'Meer rampen op zee door windparken'
De kustwacht vreest voor meer ongevallen als er nog meer windmolenparken voor onze kust komen. „De Noordzee is al een van de drukste zeeën ter wereld. De nieuwe windturbines die op komst zijn, zullen het er niet veiliger op maken”, waarschuwt Ed Veen, directeur van de Nederlandse Kustwacht.
„Schepen hebben het al krap op de steeds drukker wordende Noordzee. Door een groeiend aantal windmolens moeten ze het met nog minder ruimte doen. Elk obstakel vergroot de kans op conflicten”, waarschuwt hij. Ter illustratie wijst hij op de 100 tot 150 schepen die jaarlijks stuurloos raken op de Noordzee. „Er hoeft er maar één een windpark in te drijven en je hebt een incident zoals met het cruiseschip Costa Concordia. Dat kostte de Italiaanse staat een miljard euro”, aldus de kustwachtdirecteur.
Hij pleit voor een nieuwe risicoanalyse voor de Noordzee waarin zulke scheepsrampen worden opgenomen. Het bevreemdt hem dat de politiek daar nog niet zelf mee gekomen is. Daarnaast hoopt hij dat de kustwacht wordt uitgebreid. Dan kan de Noordzee beter worden bewaakt.
VVD-Kamerlid Leegte zal minister Kamp (Economische Zaken) vandaag over de windmolens aan de tand voelen.
www.telegraaf.nl
Dat meer windmolens en andere objecten in zee de vaart niet veiliger zullen maken,als je niet voldoende en adequate voorzorgsmaatregelen, neemt zal duidelijk zijn.
Dat er 100-150 schepen per jaar op de Noordzee stuurloos raken zegt op zich maar weinig als je niet daarbij een globale onderverdeling aangeeft van de schepen die stuurloos raken, dus van pleziervaartuigen, kleinere vaartuigen, middelgrote vaartuigen en grote vaartuigen en aangeeft waar dat stuurloos raken is.
Een vergelijking van een aandrijving in een windpark met de zaak Costa Concordia zoals de kustwachtdirecteur maakt raakt eigenlijk kant noch wal, zowel naar de mogelijke impact als de mogelijke financiele consequenties.
De windmolenparken staan in relatief ondiep water waar zeker de grotere schepen kunnen ankeren als het niet anders kan.
Ik neem toch aan de er voorafgaande aan de bouw van de windmolenparken de nodige risicoanalyses zijn gemaakt.
Hiervan heeft de kustwacht tenminste toch ruim van tevoren kennis van kunnen nemen en waarschijnlijk ook wel is betrokken bij het geven van informatie t.b.v. deze risicoanalyses.
De directeur van de kustwacht lijkt dan ook wel zeer aan de late kant te zijn met zijn waarschuwing.
Als dat allemaal niet het geval mocht zijn geweest dan is er het een en ander mis geweest met betrekking tot de communicatie v.w.b de ontwikkeling van de windmolenparken.
Daarnaast hoopt hij dat de kustwacht wordt uitgebreid. Dan kan de Noordzee beter worden bewaakt.Bewaking van de Noordzee en het voorkomen van aandrijvingen hebben nmm niet direct zoveel met elkaar te maken.
Aandrijvingen kunnen worden voorkomen door de verboden gebieden voldoende uitgebreid te leggen zodat bijvoorbeeld tijdig kan worden ingegrepen door vaartuigen die kunnen slepen.
Het bevreemdt hem dat de politiek daar nog niet zelf mee gekomen is. De politiek moet toch tijdig signalen krijgen vanuit de betrokken instanties, de deskundigen, zoals bijvoorbeeld de Kustwacht, RWS en de rederijen die regelmatig de Noordzee in de buurten van de windmolenparken moeten bevaren.