Casus verloskunde

Auteur Topic: Casus verloskunde  (gelezen 8758 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ambukampen

• Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 11 november 2013, 15:15:27
Met moeder zsm op transport ivm meconium houdend vruchtwater. Kindje heeft het toch even benauwd gehad. Cortonen zijn redelijk hersteld, dus MMT geen meerwaarde. I.V.M. Vo en persdrang verloskundige mee achter in de ambulance, mocht de bevalling toch doorzetten in de ambu heb je een deskundige op dit gebied bij je. Taak chauffeur, doorgeven aan de meldkamer wat je route wordt die je gaat rijden, meldkamer verzoeken een ambu achter de hand te houden voor assistentie.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC

Maylo

• Forum gebruiker
    • 112fotosite.nl
Reactie #11 Gepost op: 11 november 2013, 15:57:05
In ieder geval een tweede ambulance waarschuwen als extra ondersteuning en hulp.
Tweede verpleegkundige op wagen is zeker gezien vervoer moeder en kind belangrijk. Ook om alles uit te sluiten.

Zou niet meer met moeder op transport gaan. Eer dat je haar op de brancard heb en via de smalle lift in de ambu ben je volgens mij al 10 minuten verder. Je moet alles uitsluiten als je van 8 hoog naar beneden gaat. In de smalle lift kan je dus geen controles uitvoeren en wie zegt je dat de lift het blijft doen… Zijn ook maar machines.

Ik zou er voor kiezen: thuis bevallen. Gezien het meconium houdend vruchtwater zou je er voor kunnen kiezen om de babylance te laten komen. (als die er is) Mocht de aanrijtijd acceptabel zijn. MMT heeft ook geen nut gezien de aanvliegtijd, landen etc.
Maar je kan er ook voor kiezen om direct na de bevalling met moeder en baby naar het zh te gaan.
De ervaring is dat het over het algemeen nogal meevalt als een kind in zijn eigen vruchtwater heeft gepoept. Het is ook even kijken wat daar de oorzaak van is.
Als het de navelstreng om de hals heeft dan is het zeker aan te raden de baby goed na te laten kijken door de kinderarts.

Het kind wordt thuis geboren en dan wordt er de apgarscore gemaakt. Ook daaraan kan je zien waar eventueel de problemen liggen bij de baby. Als er haast bij is kan je er voor kiezen de baby met de tweede ambulance alvast weg te brengen (of met de babylance) en dan moeder er achter aan als de nageboorte er is. De VK blijft bij moeder samen met personeel van andere ambulance tot nageboorte er is.

Ook zal er waarschijnlijk een kraamverzorgende aanwezig zijn gezien dit een thuisbevalling betreft. Zij kan de VK verder ondersteunen met de zorg voor de moeder zodat die op transport kan naar haar kind.

Dit antwoord komt van mijn vrouw welke 17 jaar als kraamverzorgster heeft gewerkt.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 11 november 2013, 16:44:41
Citaat van: ambukampen link=msg=1219233 date=1384179327
Met moeder zsm op transport ivm meconium houdend vruchtwater. Kindje heeft het toch even benauwd gehad. Cortonen zijn redelijk hersteld, dus MMT geen meerwaarde. I.V.M. Vo en persdrang verloskundige mee achter in de ambulance, mocht de bevalling toch doorzetten in de ambu heb je een deskundige op dit gebied bij je. Taak chauffeur, doorgeven aan de meldkamer wat je route wordt die je gaat rijden, meldkamer verzoeken een ambu achter de hand te houden voor assistentie.

Je aanrijtijd is 6 minuten, exclusief naar beneden krijgen. Waarom een ambu achter de hand houden? Waarom niet meteen meesturen? De cortonen zijn deels hersteld, ze zijn niet naar behoren.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

CM

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 11 november 2013, 16:47:54
Citaat
Ik zou er voor kiezen: thuis bevallen. Gezien het meconium houdend vruchtwater zou je er voor kunnen kiezen om de babylance te laten komen. (als die er is) Mocht de aanrijtijd acceptabel zijn. MMT heeft ook geen nut gezien de aanvliegtijd, landen etc.

