Casus verloskunde

Auteur Topic: Casus verloskunde  (gelezen 8764 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Gepost op: 11 november 2013, 12:19:37
Dag allemaal,

Ik schets hier even een casus en hoor graag wat je, als collega, ermee zou willen doen.

Je wordt onder A1 gestuurd naar een adres 5 minuten verderop. De melding: vrouw, vliezen gebroken, slechte cortonen (hart actie). Meer informatie is er niet.

Wat zijn je eerste gedachten?
Welke voorbereidingen wil je treffen?
Welke overwegingen heb je?

Je komt ter plaatse, het betreft een de 8ste verdieping van een flat. Je kunt er wel met de lift komen, maar het is er erg krap. Je betreedt de woning en wordt opgevangen door een licht geagiteerde verloskundige. Ze vertelt dat de vrouw VO (volledig ontsluiting) en persdrang heeft. De cortonen zijn iets hersteld, nu rond de 100 p/m. De vruchtwater is meconium houdend (het kind heeft in de eigen vruchtwater gepoept). De bevalling is aanstaande. De verloskundige schat 10 minuten in. Het ziekenhuis is op 6 minuten afstand.

Wat doe je? Vervoeren of thuis laten bevallen?
Wie is primair verantwoordelijk?
Welke opties zijn er verder?

Nou.. brand maar los......

CM

PS - is rechtstreeks uit de beroepspraktijk en zeer recent gebeurd.

The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 11 november 2013, 12:49:10
Mag jij de weeën stoppen?

Het stukje van de hartactie is buiten mijn kennis.

Mijn ervaring: onze derde had ook gepoept maar het was al te laat om op pad te gaan. Onze VK heeft gewoon thuis laten bevallen. Niet eens naar het ziekenhuis geweest. Onze eerste ook, daar zijn we wel mee naar het ziekenhuis gegaan. Navelstreng tweemaal rond de nek maar kerngezond geboren met allemaal tienen.

CM

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 11 november 2013, 12:57:34
Citaat van: JJ75 link=msg=1219190 date=1384170550
Mag jij de weeën stoppen?

Het stukje van de hartactie is buiten mijn kennis.

Mijn ervaring: onze derde had ook gepoept maar het was al te laat om op pad te gaan. Onze VK heeft gewoon thuis laten bevallen. Niet eens naar het ziekenhuis geweest. Onze eerste ook, daar zijn we wel mee naar het ziekenhuis gegaan. Navelstreng tweemaal rond de nek maar kerngezond geboren met allemaal tienen.

Bedankt voor je inbreng. De mening van een ervaringsdeskundige is altijd welkom. Wij kunnen geen weeën stoppen. Verder reageer ik niet want dat zou iets te veel van de casus verklappen.

Wel mooi om te horen dat het allemaal goed is gegaan, trouwens!

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 11 november 2013, 13:30:21
Dankje. 't is een interessant topic waar ik benieuwd ben naar de overige inbreng. Als vader van drie kinderen met alledrie een niet helemaal standaard bevalling interesseert me dit onderwerp.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #4 Gepost op: 11 november 2013, 13:31:07
6 minuten inclusief of exclusief lift? Past de brancard in de lift?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

CM

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 11 november 2013, 13:35:44
Citaat van: Golly link=msg=1219205 date=1384173067
6 minuten inclusief of exclusief lift? Past de brancard in de lift?

6 minuten exclusief lift. Brancard past wel met moeite erin.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #6 Gepost op: 11 november 2013, 13:43:01
inclusief ambubemanning en VK in Lift?

Welke capaciteiten heb je in de ambu om een neonaat te beademen?

Welke capaciteiten heeft het MMT om een neonaat te beademen?

Wat is de aanvliegtijd van het MMT?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

zwaailamp

• Forum gebruiker
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #7 Gepost op: 11 november 2013, 13:46:34
Ik zeg op basis van deze info, thuis bevallen.... Voor mij is het risico om in de auto te bevallen te groot. Als dat gebeurd is dat zeker niet beter dan thuis met meer ruimte en verloskundige zorg bij de hand. Daarbij komt dat de cortonen iets verbeteren. Wat voor mij zeker een optie zou zijn is om laagdrempelig een tweede auto ter assistentie te vragen als de kans aanwezig is de pasgeborene een moeilijke start heeft.

Wat ik mij alleen nog afvraag is de duur en het verloop van de zwangerschap, leeftijd moeder en al dan niet de eerste zwangerschap..

En natuurlijk wel ff auto vast opwarmen he!!!!!

CM

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 11 november 2013, 13:50:28
Citaat van: zwaailamp link=msg=1219215 date=1384173994
Ik zeg op basis van deze info, thuis bevallen.... Voor mij is het risico om in de auto te bevallen te groot. Als dat gebeurd is dat zeker niet beter dan thuis met meer ruimte en verloskundige zorg bij de hand. Daarbij komt dat de cortonen iets verbeteren. Wat voor mij zeker een optie zou zijn is om laagdrempelig een tweede auto ter assistentie te vragen als de kans aanwezig is de pasgeborene een moeilijke start heeft.

Wat ik mij alleen nog afvraag is de duur en het verloop van de zwangerschap, leeftijd moeder en al dan niet de eerste zwangerschap..

En natuurlijk wel ff auto vast opwarmen he!!!!!

Voor wie is de tweede auto? De moeder of het kind?

De moeder is overigens á terme, 29 jaar en het is gravida 2 para 1.

CM

zwaailamp

• Forum gebruiker
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #9 Gepost op: 11 november 2013, 15:14:24
Een tweede auto zou ter ondersteuning kunnen komen voor de zorg van het kind. Er is als ik zo begrijp een redelijke kans dat het kind een slechte start zou kunnen hebben. Waarom dan niet een tweede auto erbij? Afbellen kan altijd. Maar je moet ten aller tijden proberen te voorkomen dat er in de ambu bevallen wordt....