Ik lees veel reacties waarin de ambu bemanning het probleem gaat/ wil oplossen. Echter hebben wij als bemanning veel ervaring met bevallingen? Ik denk van niet......... Oeps. Wat ik wil aangeven is in deze casus is een verloskundige aanwezig die veel meer ervaring heeft met bevallingen dan wij. Mijn vraag is dan ook, als de ambu ter plaatse komt wie heeft dan de leiding over de bevalling, de pleeg die weinig ervaring heeft met een bevalling of de verloskundige die er voor opgeleid is? Wat nu als de verloskundige toch naar het zh wil, hebben wij het recht om dit te overrulen ? Wat gebeurd er als de ambu pleeg zegt we gaan niet vervoeren en doen de bevalling thuis en het gaat niet goed. Het draaide uit op een kinderen reanimatie in een setting die niet ideaal is. Wie is dan verantwoordelijk?
Het blijkt bij scholing verloskunde in mijn regio dat er nogal wat verschillen zijn in verwachtingspatronen van verloskundigen en ambu-personeel. Spreek dus duidelijk uit wat je verwacht van de ander, en wat je zelf kunt betekenen. Dat voorkomt dat de verloskundige gaat staan wachten "want ik heb om hulp gebeld en de ambu is er" en de ambu gaat staan wachten "want de verloskundige weet het beter want die doet het vaker"
Voor mij zou het ook thuis bevallen worden,(teveel rommel in mijn busje
) wat dan de kracht van de ambulancebemanning is is het regelen van de logistiek eromheen, uiteraard in overleg met de vk, zoals CM al aangeeft