wel benieuwd, als je een wagon naast de rails hebt als machinist zie je daar niks van in het vermogen of zo? Want neem aan dat je toch behoorlijk wat meer weerstand krijgt?
Of komt de kilometerslange schade alleen door de remweg?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #42 Gepost op: 9 november 2013, 11:55:18
Citaat van: Onger Oensien link=msg=1218519 date=1383991782
Wat een gave machine zeg.

Ik ben wel benieuwd, als je een wagon naast de rails hebt als machinist zie je daar niks van in het vermogen of zo? Want neem aan dat je toch behoorlijk wat meer weerstand krijgt?
Of komt de kilometerslange schade alleen door de remweg?

Als je de foto's van de schade zo bekijkt, maar foto's zeggen natuurlijk niet alles, krijg je de indruk dat de wagon hangend aan de andere wagon als het ware over de dwarsliggers is gehobbeld en steeds verder is doorgezakt, getuige de knik in de wagon. Waarschijnlijk is de daardoor gegeneerde weerstand zeker direct na de ontsporing niet door de machinist opgemerkt.

Voor de maximale remvertraging van een trein wordt algemeen aangenomen 1 m/sec2.
Dus een trein die een snelheid heeft van 60 km/uur heeft een minimale remweg van ca 256 m
Dus een trein die een snelheid heeft van 90 km/uur heeft een minimale remweg van ca 625 m

Een remweg van ca 1500 m zou een redelijke aanname kunnen zijn.

Een remweg van 3-4 km is dan wel wat aan de lange kant dus het lijkt dat de 3-4 km schade niet is ontstaan door de remweg alleen.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #43 Gepost op: 9 november 2013, 12:17:52
De regels hiervoor zijn helder:


Paragraaf 1 art. 8:

Artikel 8

1.Treinen worden tenminste beremd overeenkomstig de rempercentages die zijn opgenomen in de tabellen in bijlage 2. In deze tabellen zijn de rempercentages een functie van de snelheid en komen zij overeen met de van toepassing zijnde maximumsnelheid.

2.De rempercentages zijn zodanig, dat treinen op een dalende helling van 5‰ tot stilstand kunnen worden gebracht binnen de hierna genoemde afstanden:

TreinsnelheidMaximale remweg
Vmax = 40 km/u   400 m
40 < Vmax = 60 km/u   500 m
60 < Vmax = 80 km/u   800 m
80 < Vmax = 130 km/u   1000 m
130 < Vmax = 160 km/u   1150 m
Bijdragen op persoonlijke titel.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #44 Gepost op: 9 november 2013, 13:45:38
Ik ga mij niet al te veel uitlaten over de oorzaken etc., maar wat wel duidelijk was op de locatie van het incident was dat net na de overweg Oonksweg in de richting van de overweg Esweg een deel van de luchtleiding lag die was afgebroken. Aannemelijk is dus dat vanaf daar de remming is ingezet door het onderbreken van de luchtleiding.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #45 Gepost op: 9 november 2013, 16:35:36
Goederenwagon naast spoor beland in Borne
Goederenwagon naast spoor beland in Borne
prorail
Gepubliceerd op 6 nov 2013
Citaat
De schade aan het spoor bij Borne is flink. Algemeen leider van onze calamiteitenorganisatie Jarno Bakker laat zien wat er kapot is en wat er de komende dagen gedaan gaat worden. In het filmpje zegt hij nog dat we niet met een hijskraan in het weiland kunnen komen, maar gelukkig gaat het leger ons daar mee helpen door een noodweg aan te leggen.

Kapotte treinwagon in Borne weggehaald
Kapotte treinwagon in Borne weggehaald

RTVOost
Gepubliceerd op 7 nov 2013
Citaat
Rond kwart voor zes vanmorgen is de wagon weggehaald die gisteren bij Borne ontspoorde. Defensie heeft de hele nacht gewerkt aan een noodweg, zodat een zware kraan de ontspoorde trein kon bereiken.

In het weiland tussen de Esweg en het spoor zijn stalen platen neergelegd waarover zogenoemde wegenmatten kwamen te liggen. Dat maakte het mogelijk om een kraan naar de ontspoorde wagon te brengen.

Bekijk het volledige bericht op: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.....
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Video impressie ontspoorde trein Borne 7-11-2013
Redactie112Twente
Gepubliceerd op 7 nov 2013
Video impressie ontspoorde trein Borne 7-11-2013. Video: Edo Kieft
Samen sterk in de hulpverlening!


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #47 Gepost op: 11 november 2013, 12:00:25
Vanmorgen is het treinverkeer weer op gang gekomen op het spoor bij Borne, daarmee is een stukje belangrijke infrastructuur weer in gebruik genomen.

Zie http://www.prorail.nl/nieuws/bornse-broodjes-nu-trein-weer-rijdt
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Reactie #48 Gepost op: 11 november 2013, 21:30:52
Citaat van: Onger Oensien link=msg=1218519 date=1383991782
Wat een gave machine zeg.

Ik ben wel benieuwd, als je een wagon naast de rails hebt als machinist zie je daar niks van in het vermogen of zo? Want neem aan dat je toch behoorlijk wat meer weerstand krijgt?
Of komt de kilometerslange schade alleen door de remweg?

Uit ervaring kan ik je vertellen dat je het als machinist inderdaad niet hoeft te merken als de laatste paar wagons ontsporen.
A train can never carry as much as the track beneath it.