Babylance is voor interklinisch transport, de dichtbijzijnste is 45km weg + oproeptijd.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 11 november 2013, 17:10:44
Laat ik even voorop stellen dat ik (nog) geen training en opleiding op het gebied van neonatologie heb mogen ontvangen. Hieronder enkel wat hersenspinsels op mijn huidige kennisniveau, om te kijken of ik op de goede weg zit:

Gezien de afwijkende hartactie en meconium houdend vruchtwater kunnen we ervan uitgaan dat er "iets" met de baby aan de hand is, wat mogelijk in de transitiefase voor problemen kan gaan zorgen. Gezien de tijd tot bevalling lijkt mij het verstandig om de moeder in de betrekkelijk stabiele omgeving van de (verwarmde) slaapkamer te houden en de verloskundige daar haar werkt te laten doen. Zodoende heeft de ambulancebemanning tijd om zich voor te bereiden voor de acute opvang van het kind en een (verwarmde) auto klaar te zetten voor een scoop-and-run richting de SEH/NICU mochten er ernstige problemen ontstaan. Mij is verteld dat dit de voorkeur geniet boven inzet van het MMT, dit zou dan weer blijken uit onderzoek van het AMC, maar pin me daar niet op vast. Eventueel een tweede auto voor extra handen of het behandelen van de moeder.

CM

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 11 november 2013, 17:33:49
Citaat van: -Joost- link=msg=1219262 date=1384186244
Laat ik even voorop stellen dat ik (nog) geen training en opleiding op het gebied van neonatologie heb mogen ontvangen. Hieronder enkel wat hersenspinsels op mijn huidige kennisniveau, om te kijken of ik op de goede weg zit:

Gezien de afwijkende hartactie en meconium houdend vruchtwater kunnen we ervan uitgaan dat er "iets" met de baby aan de hand is, wat mogelijk in de transitiefase voor problemen kan gaan zorgen. Gezien de tijd tot bevalling lijkt mij het verstandig om de moeder in de betrekkelijk stabiele omgeving van de (verwarmde) slaapkamer te houden en de verloskundige daar haar werkt te laten doen. Zodoende heeft de ambulancebemanning tijd om zich voor te bereiden voor de acute opvang van het kind en een (verwarmde) auto klaar te zetten voor een scoop-and-run richting de SEH/NICU mochten er ernstige problemen ontstaan. Mij is verteld dat dit de voorkeur geniet boven inzet van het MMT, dit zou dan weer blijken uit onderzoek van het AMC, maar pin me daar niet op vast. Eventueel een tweede auto voor extra handen of het behandelen van de moeder.

bijna goed, wat mij betreft!

Wat is de meerwaarde van een scoop en run naar een perifere ziekenhuis versus het MMT?

CM
CM

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 11 november 2013, 17:43:14
Als er dan al een 2e wagen achter de hand wordt gehouden; dan meteen maar inclusief couveuse. Lekker warm.  :P

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 11 november 2013, 17:54:26
Is de vraag of het het eerste kind is of een volgend kind nog van belang? De eerste gaat vaak trager dan de volgende bevaling(en) meestal.

CM

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 11 november 2013, 18:09:06
Citaat van: JJ75 link=msg=1219272 date=1384188866
Is de vraag of het het eerste kind is of een volgend kind nog van belang? De eerste gaat vaak trager dan de volgende bevaling(en) meestal.

Daarom heb ik genoemd, gravida 2 para 1. Dit is het tweede, normaal geboren kind.

CM

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 11 november 2013, 19:00:47
Citaat van: CM link=msg=1219266 date=1384187629
bijna goed, wat mij betreft!

Wat is de meerwaarde van een scoop en run naar een perifere ziekenhuis versus het MMT?

CM
CM

Ik heb even zitten zoeken en ik weet inmiddels waar het e.e.a. vandaan komt. Door de neonatologie van het AMC is het (regionale) protocol "acute verloskunde" opgesteld. Hierin wordt uitgegaan van de eerste opvang door een kinderarts in het dichtstbijzijnde algemeen ziekenhuis, waarna eventueel transport richting een NICU wordt uitgevoerd. Verdere onderbouwing kan ik nog niet helemaal achterhalen.

Klik (PDF)