Aerosole blussers met rijkskeur

Auteur Topic: Aerosole blussers met rijkskeur  (gelezen 4972 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen Prymos

• Nieuwe gebruiker
  • *
Gepost op: 13 november 2013, 10:53:50
Er is een brandblusser als spuitbus die iedereen kan bedienen zelfs in paniek situaties.
Ik vind dat elk huishouden zo'n blusser zou moeten hebben. Nu moet elk huis al een rookmelder hebben. Nu gaat deze af en dan?
Ik heb in mijn slaapkamer een sprayblusser ( spuitbus ) staan en kan dus 's nachts veilig slapen.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 13 november 2013, 11:17:44
Citaat van: Jeroen Prymos link=msg=1219639 date=1384336430
Er is een brandblusser als spuitbus die iedereen kan bedienen zelfs in paniek situaties.
Ik vind dat elk huishouden zo'n blusser zou moeten hebben. Nu moet elk huis al een rookmelder hebben. Nu gaat deze af en dan?
Ik heb in mijn slaapkamer een sprayblusser ( spuitbus ) staan en kan dus 's nachts veilig slapen.

Nu is het wel heel erg makkelijk om zoiets te roepen, zeker als je werkt bij de leverancier van deze sprayblussers.

Op het forum staat al een uitgebreide discussie over een andere sprayblusser en daar bleken ook de nodige haken en ogen aan te zitten: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=17139.0

Nu moet elk huis al een rookmelder hebben.

Volgens mij moet je nog eens goed zoeken wat verplicht is en wat niet. In bestaande bouw hoeft echt geen rookmelder te zitten hoor...

Ik heb niets in mijn kamer en kan 's nachts ook veilig slapen. Anderen hebben een glas water staan en kunnen veilig slapen. Ik ken mensen die twee rookmelders en twee brandblussers hebben staan en zich nog niet altijd veilig voelen.

Ofwel: het zou op z'n minst fijn zijn als je met wat voorbeelden of argumenten komt waarom zo'n sprayblusser het ideale middel is. Ik voel namelijk veel meer voor een standaard brandblusser: groter bereik, snellere blussing en koelend vermogen. Als het goed is weet jij ook dat rook in eerste instantie het grote probleem is en als je met je spuitbus een minuut boven het vuur moet hangen om het te blussen kunnen ze je ook aan het zuurstof hangen......
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

wjr307

• Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 13 november 2013, 11:40:16
Als je maar geen proefstoot doet want dan is'tie leeg voordat je er bent haha  0098

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 13 november 2013, 16:13:14
En wat heeft dat rijkskeur met deze sprayblusser te maken? Heeft deze blusser een rijkstypekeur? Zoja, waar kan ik dat terug vinden, testrapporten bijvoorbeeld?

wjr307

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 13 november 2013, 16:31:43
Heb je ook een flesje ademlucht naast je nachtkastje staan  :)

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 13 november 2013, 18:25:38
De enige blusser die mij "veilig" laat voelen en die iets uithaalt imho, is een schuimblusser van minstens 6l, en het besef dat je daar 1 poging mee kan doen, en dan zo snel mogelijk vluchten indien nodig.

wjr307

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 14 november 2013, 09:47:01
Precies daar kan je een beginnend brandje fatsoenlijk mee blussen  O0

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #7 Gepost op: 15 november 2013, 17:07:07
Exit Jeroen  ;D
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 16 november 2013, 17:04:51
Het klopt wel dat deze blusser een rijkstypekeur heeft
http://www.rijkstypekeur.nl/prod_zoeken.aspx?id=15348
Leuk, maar met een rijkstypekeur verplicht je je wel tot een aantal zaken
Zeer lange blustijd van ca 26 seconden. Prymos blussers kunnen ook met onderbreking blussen waardoor het effect nog groter is. De blustijd is gelijk aan een schuimblusser van 6 liter. Het bluseffect zeer effectief vanwege de speciale gepatenteerde spuitkop. De Prymos brandblusser is foolproof. De sprayvloeistof is makkelijk te verwijderen, milieuvriendelijk en 99% biologisch afbreekbaar. Geen gezondheidsrisico als gevolg van inname. Houdbaarheid van +/- 3 jaar, dus geen jaarlijkse keuring noodzakelijk.

Verder is bepaald dat het rijkstypekeur geldig blijft zolang de leverancier of producent originele onderdelen kan leveren. Inclusief de in het typekeur gespecificeerde blusstof. Dit betekent dat de reeds in de handel aanwezige apparaten onderhouden moeten kunnen worden.