Casus aanrijding begeleidende motoragent

Auteur Topic: Casus aanrijding begeleidende motoragent  (gelezen 3609 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Gepost op: 13 november 2013, 12:22:05
CM had een interessant praktijk casus, dat bracht me op het idee om deze te plaatsen


Filmpje kan als schokkend ervaren worden!
Laatst zag ik dit filmpje terug Domme motoragent (sorry voor de m.i. achterlijke titel, kon geen ander filmpje vinden)

Zoals ik het begreep lag er een kritieke patiënt achterin, daar zal mgl de begeleiding ook mee te maken hebben gehad, maar ik vroeg me af hoe je zou handelen als pleeg?




CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #1 Gepost op: 13 november 2013, 12:38:36
Citaat van: senseihomer link=msg=1219674 date=1384341824
CM had een interessant praktijk casus, dat bracht me op het idee om deze te plaatsen

Laatst zag ik dit filmpje terug http://www.dumpert.nl/mediabase/617191/d53afabb/motoragent_aangereden_op_a7.html

Zoals ik het begreep lag er een kritieke patiënt achterin, daar zal mgl de begeleiding ook mee te maken hebben gehad, maar ik vroeg me af hoe je zou handelen als pleeg/ambulanceteam?

Ok, ik vind dat er hier 2 onderwerpen zijn. Ik zou sowieso vraagtekens plaatsen bij het begeleiden van spoedtransporten. Dat is echter hier allang uitgebreid bediscussieerd. Wij leggen dus de focus op het handelen in deze specifieke casus (ik geef daarmee ook expliciet de boodschap dat we hier niet gaan discussiëren over spoedtransporten an sich).

Persoonlijk zou ik stoppen en mijn collega vragen om een eerste inschatting te maken. Deze zijn ook opgeleid in het ABC deken en kunnen prima een eerste opvang doen. Op het moment dat het ernstig is moet je een afweging maken tussen je patient en de agent. Het gaat er heel simpel om wie jouw zorg het hardst nodig heeft. Subjectieve afwegingen zoals, 'maar het is een collega' moet je zoveel mogelijk proberen achterwege te laten. Je moet natuurlijk wel het ongeval hebben gemeld, waardoor extra hulp snel in zicht is.

Deze casus is gelukkig zo uniek dat er geen voorgeschreven wetten zijn. Het gaat nogmaals om een afweging van de ernst van het letsel. Net als bij elke triage situatie, overigens.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #2 Gepost op: 13 november 2013, 12:40:50
tja, is mede afhankelijk van de toestand achterin de ambu. Als je daar druk bent met een ernstig gewond slachtoffer, dan zou ik eventueel kort stoppen, anderen instrueren, O2 achterlaten, en een andere ambu bestellen. daarna weg vervolgen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #3 Gepost op: 13 november 2013, 12:42:13
Even als niet pleeg:

Dat is helemaal afhankelijk van de staat van beide patiënten (waarbij de motoragent nu een patiënt is geworden). Aangezien het om een spoedbegeleiding gaat ga ik er vanuit de patiënt achterin er slecht aan toe is. Kan ik hem in de ambulance stabiel houden tot er meer hulp is, of moet ik echt door? Kan ik door zonder motorbegeleiding of moet ik op nieuwe motorrijders wachten?

Sowieso zou ik een controle doen bij de aangereden agent en ook zijn situatie inschatten. Kan ik hem hier nog een paar minuten laten wachten of moet ik door.

Wat het in deze casus ook weer anders maakt is dat de aanrijding gebeurt exact ter hoogte van de ongevalslokatie (rechts buiten beeld). Zoals je in het volgende filmpje kan zien is daar hulp genoeg aanwezig:

Politieagent word van zijn motor gereden op de A7, www.aircrashobserver.com
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #4 Gepost op: 13 november 2013, 13:25:41
Citaat van: senseihomer link=msg=1219671 date=1384341725
CM had een interessant praktijk casus, dat bracht me op het idee om deze te plaatsen


Filmpje kan als schokkend ervaren worden!
Laatst zag ik dit filmpje terug Domme motoragent (sorry voor de m.i. achterlijke titel, kon geen ander filmpje vinden)
Mijn vraag is: had de man niet veiliger op het verdrijfvlak kunnen staan en zo met aanwijzingen het verkeer naar links dirigeren?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #5 Gepost op: 13 november 2013, 13:28:45
Citaat van: piet60 link=msg=1219687 date=1384345541
Mijn vraag is: had de man niet veiliger op het verdrijfvlak kunnen staan en zo met aanwijzingen het verkeer naar links dirigeren?

Ik herhaal:

'ik geef daarmee ook expliciet de boodschap dat we hier niet gaan discussiëren over spoedtransporten an sich'

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Bart v Wijk

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #6 Gepost op: 14 november 2013, 11:10:15
Vreselijke beelden.. kippevel..

Mbt de vraag wat zou je doen.

In principe ga ik er van uit dat de persoon achterin de ambulance enigszins gestabiliseerd is voor aan het transport begonnen is.
Indien bij een dergelijk ongeval;
chauffeur: contact MKA voor extra hulp en sitrap. Vervolgens indien de toestand van de patiënt achterin het toelaat bewaken van deze patiënt.
pleeg: Triage 2e slachtoffer. Aansturen hulp van derden ( andere motoragenten of omstanders ). Afhankelijk van de triage uitkomst zelf het zwaarste slachtoffer behandelen. in ieder geval ter plaatste blijven tot nieuwe hulp is gearriveerd.

In gevallen dat je bij minder zware ongevallen aankomt tijdens een spoedrit (begeleid of niet), inschatting van de situatie en indien mogelijk door naar ziekenhuis.

Leuk zijspoor: Onderweg naar een ABC instabiele patiënt kom je onderweg een ongeval tegen ( Tram vs auto)...


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #7 Gepost op: 14 november 2013, 11:51:23
Citaat van: Bart v Wijk link=msg=1219930 date=1384423815
...

Leuk zijspoor: Onderweg naar een ABC instabiele patiënt kom je onderweg een ongeval tegen ( Tram vs auto)...

Als eerste hulpverlener meegemaakt. Ik kwam aan bij een aanrijding op rotonde. Vervolgens hoorde ik met spoed een ambulance die over het fietspad langs de file wilde. Deze ambulance was op weg naar een andere melding. De ambulance is gestopt. Pleeg heeft beoordeeld en is ter plaatse gebleven. Voor de casus waar zij eigenlijk naar onderweg waren is een andere auto besteld bij de meldkamer.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #8 Gepost op: 14 november 2013, 23:28:44
Citaat van: RemRoof link=msg=1219935 date=1384426283
Als eerste hulpverlener meegemaakt. Ik kwam aan bij een aanrijding op rotonde. Vervolgens hoorde ik met spoed een ambulance die over het fietspad langs de file wilde. Deze ambulance was op weg naar een andere melding. De ambulance is gestopt. Pleeg heeft beoordeeld en is ter plaatse gebleven. Voor de casus waar zij eigenlijk naar onderweg waren is een andere auto besteld bij de meldkamer.

RemRoof

Als je nog leeg bent als ambu dan is t makkelijker om te stoppen dan wanneer je iemand met een acuut infarct voor PCI aan t vervoeren bent en langs een ongeval komt, sta je toch beetje voor n dilemma, want trieren en evt meteen handelen heeft ook gevolgen voor de toestand van je huidige patient...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod