Wat een gave machine zeg.
Ik ben wel benieuwd, als je een wagon naast de rails hebt als machinist zie je daar niks van in het vermogen of zo? Want neem aan dat je toch behoorlijk wat meer weerstand krijgt?
Of komt de kilometerslange schade alleen door de remweg?
Als je de foto's van de schade zo bekijkt, maar foto's zeggen natuurlijk niet alles, krijg je de indruk dat de wagon hangend aan de andere wagon als het ware over de dwarsliggers is gehobbeld en steeds verder is doorgezakt, getuige de knik in de wagon. Waarschijnlijk is de daardoor gegeneerde weerstand zeker direct na de ontsporing niet door de machinist opgemerkt.
Voor de maximale remvertraging van een trein wordt algemeen aangenomen 1 m/sec2.
Dus een trein die een snelheid heeft van 60 km/uur heeft een minimale remweg van ca 256 m
Dus een trein die een snelheid heeft van 90 km/uur heeft een minimale remweg van ca 625 m
Een remweg van ca 1500 m zou een redelijke aanname kunnen zijn.
Een remweg van 3-4 km is dan wel wat aan de lange kant dus het lijkt dat de 3-4 km schade niet is ontstaan door de remweg alleen.